Jump to content

Bruk av SWR meter

JRK

Recommended Posts

Lindita:

Takk igjen. Vil du også utdype denne:" ... unntak: akterstaget kan ikke være 1/4 bølgelengde på frekvensen som skal tunes."

En eller annen lengde vil jo akterstaget få. Den konkrete lengden vet jeg foreløpig ikke, jeg skal jo først kjøpe båten. Men hva skjer på den frekvensen som akterstagets lengde vil komme til å bli en kvartbølge av? Imidlertid vil en lengde på ca. 10 m. være sannsylig.

Hei igjen

Enden på ei endefødet antenne har ved 1/4 bølgelengde tilnærmet 50 ohm impedans. Den høyeste impedansen får en ved 1/2 bølgelengde hvor en kan komme opp mot 4 kohm. Denne impedansen blir i 9:1 UNUN dividert med 9, noe som ved 1/4 bølgelengde gir en for lav impedans for de fleste tunere. for en 1/2 bølgelengde kan impedansen bli for høy, men sansynligvis fungerer det.

Ved 10m akterstag vil du få 1/4 bølgelengde nærme 40m amatørbånd, og kan få utfordringer på denne frekvensen.

Ved montering av UNUN under akterplitt må du legge til lengden av kabel fra UNUN til aktestag, og da er du fort oppe i 12m lengde, og følgelig ikke problemer med 40m.

Samme forhold som ved 1/4 bølgelengde gjør seg gjeldende ved 3/4, 5/4 osv. bølgelengder.

Forøvrig regner du enkelt ut bølgelengde ved å dele 300 på frekvens i MHz. 1/4 bøgelengde er da 1/4 av dette.

mvh

Espen

Jeg må jo bare medgi at jeg synes antennemagi er vanskelig å trenge inn i. Så jeg ber om overbærenhet for at jeg dveler ved denne problemstillingen, for å sjekke ut om jeg har forstått den.

Problemet med en akterstagsantenne, på godt og vondt, er at den er endematet. Så problemstillingen gjelder alle former for endematede antenner?

I dette matepunktet vil impedansen være minst når når lengden på antennen (akterstaget + kabelen) anvendes på på en frekvens som svarer til 1/4 bølgelengde, tilnærmet kortslutning, fordi 50 ohm blir dividert med 9 i balunen, dvs 5,6 ohm i matepunktet. Fordi når frekvensen svarer til 1/4 bølgelengde, så er strømmen størst i dette matepunktet.

Omvendt, dersom antennen anvendes på en frekvens som svarer til 1/2 bølgelende så er impedansen størst i matepunktet, fordi strømmen er minst, tilnærmet åpen linje, om det ikke hadde vært for denne famøse balunen som dividere denne impedansen med 9?

Hele poenget med å ha et SWR meter på tuneren er da at man på et senere tidspunkt, ved hjelp av dette instrumentet, kan justere lengden på kabelen i forhold til de frekvenser man vil bruke/ikke bruke?

Har jeg forstått det riktig, sånn at jeg kan si at jeg er ved å trenge inn i antennemagien?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...