Jump to content

Bør en ha blokk på bomløfter?

Hallaron

Recommended Posts

Holder på å bytte diverse tauverk i masta. Pr dags dato har jeg et tau fra toppen av masta som jeg bruker til å holde oppe bommen når storseilet ikke er satt. Dette tauet er festet oppe i masta med en sjakkel og ikke noe mer. Jeg innbiller meg at jeg burde sette en blokk/trinse der oppe slik at jeg kan la et opphal gå fra bommen, opp til dette og ned igjen.. Er det slik dere andre har det, eller er dette bortkastet, og bare enda et tau som står og slår mot masta?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Du kan også feste en lett blokk i den nederste enden av den lina som er festet i mastetoppen. Så fester du en annen line i bomnokken, lar denne gå gjennom nevnte blokk og tilbake igjen til bommen hvor den festes (evt tres gjennom hele bommen, ned til dekk ved masta og tilbake igjen til en avlaster). Hadde denne løsningen på en tidligere båt. Lina fra mastetoppen må da være 'kort nok' til at du får heist bommen så høyt du vil.

S/Y Surprise

Hvorfor i det hele tatt ha et eget tau til bomløft?

Det var samme oppsettet på min båt når jeg overtok den, - riktignok med trinse i toppen slik at lengden kunne justeres, men hva var egentlig fordelen?

Tauet var festet til bommen med en sjakkel som var vond å åpne. Dermed ble tauet stående der og piske på seilet under seilas..

Jeg har fjernet hele bomløftertauet, (kan jo være greit som reserve storseilsfall) og flytter storseilsfallet til enden av bommen når jeg ikke seiler. Dermed er det tyst når jeg seiler og jeg har bomløft når jeg ønsker det...

I min båt er toppinglift og storseilfall like. Eneste forskjellen er farven.

Synes den er kjekk å ha. Den er knytt i en dertil tiltenkt bøyle i nokken.

Jeg har alltid ett reserve fall skåret i i tilfelle fallet ryker.

Før jeg rever teiter jeg topping lift for å hindre at bommen ramler ned på sprayhooden, og for å gjøre det lettere å teite revet.

I lette vinder teiter jeg litt opp på toppinglift for at ikke seilet skal bli for flatt. Jeg har en relativ lang og tung bom på min, i Baatplassensammenheng, lille båt.

I min båt er toppinglift og storseilfall like. Eneste forskjellen er farven.

Jeg har alltid ett reserve fall skåret i i tilfelle fallet ryker.

Før jeg rever teiter jeg topping lift for å hindre at bommen ramler ned på sprayhooden, og for å gjøre det lettere å teite revet.

Samme her (dyneema-tau, nå har jeg endel dyneema da).

Bomløftet/toppingliften er eneste tau som går til toppen på brøkdelsmasten, om storseilfallet skulle kile seg/ryke.

Da er det også greit kunne klipse båtmansstolen til et solid tau,

som går til vinsjen.

Jeg har fjernet hele bomløftertauet, (kan jo være greit som reserve storseilsfall) og flytter storseilsfallet til enden av bommen når jeg ikke seiler. Dermed er det tyst når jeg seiler og jeg har bomløft når jeg ønsker det...

Om du bruker storseilfallet som bomløfter, lar du bommen ligge på dekk når du tar av fallet for å heise seilet eller..?

Jeg syns det er praktis med bomløfter og at den er ført tilbake til cockpit. Etter seilet er heist, slakker jeg ut på bomløfteren, slik at bommen henger i seilet og ikke bomløfteren. Før jeg tar ned seilet strammer jeg inn på bomløfteren, slik at bommen blir hengende så høyt at vi ikke skaller i den.

Om du bruker storseilfallet som bomløfter, lar du bommen ligge på dekk når du tar av fallet for å heise seilet eller..?

Det er praktisk med bomløfter og at den er ført tilbake til cockpit. Etter seilet er heist, slakker jeg ut på bomløfteren, slik at bommen henger i seilet og ikke bomløfteren. Før jeg tar ned seilet strammer jeg inn på bomløfteren, slik at bommen blir hengende så høyt at vi ikke skaller i den.

-Lazyjacks kan også gjøre denne "jobben", men de styres gjerne fra bommen.

Men enig, med bomløfteren fra cockpit gjør ca samme prosedyren som deg.

Føles lettere å dra opp seilet til rynke langs masten også, uten motstand fra seilet/bommens vekt.

Hallaron, du er vel sikker på at du ikke har en ekstra trinse a`la den til storseilet i mastetoppen.

Jeg har to ekstra trinser i toppen av masta, en på forsiden av masta ( hadde passet bra til spinnakerfall som nå går via en utvendig trinse) og en på baksiden av masta. Problemet er at det er ikke "uttak" for de fallene nede på masta. Om jeg hadde funnet tak i noen innvendige beslag som jeg kunne sette inni masta med uttak til fallene, hadde jeg helt klart foretrukket det.

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

...

Tja,

la oss tenke oss at du er utaskjærs og det blåser opp. Når du skal reve kiler storseilet seg slik at du får det hverken opp eller ned - eller mer sannsynlig ut og inn av masten hvis du har rullemast. Hva gjør du?

Svar: Frigjør storseilskjøte og kick. Heiser bommen opp langs masten med bomløftet og sikrer den ved å surre skjøtet flere ganger rundt masten :yesnod: Det hjelper om du går for motor opp mot vinden og allerede har berget forseilet.

Bundin er bátleysur maður

Svar: Frigjør storseilskjøte og kick. Heiser bommen opp langs masten med bomløftet og sikrer den ved å surre skjøtet flere ganger rundt masten :yesnod: Det hjelper om du går for motor opp mot vinden og allerede har berget forseilet.

Bommen kunne du vel like gjerne løftet med spinnakerfall, opphal eller genoafall?

Jeg ser fordelen med å ha et ekstra tau helt til topps på 7/8-dels rigg, men da ville jeg heller hatt ei ledeline fra forstagsfestet, opp til toppen av masta og ned innvendig og ut . Forstagsinnfestingen kan jeg nå med fokkefall eller spinnakerfall og dermed er det mulig å skjøte inn et tykkere fall..

Med rodkick har jeg ikke noe problem å holde bommen i passe høyde når jeg drar opp eller slipper ned seilet. På mindre båter tar man vel gjerne storseilet helt ut av masteliket og da er vel bra å kunne legge enden på bommen helt ned på dekk for å forhindre at deler av seilet blåser over bord...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...