Hilmar 2 Startet 7.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 7.Juni.2009 Nå som sommeren er alt for godt i gang fikk vi ut bestemors Biam 660 med en 03 modell 4JH3 Yanmar. Når jeg starter den opp får jeg bare 1 BARs oljetrykk. Normalt for jeg 4 ved kald motor. Har prøvd å la den gå litt på tomgang uten at det hjalp. Men alt var normalt i høst når jeg skiftet olje og kjørte den inn med frostveske. Filteret glemte jeg å bytte i høst så tok det i våres. Jeg har prøvd å sette på det gamle filteret igjen, og prøvd med en annen VDO oljetrykksgiver, men det virker ut som om det er noe galt med oljepumpen inne i motoren. Noen som har noen form for en formening om hva som er galt? Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
kjellsea Svart 7.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2009 (redigert) Er ikke instrumentet ditt som spiller deg ett puss? skulle ikkje være noe som oppstår under opplag att oljepumpen slutter å virke. Kan jo prøve med ett manuelt manometer der giveren står for å sjekke att det ikke er instrumentet som tuller seg. Redigert 7.Juni.2009 av kjellsea (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 7.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2009 Jeg har nytt instrument liggende også. Men det virker ut som om det er ok. Men når jeg skrur av oljepåfyllingslokket på toppdekselet skulle det fossa olje ut fra ventilsetene. Men der kommer det bittelitt olje bare.... Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
kjellsea Svart 7.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2009 Hadde du olje i filteret før du satte det på? har du hatt motoren lenge i gang etterpå? Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 7.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2009 Har jo latt motoren fylle filteret, siden den har sidestilt filter. Men den får trykk men det er for lavt. Alarmen slutter jo.... Men det får ikke så høyt som det skal være... Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
sap_2000 Svart 7.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2009 Regner med at du har full kontroll på dette, Hilmar, men hva slags olje fylte du på i høst?? Ikke noe 0w30 vann vell?? Hva får du av trykk når du kjører opp turtallet litt?? Gjør som de andre har sagt før her og sjekk selve instrumentet, evt måle direkte med manometer. Mao, sjekk ut alt det billige og enkle først. Lykke til!! Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Hilmar 2 Svart 8.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Brukte 15-40 Motorolje på den motoren, har gjort det før også. Trykket er det samme når jeg kjører opp turtallet. Men jeg har et nytt instrument liggende på lager. Er verdt et forsøk... Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
index Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Sjekk instrumentet først og fremst! Hvis oljetrykket fortsatt er for lavt, tipper jeg feilen ligger i overtrykksventilen. Kanskje fjæren har brukket? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hilmar 2 Svart 10.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 (redigert) Jeg fikk i dag satt på et mekanisk Manometer.. er ikke så veldig høyt nei.. Kald motor på tomgang: Halvvarm motor 3000 RPM: 4JH3 motoren skal vel ha mye mer enn dette? Og når jeg skrur opp lokket på toppdekselet er det stiv kuling. Den har jo ikke gått så mye den motoren, 300 timer Maks... Og dette med at trykket er så lavt har ikke skjedd før. Redigert 10.Juni.2009 av Hilmar 2 (see edit history) Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Hilmar 2 Svart 11.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 Det må vel finnes noen personer her inne med en slik motor i båten sin hvis jeg ikke tar feil? Og da er spørsmålet: Hva slags oljetrykk får dere på Yanmarene deres? Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
skoppy Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 Hvet ikke hva din motor skal ha men en 3qm30 skal ligge på mellom 2,5 og 3,5 kilo ved ca 1500 omdrininger Sitér dette innlegget En diplomat er en person som har evnen til å be deg dra til helvete på en måte som gjør at du faktisk ser frem til turen Link to post
Seasu Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 Har en 4jh3-te som hadde lavt oljetrykk. På denne satt det feil giver. Denne ble målt slik du har gjort. Husker jeg riktig ligger trykket på rundt 4 bar på litt turtall. Det ble nevt at denne motoren kunne ha bypassventil på oljefilteret, uten at jeg kan bekrefte dette. Kanskje verdt å sjekke ut om det er dette på din. Det er/var en kar på La-Sa som kan det meste om Yanmar. Kanskje han kan gi deg noen tips. Sitér dette innlegget Link to post
vannoverallt Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 Får mellom 4 og 5 på min, men etter en lengre tur når jeg slakker ned til tomgang dropper den ned mellom 2 og 3. Stoler i grunn mest på alarmen, hadde en jordingsfeil på instrumentpanelet og da gikk trykket merkbart ned, tankmåleren gikk forøvrig rett til full, så var enkelt og se ar det var instrumenteringen som var problemet Sitér dette innlegget Link to post
skoppy Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 Hvis du har mellom 2 og 3 kilos trykk på tomgang ville jeg ikke bekjymret meg Sitér dette innlegget En diplomat er en person som har evnen til å be deg dra til helvete på en måte som gjør at du faktisk ser frem til turen Link to post
Arvid_A Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 Jeg mener at manometeret på vår 4JH3-DTE angir trykket i kgf/cm2. Jeg synes å huske at dette viser ca 4 kgf/cm2 ved turtall fra ca 1500 o/min og oppover, når motoren har driftstemperatur. Når jeg slakker ned til tomgang på varm motor, mener jeg at trykket synker til mellom 2 og 3 kgf/cm2. Motoren er gått ca 1100 timer. Hva enheten kgf/cm2 tilsvarer i bar vet jeg imidlertid ikke... ? Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 11.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 (redigert) Etter det jeg vet så er 1 bar 1 kilo 1 Bar er 1.019716 Kg cm2 Redigert 11.Juni.2009 av Hilmar 2 (see edit history) Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Hilmar 2 Svart 17.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2009 Nå er motoren demontert og oljepumpa er feilsøkt uten å finne noen feil. Vi har ingen formening om hva som er galt Da forsvant antagelig båtsommeren for Farmor i år også kansje? Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Hasla 26 Svart 17.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2009 Prøv 20/50 olje da blir trykke bedre så går det i sommer muligens lykke til. Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Arnstein Svart 17.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2009 Er ikke sikker på om jeg ville fulgt rådet til Hasla 26. Dette er jo en "ny" motor som ved normalt bruk ikke skal være nevneverdig slitt. Å skifte til høyere viskøse oljer er et ludotriks for slitte motorer. Mitt råd - bytt giver. Det koster lite. Et par hundrelapper tipper jeg. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Hilmar 2 Svart 17.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2009 Se på de bildene ovenfor: jeg har jo skiftet giver... Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
RanaPlast15 Svart 18.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2009 Antar du sjekka silen/pick-up'en når du overhalte pumpa? Overtrykks-ventilen beveget seg fritt? Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 6.September.2011 Link til dette innlegget Svart 6.September.2011 Løfter denne tråden igjen. JEg har også litt trøbbel med lavt oljetrykk etter vinteropplag. Problemet har blit litt mindre ila sesongen og motoren har gått flere hundre timer uten problemer, men liker ikke at oljelampen av og til lyser og piper umiddelbart på tomgang når jeg slakker av etter å ha kjørt den hardt og lenge. Hva er fuksjonen til denne overtrykksventilen? Finnes det en slik på 4JH2E-serie også? Jeg tenkte å ta ned bunnnpanna, rengjøre og kontrollere om det er noe muffins der også skal jeg montere oljetrykksmåler. Trådstarter; fant du noen gang ut hva som var problemet hos deg? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.