HC74 Startet 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 8.Juni.2009 Hei igjen folkens, Jeg savner ankerlantærne på min Skibsplast 655. I tillegg er løsningen med topplanterne montert på vindskjemen ikke særlig bra, da hele framdekket belyses i tillegg til at det lyser ned gjennom vindskjermen. Jeg har derfor et ønske om å flytte topplanterna opp på targabøylen. Det jeg nå lurer på er om jeg skal kombinere topplanterne og ankerlanterne. Altså, kutte ut både den topplanterna som sitter på vindskjermen og akterlanterna, og heller ha en rundtlysende lanterne på targabøylen. Den lanternen jeg har sett på er denne: Link til Aye-Aye Er det noen som har formeninger om dette er fornuftig å gjøre? Evt noen sok kjenner til denne lanternen, og strømforbruket på den? Er det noe i veien for å bruke en ankerlanterne som topplanterne? (båten er altså under 7m) mvh HC Sitér dette innlegget Link to post
vidarbre Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Mange båter leveres med kombinert anker/topp/akter i samme lanterne, så skulle ikke være noe i veien med det. Vurderer det samme selv, da min også mangler akterlanterne. Sitér dette innlegget Vidar Breivik "GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening '87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6 Link to post
Wrooar Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Låner denne tråden litt da jeg lurer på en sak med lanterneføring. Jeg er i ferd med å montoere snap davit og gummibåten kommer til å dekke akterlanternen. Finnes det noen god løsning på dette? Sitér dette innlegget Båt til salgs: Nimbus 800 til salgs Link to post
SF Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Min Sea Ray hadde kombinert Ankerlanterne og topplanterne. Jeg hadde en to trinnsbryter på lanternene, først trinn tente kun topplanternen/ankerlanternen og neste trinn tente styrbord/babord lanternene. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Medusa Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Gummibåten min dekket også akterlanternen. Jeg fjernet denne, og byttet topplanternen i en runtlysende topplanterne. Samtidig monterte jeg en ekstra bryter, slik at jeg har topplanternen på en bryter og sidelanternene på en annen. Dermed fikk jeg også ankerlanterne. Hadde lyst til å prøve å bytte pæra i topplanterna til en LED-pære for at denne kunne stå på hele natta uten at en skulle være redd for å tappe batteriet. Er usikker på om lysstyrken blir god nok... Sitér dette innlegget Link to post
HC74 Svart 8.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Og da prøvde jeg å bestille denne fra Aye-Aye, men slo det ifra meg. Lanterna koster 270,- men de krever jammen min hatt 160,- i porto! Da blir det å seøke andre steder... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Båter under 12 meter loa (tror det er 12 meter) kan ha en rundtlysende topplanterne i stedet for topplanterne og akterlanterne. Vi hadde det på vår Windy 37. Det var da to brytere til samme lanterna - med den forskjellen at sidelanterner ikke ble tent når vi trykket på ankerlanterneknappen Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Er nok 12 meter ja. Står forøvrig her: Sjøveisreglene Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 31.August.2009 Link til dette innlegget Svart 31.August.2009 (redigert) Kjører denne frem igjen. Topplanternen er fjernet på båten min (30 fot), men akterlanternen står på akterspeilet fortsatt. Ut i fra reglene skal vel topplanternen da lyse 225 grader fremover? Og da kan jeg vel ikke sette på en rundtlysende ankerlanterne, og bruke som topplanterne. Uten og fjerne akterlanternen? For da vil vel båten kunne se ut som et slepefartøy rett bakfra med 2 hvite lys over hverandre? Men jeg ønsker bare å sette en lanterne på targabøylen ala den som vist i første post her. Finnes det en kombilanterne med 2 lyspærer. Der ene lyser fremover i 225grader, og andre de resterende 135 gradene bakover. Slik at en kan kombinere den som ankerlanterne med akterlanterne? Den enkleste løsningen er nok å sette på en rundtlysende topplanterne, og fjerne akterlanternen. Men vil nå helst ha akterlanternen på plass og fungerende, siden den står der. Redigert 31.August.2009 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Poseidon Svart 31.August.2009 Link til dette innlegget Svart 31.August.2009 Kjører denne frem igjen.Topplanternen er fjernet på båten min (30 fot), men akterlanternen står på akterspeilet fortsatt. Ut i fra reglene skal vel topplanternen da lyse 225 grader fremover? Ja, det er korrekt. Og da kan jeg vel ikke sette på en rundtlysende ankerlanterne, og bruke som topplanterne. Uten og fjerne akterlanternen? Jo, du kan klare deg med en rundtlysende, dvs ankerlanternen, som både topp- og akterlanterne når båten er under 12 meter. Du behøver ikke å fjerne hele akterlanternen rent fysisk, du kan jo bare passivisere den med å ta ut lyspæren? For da vil vel båten kunne se ut som et slepefartøy rett bakfra med 2 hvite lys over hverandre? Nei, slepebåten sine 2 eller 3 topplanterner lyser ikke akterover. Men det er rett at du ikke skal ha to blanke lanterner som er synlige akterover. Men jeg ønsker bare å sette en lanterne på targabøylen ala den som vist i første post her.Finnes det en kombilanterne med 2 lyspærer. Der ene lyser fremover i 225grader, og andre de resterende 135 gradene bakover. Slik at en kan kombinere den som ankerlanterne med akterlanterne? Slike kombilanterner, med to pærer her jeg ikke hørt om. Men selv med en pære helt rundt vil det være en løsning som du står fritt til å benytte deg av. Den enkleste løsningen er nok å sette på en rundtlysende topplanterne, og fjerne akterlanternen. Men vil nå helst ha akterlanternen på plass og fungerende, siden den står der. Ja, den enkleste løsningen er rundtlysende lanterne.Men hvis du absolutt vil beholde akterlanternen fungerende så bør du nok gå for en løsning med en vanlig topplanterne med 225 grader på targabøylen. Lykke til uansett hva du velger! Det viktigste nå som høstmørket kommer snikende er at du virkelig har godt synlige lanterner - det er det nemlig kke alle som har Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Jan E. Svart 31.August.2009 Link til dette innlegget Svart 31.August.2009 (redigert) Håper å finne en slik kombinasjonslanterne. Men finnes det fine 225 graders lanterner? Har ikke funnet annet en de stygge vanlige "plastklamandusene". En mulighet er kanskje i sette inn en plate inni i bakkant av ankerlanternen, som skjermer for sektoren der akterlanternen er synlig. Og ved oppankring så står begge på. Kan ikke se at en slik løsning er mot reglene. Selv om det ikke akkurat er "rundtlysende". Så lenge begge lyser i de riktige sektorene. Redigert 31.August.2009 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Poseidon Svart 31.August.2009 Link til dette innlegget Svart 31.August.2009 En mulighet er kanskje i sette inn en plate inni i bakkant av ankerlanternen, som skjermer for sektoren der akterlanternen er synlig. Og ved oppankring så står begge på.Kan ikke se at en slik løsning er mot reglene. Selv om det ikke akkurat er "rundtlysende". Så lenge begge lyser i de riktige sektorene. Tja, hvis vi skal følge lovens bokstav så skal "ankerlanterne" være en rundtlysende lanterne, og ikke to lanterner som tilsammen lyser hele veien rundt. I utgangspunktet skal nemlig topp- og akterlanterne være to adskilte lanterner, med lysvinkler som til sammen dekker 360 grader, men disse lanterne skal monteres med høydeforskjell slik at man kan se overgangen mellom dem, dvs når man er i grensen for vikeplikt ved innhentende fartøy. Så har man gjort en tillemping av denne hovedregelen ved å tillate at de to lanternene kombineres til en rundtlysende så lenge båten er mindre enn 12 meter. Men jeg mener fortsatt at du vil få den enkleste løsningen ved å velge en rundtlysende på targa'en og så passivisere den som idag er akterlanterne. Da har du ikke fjernet noe som etterlater stygge hull, og du kan når som helst gjøre om på oppsettet. Lykke til, uansett hva du velger! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
NilsPils Svart 1.September.2009 Link til dette innlegget Svart 1.September.2009 Når jeg går i marinaene ser jeg stadig båter, særlig snekker, som har vanlig fremoverrettet topplanterne men mangler akterlanterne. Slik var også Tora da jeg overtok henne. Slike båter er jo helt usynlige bakfra i mørket. Skjerpings! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
SeaRaymond Svart 1.September.2009 Link til dette innlegget Svart 1.September.2009 støtter denne fullt ut, en burde tenke like mye på at en kan bli rent i senk aktende fra som forfra, særs båter som holder snekkefart der det "meste" vil kunne renne de i senk, og det nettopp aktendefra Sitér dette innlegget Link to post
Reppen Svart 22.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2013 (redigert) Men jeg ønsker bare å sette en lanterne på targabøylen ala den som vist i første post her. Finnes det en kombilanterne med 2 lyspærer. Der ene lyser fremover i 225grader, og andre de resterende 135 gradene bakover. Slik at en kan kombinere den som ankerlanterne med akterlanterne? Løfter en gammel tråd. Har noen prøvd denne? hvilke erfaringer har dere event. http://www.maritimfritid.no/product.html?product_id=30961 Ser noen sier en kan bruke ankerlanterne som topplanterne/akerlanterne. Er ikke dette for båter under 12m og ikke går fortere en 7kn? Redigert 22.Mars.2013 av Reppen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 23.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2013 Det du viser til er jo en topplanterne og akterlanterne i ett hus, og ingen ankerlanterne som annonsen sier. Dersom pæren i en av lanternene går under bruk som "ankerlanterne"........ har man plutselig ingen ankerlanterne, bare en topp- eller akterlanterne. Og det kan jo bli feiloppfattet av andre på sjøen i verste fall. Sitér dette innlegget Link to post
Reppen Svart 23.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2013 Du har ett poeng i det, men hvis du bruker en ankerlanterne og pæra ryker blir du jo ikke oppfattet i det hele tatt Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Endte med å sette opp en av disse. Med tanke på å sette på et blendingsklips i bakre 135gr sektor når en ikke bruker den som ankerlanterne. Men når CE godkjenneren var å så på båten fikk jeg beskjed om at siden disse båtene kommer slik fra USA, ser de litt gjennom fingrene angående 2 hvite bakover. Jeg er ingen ekspert, men siden eksperten sa det var greit, må jeg bare stole på at det er greit. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Sinten Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Finst det slikt blendingsklips å få kjøpt til rundtlysande lanterner, eller må slikt lagast sjølv? Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
M/S AIOLOS Svart 28.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2013 Du må vel lage det selv, og blir ofte bedre enn kjøpt Finst det slikt blendingsklips å få kjøpt til rundtlysande lanterner, eller må slikt lagast sjølv? Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 3.April.2013 Link til dette innlegget Svart 3.April.2013 Hm, ok. Får vel prøve å mekke til noko ein gong eg har lite å gjere på Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
GeirT Svart 4.April.2013 Link til dette innlegget Svart 4.April.2013 (redigert) Se denne linken: http://www.miseagroup.com/solutions/index.php?main_page=product_info&cPath=1_5_10&products_id=40 Geir Redigert 4.April.2013 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
GeirT Svart 4.April.2013 Link til dette innlegget Svart 4.April.2013 Enda en her: http://ww.downwindmarine.com/Perko-All-Round-White-Combo-Light-Stern-Anchor-p-90891673.html Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.