Jump to content

Evinrude v4 85 hk 1970 modell går varm


Geir Arne

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har en Evinrude v4 85 hk med elektronisk girvelger. 1970 modell.

 

Denne motoren fungerte fint for meg i hele fjor og hitil i år.

Nå går den desverre varm.

Jeg var så uheldig å kjøre over en sandbank så jeg antar det er tett kjølesystem ett sted

Det kommer bare varm damp ut ved der kjølevannet skal.

 

Noen som har gode råd og tips her inne?

Hvordan rense kjølesystemet?

Skifte impeller?

 

Tips og råd mottas med stor takk.

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Evinrude går varm. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'
Link to post

Slipp ned girhuset ( koble ifra ledningene bak under Thermostathuset, ta av lokkene ( yttre og indre ) på babordside av stammen og frigjør ledningen (forsiktig, tror ikke ledningen er tilgjengelig lengre, litt smurning kan hjelpe til ).

 

Ta av pumpehus og bytt impeller, pass på å rengjør vann inntaket med det samme .

 

Ta så av lokket på termostat huset ( imellom toppene på motoren ), merk deg plasseringa på delene.... ta dem ut og rengjør det du kan, sett så lokket tilbake påplass ( delene fremdeles ute ) .

 

Koble til hageslangen på røret oppe i stammen, sett på vannet og spyl igjennom, du kan gjerne koble løs begge slangene nede på hver sin topp også.

 

Burde kunne få renset opp i systemet det.....monter så ALLE deler på plass igjen og tilslutt monter girhuset igjen....

Kan kanskje ta av kjøle kappene på begge toppene også da det er litt trangt der inne, isåfald trengs nye pakninger .

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Har noen inn med t-skje spørsmål?

 

Har løsnet ledningen opp i motor"rommet" og sluppet ned girhuset ca 15 cm.

Ser da att ledningen følger med, den ser ut til å gå innvendig i stammen.

Kan vel da være smart å koble til en ekstra ledning som jeg kan dra tilbake den orginale ledningen med?

 

Termostat hus: Det er det lokket som sitter imellom toppene på motoren? og foran det lokket sitter det ett lokk

med coil og diverse koblinger til ledninger?

 

Takk for informasjon sålangt.

Link to post
Har løsnet ledningen opp i motor"rommet" og sluppet ned girhuset ca 15 cm.

Ser da att ledningen følger med, den ser ut til å gå innvendig i stammen.

Den går utvending på stammen ned til et deksel som sitter på babord side, under dette dekset sitter det en gjennomføring der ledningne går INN i stammen.

 

Løft girhuset opp igjen, løsne de 2 skruene på gjennomføringen, ha litt "smurning" på ledningen og du burde kunne trekke/lirke ledningen forsiktig igjennom.

Vær forsiktig med gjennomføringen OG ledningene... ledningen er antagelig vanskelig å få tak i og gjennomføringen er laget av støpegods.

 

 

Kan vel da være smart å koble til en ekstra ledning som jeg kan dra tilbake den orginale ledningen med?

Skader ikke :yesnod:

 

Termostat hus: Det er det lokket som sitter imellom toppene på motoren? og foran det lokket sitter det ett lokk

med coil og diverse koblinger til ledninger?

 

Kan nok stemme det, var et par forskjellige variasjoner, termostathuset er den boksen som slangene ifra toppene går til .

Vær litt obs når du skrur av lokket, er litt spenn i de 2 fjørene som sitter under der ( holder dem fint igjen med hånda ).

 

 

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...