Jump to content

Maling av plastbåt som er pusset ned til glassfiberen

nemotron

Recommended Posts

Nå har jeg googlet og lest, spurt båtbyggere og malingsforhandlere men ingen ser ut til å være enig så nå spør jeg dere båteiere hva dere har av erfaringer når det gjelder maling av båt.

Saken er at jeg kjøpte en 15.6" fot Shakespeare Magnum i fjor høst, båten så forsåvidt grei ut men den hadde et lite synlig hull på den ene siden framme rett over vannlinjen, dessuten var den malt med 1-komponent maling (testet med aceton), noe som var svært dårlig utført.

Båten hadde delt seg mellom overbygget og skroget et par steder og jeg prøvde å presse sammen og sette i nye nagler.. - ikke så veldig lett. Etter en stund fant jeg ut at akterspeilet var rottent så jeg bestemte meg for at jeg like godt kunne borre ut popnaglene som holder overdelen til skroget slik at det ble lettere å få ut det råtne treverket.

Da jeg fikk ut akterspeilet så jeg at det uoriginale golvet også var dårlig, så det måtte også ut sammen med de to 'fjølene' som stiver av båten i lengderetningen som ikke akkurat hadde noen funksjon lengre da de var fulle av fukt og nesten ikke hang sammen. Da jeg hadde fått ut alt dette tenkte jeg at det var klart for å begynne å støpe nytt, men den gang ei.. Framme i baugen var det lagt i noe glassfiber fra bunnen og opp til sidene, dette så absolutt ikke originalt ut og jeg fikk igjen tatt fram brekkjernet. Nå måtte det da være bra klart tenkte jeg, men ennå en rotten trebit lå igjen - kjølen var laget av tre og kom tilfeldigvis tilsyne da jeg hadde begynnt å pusse for å gjøre klart til støypingen. Må var iallefall alt treverk borte. Tilbake stod bare er stort vinglete skrog, utrolig så tynnt det var..

Etter jeg hadde gjort dette har jeg prøvd å fjerne malingen så godt jeg kunne med eksentersliper og vinkelsliper med sandpapir på: og det funker, det går fort men -DET BLIR IKKE FINT !! Jeg prøvde også med vibrasjonsmaskin med sandpapir men det funka ikke så bra på malingen, men det funker fint på gelcoaten og litt etter litt blir båten glatt igjen. Men desverre så er det nå endel steder det er kommet ned på glassfiberen, både pga at jeg ble litt ivrig med vinkelsliperen og fordi jeg har måttet lappe hull. Der det var sprekker i gelcoaten pusset jeg helt ned til glassfiberen for å se om det var noe skalder men det var ikke noen synlige så jeg antar det er unødvendig og pusse ned til glassfiberen alle steder der gelcoat er sprukket?

Jeg har tenkt å bruke Jotun sine produkter på denne båten ettersom jeg har hørt at de fleste anbefaler det. Så til det jeg egentlig lurer på :)

Hva bør jeg gjøre når båten er ferdig slipt før jeg setter den på sjøen. Jeg føler at det har gått så mye tid til dette i det siste at jeg ønsker ikke å spare penger eller tid i "innspurten" for å komme raskt på sjøen. At resultatet blir bra er viktigere.

Det jeg har/hadde tenkt å gjøre er:

Male skroget med topcoat for å erstsatte gelcoaten som er slipt bort. Etter det jeg har hørt er ikke gelcoat vanntett så det egner seg derfor ikke som ytterste materiale på en båt? Det som virker så rart med dette er at de fleste glasfiberbåter støpes med gelcoat som ytterlag, altså det du ser når du ser på en ny båt. Kan ikke tenke meg at alle som har kjøpt ny båt går igang og maler båten sin før de bruker den?

Etter dette å dømme mener jeg at det burde holde å male to lag topcoat(gelcoat erstatter) noe som gir en matt overflate, men jeg antar at den kan poleres/rubbes og bli flott og blank eller er ikke dette mulig, noen som har prøvd ?

I følge Jotun sin brosjyre skal det visst males to lag med antipest over gelcoaten/topcoaten og så males med hardtop to lag som gir en blank og hard overflate.

Antar at hvis jeg går for antipest + hardtop så er det kanskje ikke nødvendig å bruke antipest på overdelen da denne ikke blir liggende i vann.

Hadde tenkt å bruke 2-komp maling på overdelen også men ettersom Jotun ikke har den fargen jeg har lyst på blir det 2-komp bilmaling (polyuretan maling som jeg tror er det samme som Hardtopen til Jotun er basert på).

Håper noen kan gi meg noen svar angående dette da jeg fortsatt er usikker, spesielt det med om det holder med topcoat. Forøvrig skal det ikke være noe bunnsmurning(her mener jeg den type maling man bruker for å unngå algevekst på den delen av skroget som ligger i vannet) på båten.

Mvh

Øyvind Johansen

Bruk Antipest og Hardtop! Å tulle med Topcoat blir neppe særlig pent, og som du sier så ender du opp med en matt overflate. Gelcoat er tett nok over vannlinjen, men under vannlinjen trenger du epoxyprimer som f.eks. Antipest for at det skal være helt tett. Antipest benyttes som grunning også over vannlinjen, men da for å skaffe skikkelig feste til Hardtop'en. Ett til to strøk antipest over vannlinjen, og fire til fem strøk under. Da blir det så bra så....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Sparkle gjør du før antipesten. Vanlig polyestersparkel over vannlinjen, epoxysparkel under. Gelcoatsparkel er uaktuell i dette tilfellet, den brukes om du skal fikse på skader i gelcoaten og ikke lakke over. Om du får en ripe senere, prøver først å polere den bort. Hvis ikke dette hjelper, manler du over med Hardtop. Enkelt og greit!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei index.

Hva erfaringer har du med å legge antipest primer rett på ett polysterskrog?

Mulig jeg er utdatert, men har aldri fått med meg at dette er en løsning.

Vi sprøyter på toppcoat. Blir mildt sagt meget bra. Vist en vil rulle, legger vi første laget med gelcoat og 2 laget med topcoat. Blir også meget bra for bunn å være.

for deretter å matte ned og påføring av antipest. Dette står i boken som det heter :crazy:

Kan du forklare nærmere? Virket meget interesant å vite.

Redigert av AQ140A (see edit history)

Høres merkelig ut å legge topcoat før Antipest. Jotun selv anbefaler jo Antipest direkte på polyester, så hva er problemet? Min erfaring er at Antipest primeren sitter som støpt på de aller fleste underlag, så lenge det er mattslipt og rengjort. Men du har kanskje andre erfaringer?

Det regnes at toppcoat/gelcoat trekker inn ca. 2% vann. Dette er ikke noe problem hverken med det ene eller andre. I tilegg så har primeren ett beskyttende lag.

Vedrørende erfaringer med primer rett på polyester så er det bannlyst på mine trakter, men det hadde vært fint med en henvisning til jotun produktet og dens henvisninger. jeg er lærevillig :seeya:

Kan legge til at eneste måten jeg vet om å dekke ett polyster lag på en god måte er toppcoat. Ifølge læreboken er der heller ingen annen måte å støpe ett skrog, evt. ta reperasjoner på. Etter toppcoaten kan du evt. føre på hardtopp eller primer først om du vil.

Redigert av AQ140A (see edit history)
Gelcoat er vel vanntett vel. :smiley:

For alle praktiske formål er den det.

Men, du vil ha osmose i disse materialene. Dette betyr ikke at de trekker vann eller lekker eller noe slikt. Vannmolekyler trekker til punktet med det laveste trykket. Det vil si inni båten.

Så kan du jo tenke deg til hva som skjer når vandringen går den andre veien når båten står på land og noen har tettet fra utsida med sju lag epoksi.

Derfor har det ingen hensikt å sette båten på land for å tørke den :smiley:

For alle praktiske formål er den det.

Men, du vil ha osmose i disse materialene. Dette betyr ikke at de trekker vann eller lekker eller noe slikt. Vannmolekyler trekker til punktet med det laveste trykket. Det vil si inni båten.

Så kan du jo tenke deg til hva som skjer når vandringen går den andre veien når båten står på land og noen har tettet fra utsida med sju lag epoksi.

Nå ble jeg litt forvirret igjen her! Båten kommer til å stå på henger og kun settes ut når den skal brukes, vi det si at det holder med topcoat ? Den er ikke malt på innsida, vet ikke om det har noen betydning ? Hvis jeg evt bruker topcoat under nå kan jeg legge på antipest og hardtop hvis jeg i en gang i fremtiden skal ha den liggende ut hele sommeren?

Redigert av nemotron (see edit history)

Plastpesten kommer av seg selv, så den trenger du ikke tenke på :wink: . Antipesten derimot, går helt greit. Men om du heller vil bruke en formue for å få fagfolk til å legge på Topcoat, så er det ditt valg. For min del hadde det ikke vært noen tvil. Men valget er ditt da...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...