Jump to content

Lavt oljetrykk, Yanmar 4JH3-DTE


Hilmar 2

Recommended Posts

Nå som sommeren er alt for godt i gang fikk vi ut bestemors Biam 660 med en 03 modell 4JH3 Yanmar.

Når jeg starter den opp får jeg bare 1 BARs oljetrykk. Normalt for jeg 4 ved kald motor.

Har prøvd å la den gå litt på tomgang uten at det hjalp.

 

Men alt var normalt i høst når jeg skiftet olje og kjørte den inn med frostveske. Filteret glemte jeg å bytte i høst så tok det i våres.

Jeg har prøvd å sette på det gamle filteret igjen, og prøvd med en annen VDO oljetrykksgiver, men det virker ut som om det er noe galt med oljepumpen inne i motoren.

 

Noen som har noen form for en formening om hva som er galt? :smiley:

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har nytt instrument liggende også. Men det virker ut som om det er ok.

Men når jeg skrur av oljepåfyllingslokket på toppdekselet skulle det fossa olje ut fra ventilsetene. Men der kommer det bittelitt olje bare....

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

Regner med at du har full kontroll på dette, Hilmar, men hva slags olje fylte du på i høst?? Ikke noe 0w30 vann vell??

 

Hva får du av trykk når du kjører opp turtallet litt??

Gjør som de andre har sagt før her og sjekk selve instrumentet, evt måle direkte med manometer. Mao, sjekk ut alt det billige og enkle først.

Lykke til!!

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk i dag satt på et mekanisk Manometer.. er ikke så veldig høyt nei..

 

Kald motor på tomgang:

P6091756.jpg

 

Halvvarm motor 3000 RPM:

 

P6091759.jpg

 

 

4JH3 motoren skal vel ha mye mer enn dette?

Og når jeg skrur opp lokket på toppdekselet er det stiv kuling. Den har jo ikke gått så mye den motoren, 300 timer Maks...

Og dette med at trykket er så lavt har ikke skjedd før.

Redigert av Hilmar 2 (see edit history)

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

Har en 4jh3-te som hadde lavt oljetrykk. På denne satt det feil giver. Denne ble målt slik du har gjort.

Husker jeg riktig ligger trykket på rundt 4 bar på litt turtall. Det ble nevt at denne motoren

kunne ha bypassventil på oljefilteret, uten at jeg kan bekrefte dette. Kanskje verdt å sjekke ut om det er dette på din.

Det er/var en kar på La-Sa som kan det meste om Yanmar. Kanskje han kan gi deg noen tips.

Link to post
Share on other sites

Får mellom 4 og 5 på min, men etter en lengre tur når jeg slakker ned til tomgang dropper den ned mellom 2 og 3. Stoler i grunn mest på alarmen, hadde en jordingsfeil på instrumentpanelet og da gikk trykket merkbart ned, tankmåleren gikk forøvrig rett til full, så var enkelt og se ar det var instrumenteringen som var problemet :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg mener at manometeret på vår 4JH3-DTE angir trykket i kgf/cm2. Jeg synes å huske at dette viser ca 4 kgf/cm2 ved turtall fra ca 1500 o/min og oppover, når motoren har driftstemperatur. Når jeg slakker ned til tomgang på varm motor, mener jeg at trykket synker til mellom 2 og 3 kgf/cm2. Motoren er gått ca 1100 timer.

Hva enheten kgf/cm2 tilsvarer i bar vet jeg imidlertid ikke... ?

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Er ikke sikker på om jeg ville fulgt rådet til Hasla 26. Dette er jo en "ny" motor som ved normalt bruk ikke skal være nevneverdig slitt. Å skifte til høyere viskøse oljer er et ludotriks for slitte motorer.

 

Mitt råd - bytt giver. Det koster lite. Et par hundrelapper tipper jeg.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Løfter denne tråden igjen. JEg har også litt trøbbel med lavt oljetrykk etter vinteropplag. Problemet har blit litt mindre ila sesongen og motoren har gått flere hundre timer uten problemer, men liker ikke at oljelampen av og til lyser og piper umiddelbart på tomgang når jeg slakker av etter å ha kjørt den hardt og lenge. Hva er fuksjonen til denne overtrykksventilen? Finnes det en slik på 4JH2E-serie også? Jeg tenkte å ta ned bunnnpanna, rengjøre og kontrollere om det er noe muffins der også skal jeg montere oljetrykksmåler. Trådstarter; fant du noen gang ut hva som var problemet hos deg?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...