Gega Startet 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 8.Juni.2009 (redigert) Heisan. Jeg har en Yamaha 150hk v6 fra 1989-90 som har begynt å fuske. Jeg kan begynne med at problemet har oppstått etter at vi har hatt dårlig vær med mye regn her oppe i nord, motoren var tiltet helt opp under det dårlige været. Motoren startet greit men stoppet etter 2 minutter bakking, jeg startet den på nytt og da gikk den, jeg forlot havnen og dro den opp ca 25 knop deretter på fullt, det var da problemet startet, jeg kom opp i ca. 33 knop så begynte den å fuske og mistet kraften. Det virker som den går i rykk og napp nå. Dagen etter byttet jeg alle plugger men den oppfører seg likedan allikevel. når motoren bakker så "nyser" den litt. jeg klarer heller ikke å få mer enn ca 3800 rpm, den skal være klare rundt 5400rpm...når jeg kommer tilbake i havnen igjen så bakker den fint men fusker når jeg begynner å dra på. Kan det tenkes at det har kommet vann inn noen plass i og med at motoren var tiltet helt opp under det dårlige været? jeg har et eget bensinfilter med vannutskiller og med seglass, jeg kan ikke se noen bobler i glasset. Blir kjempeglad om dere har noen løsning på hva dette kan skyldes MVH Geir Redigert 8.Juni.2009 av Gega (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Geir Link to post
Bearded Beast Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 (redigert) bytt tennpluggkablene Redigert 8.Juni.2009 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gega Svart 9.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 Tror du det kan være det altså, er det løse kabler fra coilen til plugghetten? Kan det ha noe å si at plugghettene klemmer ganske dårlig på tuppen av pluggen, den sitter lissom mest fast i gummien på plugghetten, det er ingen "knepp" når jeg løsner hetten eller når jeg setter den på??? Geir Sitér dette innlegget Hilsen Geir Link to post
Bearded Beast Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 det du beskriver er akkurat slik eg opplever det de gangane en kabel har hatt overslag. Sitér dette innlegget Link to post
Gega Svart 9.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 Takk for svar, jeg har vært å kjøpt nye kabler idag og skal prøve å bytte dem i morgen.. Hvordan vil motoren oppføre seg om det hadde vært vann i systemet? Var ombord idag, men lot bare motoren stå å bakke på 1000- 1500 rpm...den har fortsatt den "nysingen" når den går på tomgang og motoren detter på turtall men kommer igjen etter kort tid og sånn holder den på.. Jeg har et sånt stort bensinfilter montert...det er et ganske stort filter med et seglass i bunnen og jeg regner med at den har vannutskiller....om det da var vann i systemet, burde jeg ikke klare å se det der da?? Men som sagt, jeg skal ihvertfall bytte kablene i morgen for å se om det hjelper på Sitér dette innlegget Hilsen Geir Link to post
Bearded Beast Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 jo skulle nå tro det. du kan nå alltids drenere forgasserne òg å sjå om der er noe annet enn bensin.. var visst ikkje så mange som tør kaste seg på denne tråden ser eg. Sitér dette innlegget Link to post
summer family Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 Har du fast tank eller?,har opplevd på ikke fast tank at f.eks tank under luke ellr hvor du har den kan være utsatt for regnvann,hos meg dryppet det ned,luftte skru på tanken var åpen og tror du ikke vannet fant veien inn der.Kan være så enkelt ja men vet ikke hos deg,men kan med nesten 100% sikkerhet si at det kondens/vann som lager trøbbel for deg.Sjekk tank og tapp av forgassere,vi har hatt mye drittvær vet du.Håper du får fikset det irriterende er det ihvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
Vierskjær Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 Jeg hadde noe av samme problematikken på min forhenværende Yamaha 150 hk 97 mod. Men hos meg lå feilen i bensintilførselen. Men problemet var kun på øverste del av registeret, opp mot toppfart. Den greide rett og slett ikke de siste 6 knopene på toppfarten. Forøvrig så gikk den som den skulle på lavt turtall (både fremover og bakover) Det var så enkelt som slangeklemmen på samlekabelen for det elektriske og bensin og olje, som var teitet for hart til! Holder en knapp på Korsnes, og teorien om å bytte tennpluggkablene. Sitér dette innlegget Link to post
kjellsea Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 Visst den har fast tank!? det kan ikke ha kommet vann inn ved utlufting på tanken? Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 Den skal jo tåle å få vann på seg da... Da du skiftet pluggene. Hvordan så de ut? Var noen renere enn andre? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Gega Svart 9.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 Har du fast tank eller?,har opplevd på ikke fast tank at f.eks tank under luke ellr hvor du har den kan være utsatt for regnvann,hos meg dryppet det ned,luftte skru på tanken var åpen og tror du ikke vannet fant veien inn der.Kan være så enkelt ja men vet ikke hos deg,men kan med nesten 100% sikkerhet si at det kondens/vann som lager trøbbel for deg.Sjekk tank og tapp av forgassere,vi har hatt mye drittvær vet du.Håper du får fikset det irriterende er det ihvertfall. Ja jeg har fast tank, den ligger i bauen på båten. Tanken har nylig vært renset, men man kan jo aldri være sikker på at alt vann og dritt er kommet ut...men synes det er rart at ikke det skulle vise noe i det store filteret om det er vann i bensinen om det da ikke er en liten vannperle som har kommet forbi og inn i forgasserene. Ja vi har hatt mye drittvær her oppe i nord i forrige uke og det er etter det at problemet har oppstått...jeg skrudde ut dreneringsskruene idag men det gjorde ikke noen forskjell. man er vel ikke helt sikker på at alt vannet kommer ut selv om disse skrues ut og dreneres? Men om det var større mengder med vann i systemet, burde ikke motoren være tungstartet også da? Motoren starter med det samme jeg vrir om nøkkelen, selv på kaldstart med choke så kommer den med engang.. Geir Sitér dette innlegget Hilsen Geir Link to post
Gega Svart 9.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 (redigert) Den skal jo tåle å få vann på seg da... Da du skiftet pluggene. Hvordan så de ut? Var noen renere enn andre? Kan ikke huske det helt men kan se på pluggene i morgen... Jeg tok ut de nye pluggene idag for å skjekke dem...nå skal det sies at det var etter at motoren hadde bakket i ca. en halv time...da var alle plugger våte og begynt å sote unntatt pluggen på nederste sylinder på babord side..den var faktisk helt blank enda men det virket som at den hadde samme temp som de andre pluggene. Hadde ikke du noe liggnende problem tidligere med din 140hk? Redigert 9.Juni.2009 av Gega (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Geir Link to post
Daffy Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 Jo stemmer det. Men det forsvant da jeg skiftet plugger. Det vil si... jeg skiftet plugger et par ganger i sesongen. Det viste seg også at denne hadde rift i ene sylinderen. Om det hadde sammenheng vet jeg ikke. Tråden om dette er her Ja vi har hatt mye drittvær her oppe i nord i forrige uke og det er etter det at problemet har oppstått...Innebærer det tordnevær?Coiler har lett for å ryke i tordnevær. Da skulle den kanskje fusket også på lave turtall men. Grunnen til at jeg spurte om pluggene er at Ingar har påpekt nedre simring noen ganger. Når ikke den tetter ordentlig vil pluggene bli blanke og motor vil fuske. Tenkte spesielt på nysingen. Jeg ville fulgt med litt på denne nedre pluggen... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Gega Svart 9.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 (redigert) Jo stemmer det.Men det forsvant da jeg skiftet plugger. Det vil si... jeg skiftet plugger et par ganger i sesongen. Det viste seg også at denne hadde rift i ene sylinderen. Om det hadde sammenheng vet jeg ikke. Tråden om dette er her Innebærer det tordnevær? Coiler har lett for å ryke i tordnevær. Da skulle den kanskje fusket også på lave turtall men. Grunnen til at jeg spurte om pluggene er at Ingar har påpekt nedre simring noen ganger. Når ikke den tetter ordentlig vil pluggene bli blanke og motor vil fuske. Tenkte spesielt på nysingen. Jeg ville fulgt med litt på denne nedre pluggen... Nei, det var ikke tordenvær i denne perioden. motoren "nyser" ved lave turtall også, når den går på tomgang. Kan man med enkelthet undersøke om simmeringen er dårlig eller må man klyve motoren for å få undersøkt dette....huff, jeg håper ikke det er så alvorlig...skal dra en tur ut å prøve motoren i morgen og ta opp den pluggen igjen for å se om den blir sotete...håper den blir det Redigert 9.Juni.2009 av Gega (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Geir Link to post
Gega Svart 11.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 Er det noen som vet om det går an å skifte ut ledningene som er mellom coil og plugghetten? Prøvde å vri litt på dem men synes de sitter litt fast og tør ikke ta så veldig hardt i i tilfelle det ikke går, for om det ikke går så blir jo coilen ødelagt.. Sitér dette innlegget Hilsen Geir Link to post
Bearded Beast Svart 13.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2009 heisann. hvordan går det greierne der? Sitér dette innlegget Link to post
Gega Svart 14.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2009 Vet ikke ennå, har hatt av forgasserene og rengjort de...det kan kanskje virke som at det har noe med forgasserene å gjøre. Har vært på hytta i helga og har ikke fått testet etter at jeg rengjorde de. Det som er nytt i saken er at motoren virke til å gå greit på rundt 3500-4000 rpm men sp snart jeg skal opp på maks så begynner den å fuske og da går den ikke på bra på tomgang heller mer, da kommer den nysingen igjen. Grunnen til at begynte å mistenke forgasserproblemet er at det blir vått under den samme forgasseren som jeg snakket om tidligere den den ene pluggen var helt blank. Men det som er det rare er at når jeg tok opp forgasserene så viste det seg at på den forgasseren var flottørdysen nesten tett, den åpnet seg etter at jeg brukete trykkluft på den...det virker jo litt rart at den skal få for mye bensin siden den var ganske tett...eller er det bare jeg som tenker feil? det vil si, flottøren tettet som den skulle men selve dysen som bensinen kommer inn i forgasseren var rimelig gjenkokset. Geir Sitér dette innlegget Hilsen Geir Link to post
Bearded Beast Svart 14.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2009 med nysing, mener du da at det skyter i forgasseren eller bare fusk ? skyting får man gjerne når det er for mager blanding. typisk oppstart kald motor uten choke Sitér dette innlegget Link to post
Gega Svart 14.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2009 med nysing, mener du da at det skyter i forgasseren eller bare fusk ? skyting får man gjerne når det er for mager blanding. typisk oppstart kald motor uten choke Ja, det kan virke som at den skyter når den går på tomgang på rundt 12-1300 rpm...den nyser og turtallet ramler litt og så spytter den ekstra mye eksos ut i det øyeblikket den nyser...men når jeg er i fart så klarer jeg ikke å oppfatte om den nyser, den mister liksom bare kraften og begynner å hugge på turtallet (opp og ned på turtall)... Sitér dette innlegget Hilsen Geir Link to post
Gega Svart 14.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2009 Nå skal det også sies at forrige eier hadde ikke dette problemet, jeg tilter motoren helt opp, det brukte forrige eier aldri gjøre...men jeg skulle jo tro at motoren skal tåle å bli tiltet helt opp? Kan det tenkes at den renner over når den er tiltet helt opp og at pluggene ikke klarer å tørke igjen og at det er derfor den tøver sånn? Jeg kommer sikkert med mange rare spørsmål, har ikke hatt utenbordsmotor tidligere, forrige båt var en snekke med innenbordsmotor. Sitér dette innlegget Hilsen Geir Link to post
Daffy Svart 14.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2009 Den skal tåle å bli tiltet opp. Kan det være fordi den ikke har fått bensin på den sylinderen at pluggen er blank? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Gega Svart 14.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2009 Den skal tåle å bli tiltet opp. Kan det være fordi den ikke har fått bensin på den sylinderen at pluggen er blank? vet ikke men pluggen var våt av bensin når jeg på land og tok opp pluggen...den var blank og våt Det er også bensinsøl under den aktuelle forgasseren. Sitér dette innlegget Hilsen Geir Link to post
Bearded Beast Svart 14.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2009 gikk det bytte pluggkabler eller må du bytte heile coilen? Sitér dette innlegget Link to post
Gega Svart 15.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2009 gikk det bytte pluggkabler eller må du bytte heile coilen? Jeg har ikke turt å prøve enda siden det ikke er noen som har svart meg på det spørsmålet Skal se om jeg får tid til å ringe Yamaha... Sitér dette innlegget Hilsen Geir Link to post
Gega Svart 15.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2009 gikk det bytte pluggkabler eller må du bytte heile coilen? Kanskje "daffy" kunne svart på dette? Du har vel hatt mye med disse motorene å gjøre? Sitér dette innlegget Hilsen Geir Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.