Jump to content

Bruk av SWR meter

JRK

Recommended Posts

Så du fikk kurset gratis du da ?

Og lisensen var gratis også ?

typisk at radioamatørene er så overlegne på alle områder :) Slik har det alltid verdt.

Og godt at alle blir eksperter når de går på et lite kveldskurs et par ganger i uken, slikt blir ekspertene til :)

Og så blir de verdensmestere etterpå :)

Føkk deg...

Her er det mye påstander.

Jeg tolket det slik at en her påstod at kabelens lengde hadde noe å si med hensyn til SWR. Unde forutsettningen av at antennekabelen har riktig karateristisk impedans, har ikke lengden noe å si. ( Kun med dempning )

Måler man ved radioen og kabelen er laaaaaaaaaaang, måler man mindre reflektert effekt ( bedre SWR) om antenna har misstilpasning. Skal ikke være et aktuelt tema da det i utgangspunktet er en dårlig innstallasjon

Hvor skal man måle?

Skal man være nøye bør man måle både ved antenna og ved radioens senderutgang.

Har man ikke ekstrem lang kabel med stor dempning greier det seg å måle ved radioens sender utgang. Man kan da se om det er noe feil. Om det er antenna eller ikke spiller inngen rolle. Enten er det O.K. eller ikke. Om det ikke er OK, må man feilsøke.

VHF antenna til min båt har trimmekondensator.

SWR er et forhold mellom sendt effekt og reflektert effekt. Om det er 100% tilpasning får man 0W reflektert effekt. Det vil si at alt går på etern.

Formålet med å måre SWR er tre ting, sørge for at radioens sendertrinn ikke får unormalt stor reflektert effekt noe som kan skade det, sørge for å få tilpasset antenna slik at den avgir effekten og ikke reflektere den og til sist kontrolere om det er noe feil i systemet.

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Her er det mye påstander.

Jeg tolket det slik at en her påstod at kabelens lengde hadde noe å si med hensyn til SWR. Unde forutsettningen av at antennekabelen har riktig karateristisk impedans, har ikke lengden noe å si. ( Kun med dempning )

...

Enig hvis vi forutsetter at diskusjonen bare gjelder maritim VHF og standard antenne og kabel.

Enig hvis vi forutsetter at diskusjonen bare gjelder maritim VHF og standard antenne og kabel.

Når er det ikke gjelder? ( Bølgeledere i GHZ båndet er noe annet. Der er det fysiske størelser som gjelder.)

Pretty Woman, Oslo

Så du fikk kurset gratis du da ?

Jeg gikk ikke kurs, jeg hadde endel kunnskap fra tidligere og leste kun læreboka og regelementet, også øvde jeg morse i 2 mnd. Har hatt mye glede av dette i ettertid, og lengste kontakt jeg har hatt er vel Kermadec ved New Zeeland.

Jeg tror jeg betalte 500kr for å gå opp, idag er den prisen litt høyere, men det er en engangsavgift.

Det er ingen årlig lisensavgift.

Det er ikke slik, du bare føler det slik.

Eksperter er dine ord, men man lærer om antenneteknikk og radiotekninkk på et slikt kurs, og andre ting også, og det er mange som har bygget sin egen radio etter å ha gått et slikt kurs, det har man faktisk også lov til som radioamatør. Det blir som å gå på skole, der lærer man jo også og får kunnskap, hva er galt i det?

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

...

SWR er et forhold mellom sendt effekt og reflektert effekt. Om det er 100% tilpasning får man 0W reflektert effekt. Det vil si at alt går på etern.

...

Hvor har du det fra? Det er alltid tap i matelederen eller i coax som er det vanlige ombord. Coaxen behøver ikke være svært lang heller før at du bare får halvparten av sendeeffekten på lufta (og det samme tapet på mottakersiden).

Når er det ikke gjelder? ( Bølgeledere i GHZ båndet er noe annet. Der er det fysiske størelser som gjelder.)

Vet ikke hvor langt vi skal dra dette, men det finnes f.eks. dipolantenner for HF hvor mateledningen ideelt skal være på X antall meter.

Hvor har du det fra? Det er alltid tap i matelederen eller i coax som er det vanlige ombord. Coaxen behøver ikke være svært lang heller før at du bare får halvparten av sendeeffekten på lufta (og det samme tapet på mottakersiden).

Det er helt korrekt, men dempning har ikke noe som helst med SWR å gjøre. Tap/dempning kompanseres i den grad det er mulig med bedre kabel. Tap er forutsigbart. ( SWR er det også om man bevisst har lagt inn en kjent misstilpassning, noe man normalt ikke gjør)

Pretty Woman, Oslo

Vet ikke hvor langt vi skal dra dette, men det finnes f.eks. dipolantenner for HF hvor mateledningen ideelt skal være på X antall meter.

Ja det er riktig, men det har vel å gjøre med antennens konstruksjon, eller skal vi si tilpassning for å unngå bruk av antennetuner. G5RV antennen har vel en slik tilpassning du sikter til.

[Moralens glade vokter!]

Jeg gikk ikke kurs, jeg hadde endel kunnskap fra tidligere og leste kun læreboka og regelementet, også øvde jeg morse i 2 mnd. Har hatt mye glede av dette i ettertid, og lengste kontakt jeg har hatt er vel Kermadec ved New Zeeland.

Vet mange går opp som privatister i dag, og det er jo greit hvis de øsnker det.

Består man i dag koster det 2000 kr for å få lisensen. (betaler til P&T) feiler man koster det ingenting.

morse er faktisk morsomt, skal innrømme det, selv om jeg knapt kan SOS. Hører mye på 1-30mHz og lurer alltid på hva som "dat og dit´es

Det er ikke noe galt i å lære, men veldig mange endrer totalt karakter etter bestått eksamen. Det har jeg selv merket veldig godt siden jeg har mange venner som er nettopp amatører. (snakka med la9ffa eller la9vpa btw ?)

Jeg vet jeg er veldig provoserende iblandt og jeg sier unnskyld for det.

Føkk deg...

Ja det er riktig, men det har vel å gjøre med antennens konstruksjon, eller skal vi si tilpassning for å unngå bruk av antennetuner. G5RV antennen har vel en slik tilpassning du sikter til.

Om en må bruke antenne tuner, er ikke antenna tilpasset fødekabelen. En foldet dipol er ca. 300ohm balansert. Da må man ha en trafo 50ohm( 75 ohm på FM krinkastningsmottager og TV) til 300 ohm om man skal benytte coax. Da er i utgangspunktet antenna ikke tilpasset og denne tilpassningen er ofte innebygd i antennekoblingboksen for å få tilpassning.

Det sa jeg heller ikke. Bare arresterte påstanden om at alt går på lufta med SWR 1:1.

Du har helt rett, orker ikke å skrive avhandlinger for å få med detaljer. Depning er forutsigbart.

Pretty Woman, Oslo

Vet mange går opp som privatister i dag, og det er jo greit hvis de øsnker det.

Ja, det har aldri vært noe krav om å gå på kurs, men for mange er det løsningen.

Morse er ikke lenger et krav for å få lisens, tidligere var det 60 tegn pr.minutt for å få A-lisens. Morse er gøy, og det er artig at folk fortsatt bruker dette på båndene og holder det vel like.

Jeg har jo møtt endel radioamatører, og også flere nye radioamatører, men jeg har aldri lagt merke til det du sier om at de har forandret seg. Kan det være at det er du som føler det slik? Dette er jo bare en hobby.

9FFA, er ikke det han Rolf da tro? Han har jeg hatt kontakt med noen ganger ja. Den andre er helt ukjent for meg og av nyere dato.

Aksepted.

:flag:

[Moralens glade vokter!]

dumt å prøve å justere inn ei antenne

Ja, utrolig dumt i og med at de antennene en kjøper i båtsjappene ikke er justerbare! Så hvorfor noen stadig nevner "justere antenne", forstår ikke jeg, det er slikt radioamatører som bygger antennene sine selv har mulighet til.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Om en må bruke antenne tuner, er ikke antenna tilpasset fødekabelen. En foldet dipol er ca. 300ohm balansert. Da må man ha en trafo 50ohm( 75 ohm på FM krinkastningsmottager og TV) til 300 ohm om man skal benytte coax. Da er i utgangspunktet antenna ikke tilpasset og denne tilpassningen er ofte innebygd i antennekoblingboksen for å få tilpassning.

Vi radioamatører kaller det Balun, altså en omformer som gjør fra balansert signal til ubalansert, men det er jo en trafo. Men selv om man benytter en Balun, så må jo også antennen være i resonans alikevel.

[Moralens glade vokter!]

Så hvorfor noen stadig nevner "justere antenne", forstår ikke jeg, det er slikt radioamatører som bygger antennene sine selv har mulighet til.

Det er nok fordi noen har kortbølgeradio også i båten.

Kjekt å ha om man f eks skal over Atlanteren og er utenfor VHF-dekning.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Vi radioamatører kaller det Balun, altså en omformer som gjør fra balansert signal til ubalansert, men det er jo en trafo. Men selv om man benytter en Balun, så må jo også antennen være i resonans alikevel.

Helt rett. Prøver å holde meg til uttrykk som er allment kjent. Jeg føler du blander karakteristisk impeans og resonans. Resonansen i antenna gjør at den kvitter seg med tilført effekt ( nesten). Antennas resonansfrekvens er avhengig av antennas fysiske mål med hensyn til bølgelengden( Kan lage "jukse" spoler ). Antennas karakteristiske impedans er avhengig av antennas utforming og resonansfrekvens. Med utforming mener jeg f. eks. foldet dipol kontra pisk. En antenne har korekt og kjent impedans ved resonans. En kabel derimot har tilnærmet samme karakteristiske impedans fra svært lave frekvenser til man nærmer seg behovet for bølgeleder. Tilnærmet formel = roten av L/C. Frekvensen f er ikke med i den tilnærmede formelen. Eksakt formel husker jeg ikke på stående fot.

Pretty Woman, Oslo

Det er nok fordi noen har kortbølgeradio også i båten.

VHf antenna til min båt er trimbar. Det er et lite hull nederst på antenna der en trimmecondis er tilgjengelig. Vet ikke om det er mange som har noe tilsvarende.

Pretty Woman, Oslo

Det er nok fordi noen har kortbølgeradio også i båten....

Ikke nødvendigvis!

Ikke no´ problem å snekre sammen ei brukbar antenne på VHF. Masse beskrivelser av det på Bp allerede. :yesnod:

Forøvrig har prin435 helt rett i sine forklaringer.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Interessant diskusjon dette, men det blei litt mange avsporinger undervegs...

Spørsmålet om ein skal måle oppe hjå antenna eller nede hjå radioen er litt avhengig av kva ein ser etter.

Viss du vil ha ein sjekk på at antenna er i orden?

-I så fall måler du oppe ved antenna.

Viss du vil sjekke om heile antennesystemet er iorden (antenne, kabler plugger..)?

-så måler du nede ved radioen.

I tillegg så må du vera obs på ein ting: Viss det har kome vatn i kabelen kan du få veldig stor dempning i denne, og da risikerer du at du kan måle bra VSWR nede ved radioen, men det kommer ikkje noko signal ut i andre enden av kabelen.

Ved nyinstallasjoner og andre tilfeller der ein er rimeleg sikker på at kabelen er OK så holder det å måle VSWR nede ved radioen. Ein kan deretter finne VSWR oppe ved antennen ved å t.d. bruke følgende graf:

vswr.jpg

(Kilde: Kathrein)

For å bruka grafen så må ein ha rekna ut kor mykje kabeltap ein har mellom antenne og radio for den kabeltypen du brukar, deretter følger ein kurven for kabeltapet inn til avlest VSWR nede ved radio (horisontal akse) og kan deretter lese av VSWR oppe ved antenna på den vertikale aksen.

Eksempel: viss du har 5 dB kabeldempning og leser av VSWR 1:1,15 nede hjå radioen så vil du ha rundt 1:1,6 oppe hjå antenna

I tillegg må ein sjølvsagt gjera ein test på om det faktisk strålar ut noko frå antenna, hugs at ein 50 Ohm kunstlast (dummy load) også vil vise 1:1 VSWR, men det kommer ingenting ut...

For å fullføre sjekken av antenneanlegget kan du prøve å kalle ein anna båt som du veit er langt unna. Eller finn ein VHF arbeidskanal som er litt langt unna, kanskje lengre enn den du normalt ville brukt i området, og kall opp kystradioen for ein sambandssjekk.

Viss motstasjonen høyrer deg bra, VSWR er bra, og kabel pluggar og antenner ser feilfri ut, så kan du vere rimeleg trygg på at antenneanlegget er i orden.

mvh

Rossicus

Redigert av Rossicus (see edit history)

Her er et stilig lite og bra SWR meter. Billig er det også.

Funker på VHF og UHF. Se denne LINKEN for detaljer.

Det viser hvor mange watt som sendes ut av radioen, hvor mye som reflekteres tilbake fra antennen og VSWR forholdet.

Jeg har ett tilsvarende selv, kjøpt fra samme sted og er veldig fornøyd. Her er bilde av det:

5et.jpg

Geir :seeya:

PS

Ikke heng dere opp i at annonsen sier det er for FT-8900. Det kan brukes til alle typer radio.

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...