Jump to content

Bruk av SWR meter

JRK

Recommended Posts

Et SWR-meter hadde vært tingen. Permo sitt ser jo bra ut. Et slikt bør ligge i båten eller deles mellom båtvenner. Jeg har lånt Roaldbj sitt og funnet ut hvordan det lå ann i gamlebåten. Håper han har sitt med på treffet i Horten.

Mvh Astor, PR 2221, fra slutten av 60-tallet! Blue Water fra Moss den gang. :cool:

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

...Spørsmålet om ein skal måle oppe hjå antenna eller nede hjå radioen er litt avhengig av kva ein ser etter.

Viss du vil ha ein sjekk på at antenna er i orden?

-I så fall måler du oppe ved antenna.

Viss du vil sjekke om heile antennesystemet er iorden (antenne, kabler plugger..)?

-så måler du nede ved radioen.

Har stor respekt for Rossicus sin viten om det meste, men HER er jeg litt uenig. :blush:

Et SWR-meter måler forholdet mellom inn og ut; DET betyr at hvis du har 50 ohm ut fra radioen, 50 ohm på hele kabelen OG 50 ohm på tilkoblingspunktet i antenna PÅ RIKTIG FREKVENS, har du 1:1 i SWR. Samme hvor på kabelen du måler.

Hvis du måler ved antenna og kabelen f.eks. har en lekasje eller en for skarp bøy et sted, slik at impedansen ikke lenger er 50 ohm, får du et misforhold mellom impedansene inn og ut av SWR-meteret. Selv om antenna er 50 ohm på frekvensen!

Det samme skjer hvis du måler ved radioen og antenna er 50 ohm mens kabelen har en skade, så får du et misforhold i avlesningen.

Hvis du derimot måler slik jeg linker i innlegg #3 her, vil du se at alle 3 faktorer (radio, kabel og antenne ) er i resonans på riktig frekvens.

Hvis du derikot HAR SWR (måler noe annet enn 1:1), brer dette standbølgeforholdet (mistilpassningen) som en sinusbølge langs kabelen. (Den fysiske lengden av denne "sinus-bølgen" er avhengig av frekvensen og hastighetsfaktoren på kabelen. Derfor kan det hende at du måler 1:1 på et sted på kabelen og f.eks. 2:1 på et annet sted.

Dette blir kanskje litt for akademisk, men se på innlegg #3 og mål slik, så er du sikker.

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Har stor respekt for Rossicus sin viten om det meste, men HER er jeg litt uenig. :blush:

Et SWR-meter måler forholdet mellom inn og ut; DET betyr at hvis du har 50 ohm ut fra radioen, 50 ohm på hele kabelen OG 50 ohm på tilkoblingspunktet i antenna PÅ RIKTIG FREKVENS, har du 1:1 i SWR. Samme hvor på kabelen du måler.

Hvis du måler ved antenna og kabelen f.eks. har en lekasje eller en for skarp bøy et sted, slik at impedansen ikke lenger er 50 ohm, får du et misforhold mellom impedansene inn og ut av SWR-meteret. Selv om antenna er 50 ohm på frekvensen!

Det samme skjer hvis du måler ved radioen og antenna er 50 ohm mens kabelen har en skade, så får du et misforhold i avlesningen.

Hvis du derimot måler slik jeg linker i innlegg #3 her, vil du se at alle 3 faktorer (radio, kabel og antenne ) er i resonans på riktig frekvens.

Hvis du derikot HAR SWR (måler noe annet enn 1:1), brer dette standbølgeforholdet (mistilpassningen) som en sinusbølge langs kabelen. (Den fysiske lengden av denne "sinus-bølgen" er avhengig av frekvensen og hastighetsfaktoren på kabelen. Derfor kan det hende at du måler 1:1 på et sted på kabelen og f.eks. 2:1 på et annet sted.

Qsl på den, dette er helt riktig :smash:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Hei Marwin, og takk for tilliten :wink:

Ser av diskusjonen ovanfor at det ikkje alltid er heilt beint fram å måle VSWR, men ville prøve å gjera det så enkelt som mogleg.

Dette blir kanskje litt for akademisk, men se på innlegg #3 og mål slik, så er du sikker.

Du vil nok kunne erfare det du seier, men det betyr ikkje nødvendigvis at VSWR varierer langs kabelen. Det går meir på at måleinstrumenta me bruker ikkje fungerer så bra når det er eit komplekst forhold mellom straum og spenning som dei skal måle på. (måleinstrumenta måler spenning, sjølv om dei er kalibrert i watt...) Det er nok ein del forskjell på instrumenta her, og kvaliteten er som regel avhengig av prisen på instrumentet.

Normalt vil ikkje dette ha nokon praktisk betydning for låge VSWR, men viss du har svært høgt VSWR så kan du kanskje klare å finne "magiske kabellengder" som gir gode VSWR.

Du skal ha litt uflaks skal du havne på akkurat den kabellengden, og viss du har maksimal uflaks så kan det jo hende at kabelen du "skyter inn" er multiplum av 1/2 bølger slik at måleresultatet blir akkurat det samme (ok, -ikkje så veldig sannsynleg...)

Så viss du vil vera heilt sikker så kan det endeleg gjerast slik du seier, men eg meiner at det strengt tatt ikkje er nødvendig (eg gjer det ikkje :wink: )

Det eg meiner er viktigare er å notere seg kva du måler, slik at du kan samanlikna med forrige måling, og på den måte sjå om det er ei "utvikling over tid" i ein eller anna retning. Vidare er det viktig å vera obs på kva som skjer viss det kjem vatn i kabelen (her er ikkje VSWR målinger å stole på), samt at ein sjekkar at systemet fungerer ved ein sambandssjekk.

For dei som vil studere enda meir på VSWR målingane sine mysterium så ligg det litt info her

mvh

Rossicus

Som det heter "For all practical purposes", mål ved radioen med en kort skjøte kabel.

Dersom man skulle ønske å bruke mer tid og penger, kjøp en "dummy load" også.

Da kan du sjekke både skjøtekabelen, antenne kabelen og radioen uten kabel (pwr - ikke swr) og så kan du sjekke både ved radioen og ved antennen(uten dummy load'en).

Så kan du gjøre det hele om igjen ved laveste frekvens, midtfrekvens og den høyeste. Og dersom du vil gjøre det ordentlig - kjøp et SWR meter til 20 båtlapper, og en antenne som kan trimmes (selv om alle egentlig kan trimmes. Det er bare snakk om å bruke baufil) Kapp, kapp, kapp til SWR blir verre, kjøp ny antenne og kapp den til "beste" lengde.

Men du sover ikke noe bedre om natta for det.

Normalt vil ikkje dette ha nokon praktisk betydning for låge VSWR, men viss du har svært høgt VSWR så kan du kanskje klare å finne "magiske kabellengder" som gir gode VSWR.

Du skal ha litt uflaks skal du havne på akkurat den kabellengden, og viss du har maksimal uflaks så kan det jo hende at kabelen du "skyter inn" er multiplum av 1/2 bølger slik at måleresultatet blir akkurat det samme (ok, -ikkje så veldig sannsynleg...)

Nei, dette blir nærmest helt utopia, og trolig vinner man flere ganger førstepremie i Lotto før man er så heldig å finne en slik kabel som gjør den bragden du skriver om. I praksis ser man også raskere en feil med kabelen (fuktighet osv) på VHF/UHF enn på HF er min erfaring, og til nå i mitt syndefulle liv har alltid en defekt kabel gjort seg godt synlig med høyt SWR forhold.

Nå er vel ikke synsingene til K5DVW noe Bibel, men hans personlige meninger om emnet.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Nå har det sklidd helt ut her.

Hvis SWR målt ved radioen viser 1:1, er antennesystemet *sannsynligvis* i orden. Noen synes at 1.5:1 er dramatisk ille, men i virkeligheten skal forholdet et godt stykke bort fra 1:1 før tapene øker vesentlig.

La oss ta et lite talleksempel. Høykvalitets coax, RG-213, 20m for å nå fra radioen, bort til masten og opp til toppen. Ved perfekt tilpasning tapes 1.8 dB. Ved 1.5:1 målt ved radioen øker tapet med 0.2 dB. Hvis antennen har trimmemuligheter, kan man godt justere dette neste gang man er oppe i masten. I mellomtiden er det ingen grunn til å bekymre seg.

Det *er* begrenset hvor høy SWR senderen tåler. Men jeg ikke erfaring med hvor grensen går på maritim VHF.

Normalt er lavt SWR godt nytt. Men det er ikke alle feil som medfører høyt SWR. Hvis SWR er lavt over et unaturlig bredt frekvensområde, så må noe være galt. Dette kan man måle med en antenneanalysator. En slik analysator er uanstendig dyr i Norge: 3035 kr på Permo for MFJ-259B. Men mange radioamatører har, og det går sikkert an å spørre om den lokale NRRL-gruppen vet av noen. Selv kan

jeg være behjelpelig i Trondheim. Google LA4RT og slå så opp i telefonkatalogen.

En annen mulighet er å måle SWR med en 2m amatørradio tilkoblet den samme antennen. SWR skal da være vesentlig høyere enn på det maritime båndet.

Redigert av jk (see edit history)
  • 1 måned senere...

For å kaste litt bensin på bålet :saint: her er ett utdrag fra Wikipedia om SWR-måling:

"The VSWR meter should be connected in the line as close as possible to the antenna. This is because all practical transmission lines have a certain amount of loss, causing the reflected power to be attenuated as it travels back along the cable, and producing an artificially low VSWR reading on the meter. If the meter is installed close to the antenna, then this problem is minimized."

For å kaste litt bensin på bålet :saint: her er ett utdrag fra Wikipedia om SWR-måling:

Kvaliteten til Wikipedia er avhengig av kompetansen, erfaringen og egocentrisiteten til forfatteren av et innlegg.

Bevares. Wiki er gull verdt - t.o.m. jeg har bidratt der :saint:

men i dette tilfelle - Hør på Marwin! Og Zach!

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Kvaliteten til Wikipedia er avhengig av kompetansen, erfaringen og egocentrisiteten til forfatteren av et innlegg.

Uten å ta stilling til den pågående debatten... en tidligere kollega sa dette da han ble nedsablet etter at leksikon ble konsultert:

"Det står det iallefall ikke i MITT leksikon !" :giggle:

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

• 3 uker senere...

Dette er en spennende tråd. Dvs. den er spennende for meg som i øyeblikket sloss med selvstudiet for amatørlisens på sidene til NRRL. Jeg havnet jo i denne tråden fordi jeg håper å kunne samle inn noen informasjoner og forklaringer i fht. pensummet der.

I den forbindelse har jeg noen ydmyke anmodninger til de som deltar i debatten:

Vil dere overveie å skrive slik at sånne som jeg, som foreløpig ikke er helt inne i sjargongen også kan ha en sjanse for å henge med?

Skille mellom ideologiske og vitenskapelige uenigheter?

Nå tok jeg i vår LRC-serifikatet. I den forbindelse demret det for meg at jeg dermed sannsynligvis ville komme til å kjøpe en maritim tranceiver som også vil kunne brukes på amatørfrekvensene. Derfor selvstudium til amatørlisens. Siden jeg skal bruke utstyret i en båt, så har jeg forstått at man kan bruke akterstaget som antenne, men det krever en tuner. Siden mange her nevner SWR målinger, så ser det jo ut til at en manuell tuner med SWR instrument kan være lurt. Imidlertid så henger jo ikke en slik tuner i masten, men befinner seg tvert imot innenfor en arms rekkevidde, dvs. i umiddelbar nærhet av tranceiveren. Betyr det at man trenger en SWR meter i tillegg?

Når akterstaget fungerer som antenne, så er det jo ikke så mye man kan gjøre med det, sånn HF-messig. Hvordan måler man og evt. tackler tilpasning/mistilpasning i båt?

Skal du bruke akterstaget som antenne vil jeg anbefale en SGC SG-230 automatisk longwire tuner.

Akterstaget vil ha vil ha veldig forskjellig impedans på forskjellige bånd (frekvenser) og du må ha en tuner som takler et bredt impedansområde. Tuneren må ha utgang for "longwire" eller du må ha en balun ("transformator") i mellom tuneren og akterstaget.

Diss longwiretunerne finnes i forskjellige utgaver og fabrikater, f.eks. Icom AH-4, SGC SG-230 m.fl. og billigere kina kopier.

Er veldig fornøyd med min dyre SGC :-)

Geir

Jeg var ikke heldig med den. Så jeg prøver igjen. Mitt inntrykk er at automatiske antennetunere er dyre. Derfor hadde jeg tenkt å nøye meg med en manuell tuner frem til det tidspunkt hvor jeg har en båt å pakke rundt utstyret. Det vil forhåpentligvis skje en gang på vårparten. Dermed så tenkte jeg at en manuell tuner med SWR-meter blir en slags to-fluer-i-en-smekk løsning. Jeg ville få et SWR-meter med en tuner på kjøpet. Mens jeg kjempet videre for å trenge inn i denne mystiske verden av radioamatører.

Så senere, til våren erstatte en slik manuell tuner med en automatisk en og jeg ville fortsatt ha et anvendelig SWR-meter?

Tjaldur, det høres ut som en bra plan. Kjøper du en brukt tuner kan du jo selge den igjen for omtrent det samme. De fleste radioer har innebygget SWR meter nå. Det står en passende manuell tuner på ovennevnte annonsemarked, MFJ-949E, med SWR/Power meter og 4:1 balun innebygget. Den ligger foreløpig ute på de lukkede medlemssidene, men hvis du er interessert så kan du få kontaktinfo av meg eller en av de andre amatørene her.

Ellers kan du følge med på eBay:

eBay link

Ny Alinco tuner eBay

GeirKS

Sakse:

For salg http://www.mfjenterprises.com/Product.php?productid=MFJ-949E

MFJ-949E Manuell Antennetuner

Dette er en tuner som tuner det meste av antenner, dipoler, vertikalantenner, random wire, beam, mobilpisker etc. Frekvensområde fra 1.8-30 Mhz.

MFJ sier maks utgang 300 watt SSB, jeg vil tro halvparten er mer relevant men det klarer den fint. Har også innebygd Dummy Load og 1:4 Balun, 2 antenneuttak. Ser meget pen ut selv om den er noen år.

Kjøper betaler frakt.

Pris: 800 Kontakt: LA3DNA Leif Halvorsen Telefon: 99216922

Epost: halvorsen@monet.no

Hei

Om en skal bruke akterstag til antenne bør tilpassingen skje ved aterstaget. Om du bruker manuell tuner med longwire tilkobling vil du få tunet opp, men antenna starter ved tuneren og følgelig har du HF-stråling hele veien frem til staget, med alt det medfører både av helsefare og annet elektronisk utstyr som ikke liker seg.

Om du vil brike manuel tuner (eller HF-radioens innebygde tuner) kan du bruke en 9:1 UNUN (transformator). Denne vil dele ned en høy impedans som er i enden av ei endefødet antenne slik at det kommer innenfor området en vanlig tuner kan tune. Du har da også så god tilpassing at tap er kun av akademisk innteresse. (unntak: akterstaget kan ikke være 1/4 bølgelengde på frekvensen som skal tunes)

Eksempel på UNUN:

http://www.permo.no

litt ned på siden.

Hilsen, ikke helt objektiv

Espen

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...