Jump to content

Bruk av SWR meter

JRK

Recommended Posts

Hei,

Har bestilt et SWR meter for å sjekke VHF radioene ombord. Jeg har VHF antenne med fast kabel helt inn til radioen. Jeg må derfor måle ved radioen. Er det en ulempe at man ikke måler ved antennen? Jeg må lage en liten testkabel mellom radio og SWR meter, da dette ikke kan plugges rett inn i radioen. Hvor lang bør/må denne testkabelen være? Tenker da på at denne også kan reflektere signalet.

Jeg har pleid å måle så nær radioen som mulig (bruker 30cm kabel fra radio til SWR-meter). Det er jo hva radioen 'ser' som er viktig her, og derfor bør nok målingen også skje nær radio slik at også antennekabelen er med i regnestykket.

mvh

HC

Det mest riktige er å måle så nært antenna som mulig. Da får man en mest mulig korrekt avlesning.

På mange antenner er ikke dette mulig, og man må derfor måle nede ved radioen, som nevnt over. 30-50cm er en vanlig lengde som mellomkabel.

Jeg har aldri målt oppe ved antennene mine. Det fordi de sitter på 5 meter lange rør. så det blir jo litt vrient å få til :)

I bil og båt har jeg heller ikke gjort det slik, kun målt nede ved radioen, og det fungerer helt greit. Noen av radioene mine har innebygget SWR meter, men SWR meteret er alltid tilkoblet hjemme uansett. Da kan jeg også lese av effekt og også matche/tune motstanden mot radioen hvis det skulle være nødvendig.

Føkk deg...

Det mest riktige er å måle så nært antenna som mulig. Da får man en mest mulig korrekt avlesning.

Dette kan du bare glemme, det er vranglære og helt feil. Det er tilpassningen radioen ser vi er ute etter, og som er viktig, og dette forholdet kan være helt ulikt ved antennen i forhold til hva man får ved radioen hvor kabelen blir tatt med i målingen. Det er forøvrig viktig å måle kabelen med i en slik test, den kan jo ha en feil som man ikke ville sett om man satte SWR-meteret ved antennen, eller den kan for eks være en 75ohms kabel.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Pøh, tullprat.

Har holdt på med dette siden 80 tallet.

Du skal måle antenna, ikke kabelen.

Bruker man øya så ser man om det er 50 eller 75 ohms kabel. Og bruker man 75 vil man få feil uansett. dumt å prøve å justere inn ei antenne etter 75 ohm. Det går, men det blir for mye tap.

Ta det en tur på sidene til scannernytt, privatradio eller NRRL og still det samme spørsmålet der. tror folk vil humre litt når du skriver at det er vranglære.

eller ta en tlf til Permo i Fredrikstad kanskje ??

Det er kun bekvemmelighetshensynet som avgjør om man måler oppe eller nede hos folk flest.

Er man i tvil om kabelen er skadet, rifter etc så bytter man den. De trekker vann og swrforholdet stiger.

Vranglære, vel se på dine egne dustesvar du, det er vranglære det.

Føkk deg...

Pøh, tullprat.

Har holdt på med dette siden 80 tallet.

Du skal måle antenna, ikke kabelen.

Bruker man øya så ser man om det er 50 eller 75 ohms kabel. Og bruker man 75 vil man få feil uansett. dumt å prøve å justere inn ei antenne etter 75 ohm. Det går, men det blir for mye tap.

Ta det en tur på sidene til scannernytt, privatradio eller NRRL og still det samme spørsmålet der. tror folk vil humre litt når du skriver at det er vranglære.

Vranglære, vel se på dine egne dustesvar du, det er vranglære det.

Beklager at jeg bruker hele ditt svar til sitering, men føler at det blir riktig i dette tilfellet.

Jeg har også holdt på med dette lenge, siden 70tallet tror jeg, og også hatt det som yrke (salg/service) på den tiden dette var populært.

Man skal måle antennen gjennom kabelen, det er nemlig det forholdet radioen din ser som det heter.

Det er ikke alltid så lett å se om kabelen er 75 Ohm, spesielt ikke om trykket utenpå er gått bort. Og som et lite tips kan du fint bruke 75ohms kabel, du må bare trimme inn antennen så radioen din ser en riktig tilpassning.

Jo da, jeg er da innom sidene til NRRL sånn innimellom, jeg har jo vært radioamatør i ca 15 år. Dette med antennetilpasninger er forøvrig noe av pensum til radioamatøreksamen, så det synes jeg du skal begynne å lese litt om så du får litt innsikt i dette temaet. Kankje er det også litt ok å ha litt kjøtt på beinet som PR-bruker, litt kunnskap om emnet, før man starter med overhøvling av en radioamatør som har drevet med dette i årevis og som måtte lære om dette for å bestå en eksamen for å få lisens. Jeg har forøvrig A-lisens, og jeg tok denne lenge før kravet om morse (CW) ble tatt bort, så vi måtte lære oss det også.

Dustesvar, ja ja, det kan vel diskuteres hvem som gir slikt. Men i dette tilfellet føler jeg meg ganske trygg, og det er også noen andre radioamatører på dette forum som sikkert kan bekrefte det jeg sier.

Mange husker sikkert det anarki som rådet på PR-båndet, og det var mange der som trodde de hadde god greie på hva de snakket om og forsøkte å være kongen på haugen, det fikk vi kanskje bekreftet fra en ekte PR nå ikveld :lol:

Lykke til videre :flag:

[Moralens glade vokter!]

Brodern! Helt enig med det Spinnaker sier. :yesnod:

Det er riktig (og mest praktisk) å måle SWR nede ved senderen. Instrumentet vil da vise om det er mistilpasning i antennen og/eller coaxen. Kjøper du en ferdig VHF-antenne og moterer plugger på coaxen selv, er sannsynligheten dessuten størst for at det er feil i coaxen, ikke antenna. Det er som Spinnaker sier, det er den SWR som senderen ser som skal måles (og som er viktig). Dette fordi senderen ikke tåler høy SWR uten at man risikerer havari på utgangstransistoren(e). For mange antenneanlegg er det dessuten viktig at coaxen har riktig lengde, det er mao. ikke alltid likegyldig hvor lang coaxen er, og må derfor i noen tilfeller tilpasses til antennen. Dette sjekkes med SWR-meter som altså må monteres så nær senderen som mulig.

Hitsetter sitat fra radioamatørenes ABC (utgitt av NRRL som du henviser til) om bruk av SWR-meter: "For å måle standbølgeforholdet på en matekabel mellom senderen og antennen, benyttes et SWR-meter eller en standbølgemåler som det kalles på norsk. Med et slikt instrument kan vi måle effekten som går i retning mot antennen og den effekten som reflekteres tilbake fra antennen." (Det står mer enn dette, men er ikke relevant til denne diskusjonen).

Redigert av Zach (see edit history)

Slutt å drit deg ut nå.

Typisk at radioamatører tror de er så mye bedre, når mange er en gjeng med arrogante rass.h.øl.

Det er mange som gjentatte ganger har sendt på kun koaks mens de tror de har høy swr i antenna, og justerer antenna deretter.

Man skal alltid sjekke antenne og koaks selvfølgelig, også samtidig, men den mest korrekte avlesningen av antenna får man når man sjekker så nære antenna som mulig. Og det var det som var spørsmålet i starten, Antenna, og deretter mitt svar. Selvfølgelig er det den totale tilpasningen som er interresang og også nødvendig. Men man får ikke en korrekt antennejustering med 50mtr 213 (de færreste har vel det i båt)

Det er typisk for radioamatører å være så fryktelig stolte av hva de er. Selv om en nogenlunde oppegående 10 åring klarer å avgi en godkjent prøve (det har skjedd også) Og selvfølgelig rakke ned på de som IKKE ØNSKER å være en del av den delen av miljøet, det er også det mange med signatur lever for. For å ikke snakke om vær og sykdom, og repetere sitt eget kallesignal 300 ganger i løpet av en kveld med mange QSO´er, det synes jeg er så utrolig teit. Underlagt en bråte med bestemmelser, fint for de som ønsker å være slave av slikt.

Kongen på haugen ? Hvem sitter der og skryter av at : Jeg har lisens, så jeg kan alt (det samme som 10 åringen ?? ) Hvem som helst i Norge kan klare det der, selv de som er psykisk utviklingshemmet (det har også skjedd)

Det er vanskeligere å ta førerkort enn den prøven der. Amatører i ordets rette forstand :puke:

Du er en god representant for de tørrpinner og kverulanter på de båndene, og like kverulerende her er du alltid ellers også :yesnod:

Føkk deg...

ja ja slik går nå dagene :smiley:

Trodde det var helt innlysende at dette skulle måles ved radioen da det er den vi er redd for skal gå istykker.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

ja ja slik går nå dagene :smiley:

Trodde det var helt innlysende at dette skulle måles ved radioen da det er den vi er redd for skal gå istykker.

Ja du har helt rett!

Når man ser på hva denne Bordern presterer å skrive må jeg le :lol: :lol: :lol: Han har jo null kunnskap om dette emnet og er nå bare ufin i munnbruken. :smash:

Kanskje han kan skrive en bok, en som forteller noe helt annet enn hva alle andre mener om emnet, og som sier noe helt annet enn forskning på området, men hvem vil lese slik vranglære? :lol:

Jeg tror ikke jeg skal diskutere mer med han, det er tydelig at han er sår over å ikke klare radioamatøreksamen som han påstår kan tas av en 10-åring :lol:

Ordbruken til Broderen kan vi spare oss for, slike ord som rass.h.øl, osv, er ikke noe vi skal bruke i et forum som dette, det er å falle rimelig langt ned.

[Moralens glade vokter!]

Mange maritime antenner er jo ikke mulig å justere uansett. Og noen radioer har jo en krets som senker eller kutter effekten helt hvis det er noe galt.

Akurat, og hva gjør man da? :lol: :lol:

[Moralens glade vokter!]

Javisst, nede på samme nivået selv ? O opphøyde og lærde amatør ? Som jeg bryr meg. (har ikke spyavatarer mot andre fora i signaturen ihvertfall)

Min maritme VHF antenne er fra procom, og hvis jeg ikke husker feil kan man ta av koaksen. da kan man sjekke den, men antenna er det ikke så mye man kan gjøre med.

Den finnes ingen annen fasit enn å lete etter feil hvis en antenne ikke fungerer, siden det er så mange forskjellige antennetyper.

Trekker antenna vann vil som regel swr stige. Mister man jordinga i koaksen får man skyhøy swr selvsagt. ryker tråden inni antenna eller spolen er det ikke så mye å gjøre som regel. (spolen kan jo loddes)

Antennepisker i stål er litt lettere å ha med å gjøre.

Men du har nok rett. Siden jeg ikke er radioamatør vet jeg absolutt ingenting, og overlater hele verden til alle de proffe og utlærte radioamatørene som er suverent overlagne alle andre, og soler seg i glansen av å betale penger for å få preike skit på lufta :crazy:

Føkk deg...

Er ikke radioamatør (har lyst å bli) og eg har drevet med pr siden 1984. Til og med eg veit at ein for best mulig resultat rekner ut rett lengde på kabel også. Og om den ikke har noe å si er vel den formelen bare tull da. Har alltid og vil alltid måle swr ved radio. Poengløst å bare sjekke antenna. Med en halvemter kabel er det mulig samme måling men pluss på noen meter er det gjerne stor forskjell. Og det er det som ikke bare skal gi deg best mulig utgangseffekt men også beskytte utgangstrinne på radioen din.

Eg veit om folk som bruker takrenna på huset til antenne. Har hørt om bruk av stag til mast(vaier). Mulighetene er mange men mål heile oppsettet ellers vil en før eller siden bli lurt.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Men du har nok rett. Siden jeg ikke er radioamatør vet jeg absolutt ingenting, og overlater hele verden til alle de proffe og utlærte radioamatørene som er suverent overlagne alle andre, og soler seg i glansen av å betale penger for å få preike skit på lufta :crazy:

Du kan jo begynne å lese, eller gå et kurs, det er da ingen som nekter deg det! Så får du kunnskap.

Betale penger? Hvor har du dette ifra du som vet alt om oss radioamatører?

Det er frivillig om man vil være medlem av NRRL eller ikke, og det er meg bekjent ingen lisensavgift. Man må betale for å gå opp til eksamen, men det er vel ikke så rart da de som holder eksamen skal ha lønn.

Jeg tror kanskje det er likegreit at du blir på Pr`n jeg, så får heller vi andre være på amatørbåndene sammen med 10-åringer og psykisk utviklingshemmede :lol: Det er iallefall nogenlunde hyggelig på båndene, og de fleste er høfflige og bruker ikke slike ukvemsord som deg, så både jeg og mange andre trives godt :yesnod:

[Moralens glade vokter!]

Er ikke radioamatør (har lyst å bli) og eg har drevet med pr siden 1984.

Det høres ut som det iallefall er håp for noen Pr-folk som vil bli Radioamatører, så ta kontakt med din lokale gruppe for opplæring/kurs. Gå på Nrrl sine nettsider for info. www.nrrl.no

[Moralens glade vokter!]

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...