Anonym Startet 8.Juni.2009 Del på Facebook Startet 8.Juni.2009 Hei Jeg er drittlei av C-map, for n'te gang er det problemer med kartene jeg har kjøpt.. Nå funker ikke lenger USB-dongelen, med det resultat at jeg ikke får lastet inn kartene på ny PC. (Den gamle har ikke vært slått av på et par år..) Dette medfører naturligvis en del kjipe konsekvenser for meg, og C-map er ikke alt for hjelpsomme. Jeg kommer derfor til å bytte. Noen tips til hvilket program jeg bør velge, og hvilket kartsystem? På mobilen (iPhone) har jeg Navionics, men jeg har ingen spesielle preferanser hva gjelder kart på PCen, så lenge det ikke er C-Map. Sitér dette innlegget Link to post
Twilight Svart 8.Juni.2009 Del på Facebook Svart 8.Juni.2009 Kan ikke komme med noen anbefalinger, men kjøp ikke Garmin G2 Vision. De fungerer garantert ikke på PC! På plotter i båten derimot er de svært gode Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 8.Juni.2009 Del på Facebook Svart 8.Juni.2009 Det er vel et kartprogramm som går utenpå det meste annet nemelig SeaPro 3000. Meget bra system med skikkelig bra kart til meget gunstige priser. Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 8.Juni.2009 Del på Facebook Svart 8.Juni.2009 Papirkart - ingen oppkoblings- eller andre problem - bortsett fra at papirkartene (kartbøker) fra nettopp C-map inneholder feil; sund og våger på kartet som ikke finnes.....! Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 8.Juni.2009 Del på Facebook Svart 8.Juni.2009 Du er sikker på at det er kartet som tuller og ikke kartprogrammet? Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 9.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 Du er sikker på at det er kartet som tuller og ikke kartprogrammet? Ja. Kartprogrammet må først ha et kart for å kunne funke, her er problemet at C-Map ikke klarer å se lisensen, og altså får jeg ikke lagt inn kartet på maskinen. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 9.Juni.2009 Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 Nå funker ikke lenger USB-dongelen, med det resultat at jeg ikke får lastet inn kartene på ny PC.Husk at dongelen også må ha lisenskode installert. Når du kjøper C-Map kart får du en lisens som er bundet opp mot den PCen du bestiller fra og om du også kjøper dongle så får du i tillegg en egen lisens for dongelen. Denne lisensen må du legge inn i den nye PCen da den brukes sammen med dongelen. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Ingar Svart 9.Juni.2009 Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 Helt vilt at det fortsatt brukes dongle på program som er av sikkerhetsmessig betydning. Er klar over at dongelen egentlig er knyttet til kartene, ikke til programvaren, men resultatet blir det samme. Enig med anonym, leverandører som brukes slik foreldet teknologi bør man holde seg langt unna. Har brukt masse tid på å hjelpe en venn av meg som har hatt tilsvarende problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.Juni.2009 Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 Denne lisensen må du legge inn i den nye PCen da den brukes sammen med dongelen. Mvel. Jeg har C-map til mitt kartprogram. Har ikke noen sånn lisenskode. Har paralellport dongle som må brukes sammen med C-map Selector for å legge kartene på harddisk. Fjerner jeg donglen under drift, vil Maxsea slutte å virke etter en stund. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 9.Juni.2009 Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 Parallellportdongle er vel en smule antikvarisk, det er USB-dongle jeg refererer til. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Anonym Svart 9.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 Husk at dongelen også må ha lisenskode installert. Når du kjøper C-Map kart får du en lisens som er bundet opp mot den PCen du bestiller fra og om du også kjøper dongle så får du i tillegg en egen lisens for dongelen. Denne lisensen må du legge inn i den nye PCen da den brukes sammen med dongelen. Så det du sier er at om man mister den opprinnelige PCen, den dør eller liknende vil man miste lisensen sin? Hvor finner man denne lisenskoden? Og hvor legger man inn den? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 9.Juni.2009 Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 trenger man lisens for å bruke c-map? :-) uansett funker mitt strålende så langt. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Mulligan Svart 9.Juni.2009 Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 Parallellportdongle er vel en smule antikvarisk Mulig at det er antikvarisk. Men den er svært robust. Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 9.Juni.2009 Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 (redigert) Er ikke fornøyd med C map,iom. den er altfor unøyaktig,den viste båten på motsatt side av holmen, hvor leia går. Da er det ikke mye å stole på.Enkelte plasser viser den over land,har helt ny plotter.Hva er årsaken?Hadde tidligere lap topp,opplevte adlrig dette. Redigert 9.Juni.2009 av Pelle Parafin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.Juni.2009 Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 Og hva får kartprogrammet posisjonen fra? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 9.Juni.2009 Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 (redigert) Noen tips til hvilket program jeg bør velge, og hvilket kartsystem?. Vil annbefale TIKI http://www.tikinavigator.no/no/index.htm Redigert 9.Juni.2009 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ingar Svart 9.Juni.2009 Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 Mulig at det er antikvarisk. Enhver for for dongle er antikvarisk, selv Autocad har gått bort ifra dette. På et navigasjonssystem er det spes. ille iom at man innfører unødvendig hardware som kan feile og føre til at systemet ikke fungerer. Og her som ellers er det de som er ærlige som får svi.... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.Juni.2009 Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 Enhver for for dongle er antikvarisk Først, jeg misforsto SveinHa. Trodde han refererte til softwarekey som er en opsjon. Skulle sett at det var unlockcode han refererte til. Nå er det sånn at donglen trenges ikke til drift etter at kartet er installert og låst opp. Hos meg trenges den under drift av Maxsea, men der har jeg muligheten for software key. Ulempen med det er at systemet kun kjører på en PC. Med donglen kan jeg kjøre på flere maskiner, men ikke samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 9.Juni.2009 Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 Nå er det sånn at donglen trenges ikke til drift etter at kartet er installert og låst opp. Ok, det blir noe annet. Parallell-dongelen de brukte tidligere måtte være der under drift også. Også upraktisk for kunder som ville sitte hjemme og planlegge ruter, måtte huske på å ta den med hjem. Og ikke minst tilbake til båten igjen. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 9.Juni.2009 Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 C-Map har i dag (eller i alle fall for et par år siden da jeg kjøpte kart sist) et lisensnummer som er knyttet til den PCen kartene er bestilt fra. Dette kan ikke flyttes til andre PCer. Skal en bruke kartene på flere PCer må der enten kjøpes ny lisens eller dongle med tilhørende lisensnummer. Dette lisensnummeret må legges inn på alle PCer du skal bruke kartene på men det vil bare virke dersom dongelen står i PCen når kartprogrammet starter. For min del så har jeg dongelen i lommen og bare setter den inn hver gang jeg trenger å starte kartprogrammet (og det er ikke særlig ofte da PCen går i standby/dvale når den ikke er i bruk). Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Anonym Svart 9.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 SveinHa: Hvor finner man denne lisenskoden til donglen? Det bør være nok med en dongle, å ha lisenskode i tillegg er unødig mye pes, og i praksis vanskelig å finne igjen når man har byttet PC et par ganger i mellomtiden. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 9.Juni.2009 Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 Du skal ha fått den fra C-Map når du kjøpte kartene, både på direkten via nett og i brev noen dager senere. I SOB vises lisenskoden under hjelp (grønt ?-tegn). Du finnes den også i Windows registry under HKEY_CURRENT_USER/Software/C-MAP/safe/codes og ../safeBAK/codes Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.