Jump to content

Ankerlanterne som topplanterne?

HC74

Recommended Posts

Hei igjen folkens,

Jeg savner ankerlantærne på min Skibsplast 655. I tillegg er løsningen med topplanterne montert på vindskjemen ikke særlig bra, da hele framdekket belyses i tillegg til at det lyser ned gjennom vindskjermen. Jeg har derfor et ønske om å flytte topplanterna opp på targabøylen. Det jeg nå lurer på er om jeg skal kombinere topplanterne og ankerlanterne. Altså, kutte ut både den topplanterna som sitter på vindskjermen og akterlanterna, og heller ha en rundtlysende lanterne på targabøylen. Den lanternen jeg har sett på er denne:

s907.jpg

Link til Aye-Aye

Er det noen som har formeninger om dette er fornuftig å gjøre? Evt noen sok kjenner til denne lanternen, og strømforbruket på den?

Er det noe i veien for å bruke en ankerlanterne som topplanterne? (båten er altså under 7m)

mvh

HC

Gummibåten min dekket også akterlanternen. Jeg fjernet denne, og byttet topplanternen i en runtlysende topplanterne. Samtidig monterte jeg en ekstra bryter, slik at jeg har topplanternen på en bryter og sidelanternene på en annen. Dermed fikk jeg også ankerlanterne.

Hadde lyst til å prøve å bytte pæra i topplanterna til en LED-pære for at denne kunne stå på hele natta uten at en skulle være redd for å tappe batteriet. Er usikker på om lysstyrken blir god nok...

• 2 måneder senere...

Kjører denne frem igjen.

Topplanternen er fjernet på båten min (30 fot), men akterlanternen står på akterspeilet fortsatt.

Ut i fra reglene skal vel topplanternen da lyse 225 grader fremover?

Og da kan jeg vel ikke sette på en rundtlysende ankerlanterne, og bruke som topplanterne. Uten og fjerne akterlanternen?

For da vil vel båten kunne se ut som et slepefartøy rett bakfra med 2 hvite lys over hverandre?

Men jeg ønsker bare å sette en lanterne på targabøylen ala den som vist i første post her.

Finnes det en kombilanterne med 2 lyspærer. Der ene lyser fremover i 225grader, og andre de resterende 135 gradene bakover. Slik at en kan kombinere den som ankerlanterne med akterlanterne?

Den enkleste løsningen er nok å sette på en rundtlysende topplanterne, og fjerne akterlanternen. Men vil nå helst ha akterlanternen på plass og fungerende, siden den står der.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Kjører denne frem igjen.

Topplanternen er fjernet på båten min (30 fot), men akterlanternen står på akterspeilet fortsatt.

Ut i fra reglene skal vel topplanternen da lyse 225 grader fremover?

Ja, det er korrekt.

Og da kan jeg vel ikke sette på en rundtlysende ankerlanterne, og bruke som topplanterne. Uten og fjerne akterlanternen?

Jo, du kan klare deg med en rundtlysende, dvs ankerlanternen, som både topp- og akterlanterne når båten er under 12 meter.

Du behøver ikke å fjerne hele akterlanternen rent fysisk, du kan jo bare passivisere den med å ta ut lyspæren?

For da vil vel båten kunne se ut som et slepefartøy rett bakfra med 2 hvite lys over hverandre?

Nei, slepebåten sine 2 eller 3 topplanterner lyser ikke akterover.

Men det er rett at du ikke skal ha to blanke lanterner som er synlige akterover.

Men jeg ønsker bare å sette en lanterne på targabøylen ala den som vist i første post her.

Finnes det en kombilanterne med 2 lyspærer. Der ene lyser fremover i 225grader, og andre de resterende 135 gradene bakover. Slik at en kan kombinere den som ankerlanterne med akterlanterne?

Slike kombilanterner, med to pærer her jeg ikke hørt om. Men selv med en pære helt rundt vil det være en løsning som du står fritt til å benytte deg av.

Den enkleste løsningen er nok å sette på en rundtlysende topplanterne, og fjerne akterlanternen. Men vil nå helst ha akterlanternen på plass og fungerende, siden den står der.
Ja, den enkleste løsningen er rundtlysende lanterne.

Men hvis du absolutt vil beholde akterlanternen fungerende så bør du nok gå for en løsning med en vanlig topplanterne med 225 grader på targabøylen.

Lykke til uansett hva du velger!

Det viktigste nå som høstmørket kommer snikende er at du virkelig har godt synlige lanterner - det er det nemlig kke alle som har :headbang::headbang:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Håper å finne en slik kombinasjonslanterne.

Men finnes det fine 225 graders lanterner? Har ikke funnet annet en de stygge vanlige "plastklamandusene".

En mulighet er kanskje i sette inn en plate inni i bakkant av ankerlanternen, som skjermer for sektoren der akterlanternen er synlig. Og ved oppankring så står begge på.

Kan ikke se at en slik løsning er mot reglene. Selv om det ikke akkurat er "rundtlysende". Så lenge begge lyser i de riktige sektorene.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

En mulighet er kanskje i sette inn en plate inni i bakkant av ankerlanternen, som skjermer for sektoren der akterlanternen er synlig. Og ved oppankring så står begge på.

Kan ikke se at en slik løsning er mot reglene. Selv om det ikke akkurat er "rundtlysende". Så lenge begge lyser i de riktige sektorene.

Tja, hvis vi skal følge lovens bokstav så skal "ankerlanterne" være en rundtlysende lanterne, og ikke to lanterner som tilsammen lyser hele veien rundt.

I utgangspunktet skal nemlig topp- og akterlanterne være to adskilte lanterner, med lysvinkler som til sammen dekker 360 grader, men disse lanterne skal monteres med høydeforskjell slik at man kan se overgangen mellom dem, dvs når man er i grensen for vikeplikt ved innhentende fartøy. Så har man gjort en tillemping av denne hovedregelen ved å tillate at de to lanternene kombineres til en rundtlysende så lenge båten er mindre enn 12 meter.

Men jeg mener fortsatt at du vil få den enkleste løsningen ved å velge en rundtlysende på targa'en og så passivisere den som idag er akterlanterne. Da har du ikke fjernet noe som etterlater stygge hull, og du kan når som helst gjøre om på oppsettet.

Lykke til, uansett hva du velger!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Når jeg går i marinaene ser jeg stadig båter, særlig snekker, som har vanlig fremoverrettet topplanterne men mangler akterlanterne. Slik var også Tora da jeg overtok henne.

Slike båter er jo helt usynlige bakfra i mørket. :nonod:

Skjerpings!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

• 3 år senere...

Løfter en gammel tråd.

Har noen prøvd denne? hvilke erfaringer har dere event. http://www.maritimfritid.no/product.html?product_id=30961

Ser noen sier en kan bruke ankerlanterne som topplanterne/akerlanterne. Er ikke dette for båter under 12m og ikke går fortere en 7kn?

Redigert av Reppen (see edit history)

Endte med å sette opp en av disse. Med tanke på å sette på et blendingsklips i bakre 135gr sektor når en ikke bruker den som ankerlanterne.

Men når CE godkjenneren var å så på båten fikk jeg beskjed om at siden disse båtene kommer slik fra USA, ser de litt gjennom fingrene angående 2 hvite bakover.

Jeg er ingen ekspert, men siden eksperten sa det var greit, må jeg bare stole på at det er greit.

Jara Wynja

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...