Gega Svart 21.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2009 Men motorproblemet er fremdeles bare etter mye regnvær? Ikke bare etter regnvær, men det var da det oppsto første gang... Sitér dette innlegget Hilsen Geir Link to post
Gega Svart 21.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2009 Du bør få tatt en kompresjonstest på sylinderene. Du skriver at "flottørdysen var nesten tett" Det er 3 doble forgassere på denne, med 2 flottører pr. forgasser. Har du kjørt uten at den har fått drivstoff på en sylinder, kan du ha revet denne. For mager blanding river i filler sylinderen raskt..... Kompresjonstest er tatt, der viser det at alt er i orden....om et sylinder skulle vært revet så hadde den vel ikke gått fint på 4000 rpm heller... Sitér dette innlegget Hilsen Geir Link to post
Gega Svart 21.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2009 Simmeringen sitter i bunn av veiva. Løsner du alle bolter og løfter opp motorblokka så er mulig å skifte simmerringen. Men det er nesten garantert ikke den som lager ditt problem. Det tror ikke jeg heller, etter det jeg har forstått så skulle det vært kommet inn sjøvann i sylinderet om om simmeringen var gåen. Sitér dette innlegget Hilsen Geir Link to post
Gega Svart 24.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 Hei igjen.... Nå har jeg tatt opp bensinfilteret...jeg har hele tiden sagt at det ikke kunne vises vann eller drit i se glasset på filteret...men du store verden hva med vann og drit det viste seg å være når jeg løsnet på det og begynte å riste litt på filteret, det er jo et under at motoren har gått i det hele tatt spør du meg. Hva nå da, jeg har innebygget tank i baugen, tro om jeg må tømme hele tanken og rense den...forrige eier sa at han hadde gjort dette men va usikker på om han hadde fått det siste med seg...kan jeg ta en test ved å pumpe en blank flaske full av bensin for å se om det kommer noe eller er det bare å tømme den først som sist? Men uansett, så er det mye som kan tyde på at det er det som er mitt problem med at motoren går ujevnt på turtall og ikke vil på full fart... Sitér dette innlegget Hilsen Geir Link to post
Daffy Svart 24.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 Slik jeg ser det har du to alternativer. Det ene er å blinde tanken og bruke eksterne. Det andre er å bite i det sure eplet og rive ut tanken og ta jobben. Var jeg deg ville jeg gjordt det første nå midt i sesong og greier... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Fantino Svart 24.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 Har ikke Korsnes og Daffy pekt på den eneste teorien som egentlig "holder vann" her? 1. Fusking - etter regnvær. 2. En blank plugg, dvs, på sylinderen som ikke går. Har som Korsnes vært borti dette flere ganger - men på bil. Av alle forslag som er gitt er vel også det å bytte pluggkabler det enkleste? Sitér dette innlegget Link to post
Gega Svart 24.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 Slik jeg ser det har du to alternativer.Det ene er å blinde tanken og bruke eksterne. Det andre er å bite i det sure eplet og rive ut tanken og ta jobben. Var jeg deg ville jeg gjordt det første nå midt i sesong og greier... Ta ut tanken kan jeg ikke gjøre, den er støpt inn i bauen så den er helt fastlåst...dermed tror jeg også at den kan være vanskelig å gjøre helt ren...i morgen får jeg tak i en ekstern tank som jeg skal prøve...mye mulig at jeg bruker det alternativet ut sesongen og heller satser på å rengjøre den innebygde tanken ren til høsten:-) Men det blir nå spent å se når jeg får koblet på en ekstern tank å se om problemet forsvinner.... så langt så takker jeg alle som har vært me i denne tråden og jeg kommer tilbake med en rapport når jeg har testet med ekstern tank:-) Sitér dette innlegget Hilsen Geir Link to post
Daffy Svart 24.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 Lykke til. Vi krysser fingre... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Draco24styling Svart 24.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 Hiv på litt westfrost i tanken sammen med 0,5% totaktsolje, Hold tanknivået fra halv og oppover, tenker du blir kvitt vannet i tanken på denne måten Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Gega Svart 26.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2009 Da har jeg montert ekstern tank i båten og går direkte med bensin fra tanken til motor (helt ren tank). Optimistisk startet jeg opp og slapp tampene, for nå skulle det virke hadde jeg fått for meg...Men AKK hvor jeg bedro meg...leppa ramlet rett i dørken når det viser seg at motoren oppfører seg akkurat som tidligere. Den klarer fremdeles ikke noe særlig over 4000 rpm før den begynner å fuske og går ujevnt, den nysingen er der fremdeles. Når jeg kom inn i båsen og skulle bitte fast tampene så gikk motoren på tomgang et par minutter så "nøs" den og stoppet. Når motoren står å går på tomgang og når den nyser så kommer det en eksossky rett etter at den at den nyser. Så nå kan jeg ihvertfall utelukke drivstoff problem...men hva i alle dager kan dette være da? Jeg begynner for alvor å tro at jeg har kjøpt den velkjente "katta i sekken" og det føles ikke så veldig bra Hvor skal jeg begynne å lete nå da? Kan det være feil innstilling på lufteskruene? Kan det være at det er en coil som jukser? Kan det være et Forgasserproblem? Sitér dette innlegget Hilsen Geir Link to post
Daffy Svart 26.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2009 Sikkert dumt spørsmål men. Du har renset forgasserene igjen før du startet med den eksterne tanken? Ellers kan det jo være instilling på forgasser. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Gega Svart 27.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2009 Sikkert dumt spørsmål men. Du har renset forgasserene igjen før du startet med den eksterne tanken? Ellers kan det jo være instilling på forgasser. Ingen spørsmål er for dumme, men jeg hadde oppe forgasserne før jeg byttet tank men fylte dem ikke opp før alt var byttet om, så den bensinen som er i forgasserne nå skal stamme fra den nye tanken, om ikk det uheldigvis skulle være en liten "perle" igjen i systemet. men jeg blåste i alle slanger før jeg begynte å pumpe inn bensin. Sitér dette innlegget Hilsen Geir Link to post
Gega Svart 27.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2009 Kan det være forholdet mellom luft og bensin som skaper dette? Jeg skrudde ut pluggene i går når jeg kom på land, jeg synes dem er noe våt og jeg lyste inn på stempeltoppene med lommelykt, de var noe fuktig, skal det ikke være helt tørt både på plugger og stempetopper når man har gått motoren varm? Er det noen som vet original innstilling på disse forgasserene? Sitér dette innlegget Hilsen Geir Link to post
Daffy Svart 28.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2009 Jeg mener å ha lest tilfeller her hvor de har hatt problemer med slik nysing og det har blitt bra etter justering på blandeskruen. Er ikke sikker på din motor men jeg synes ofte å høre at det skal være 1 1/2 gang ut +- 1/4? Jeg tar ikke noe ansvar hvis du feilstiller ytterligere nå Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Gega Svart 28.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2009 Jeg mener å ha lest tilfeller her hvor de har hatt problemer med slik nysing og det har blitt bra etter justering på blandeskruen. Er ikke sikker på din motor men jeg synes ofte å høre at det skal være 1 1/2 gang ut +- 1/4? Jeg tar ikke noe ansvar hvis du feilstiller ytterligere nå hehehe...ta det bare med ro, alt gjøres på mitt ansvar og det kan vel ikke bli noe verre og om det skulle bli verre så er det bare å stille det tilbake....eller skru ut 4 bolter i hekket (som motoren er festet med) mens man ligger midtfjors, da er man jo kvitt problemet en gang for alle Ja, jeg hører også at det snakkes om 1 1/2 omdreining ut men forrige eier mener han husker at denne motoren skulle ha 1 omdreining mer enn andre motorer, altså 2 1/2 omdreining ut... Hva skjer når man skrur på lufteskruen om man setter det på spissen? 1. om man skrur den helt inn så får motoren bare bensin og ingen luft, alstå for feit blanding? det er vel da den vil nyse og rykke også? 2. om man skrur den helt ut så får motoren for mye luft i forhold til bensin,, altså for mager blanding og det er fare for å brenne stemplene? Sitér dette innlegget Hilsen Geir Link to post
Nike Svart 28.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2009 Har lest tråden og holder en knapp på tenninga... Nysing med svart eksos sier vel sitt også. Typisk når en sylinger ikke tenner men går mange "runder" uten forbrenning på sylinderen... bensin/luft blandinga går etterhvert i eksosen og antennes på et eller annet tidspunkt med smell/nysing og svart røyk osv Har du forsøkt å ohme coilene? Om du måler motstanden i primær og sekundær krets på alle coilene så ser du hvilken av de som har avvik... Sitér dette innlegget Link to post
Gega Svart 28.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2009 Har lest tråden og holder en knapp på tenninga... Nysing med svart eksos sier vel sitt også. Typisk når en sylinger ikke tenner men går mange "runder" uten forbrenning på sylinderen... bensin/luft blandinga går etterhvert i eksosen og antennes på et eller annet tidspunkt med smell/nysing og svart røyk osv Har du forsøkt å ohme coilene? Om du måler motstanden i primær og sekundær krets på alle coilene så ser du hvilken av de som har avvik... eksosen er ikke svart men lysegrå. Jeg har ikke ohmet coilene, hvordan gjør man det...jeg har et sånt instrument liggende men det hadde vært fint om du beskrev hvordan jeg skal ohme coilene. Sitér dette innlegget Hilsen Geir Link to post
Nike Svart 28.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2009 Joda røyken blir vel grå og ikke svart med bensin/olje... Jeg kjenner ikke til denne motoren men prinsippet er jo det samme... Primærsiden er vanlig 12 volt spenning og sekundærsiden er høyspenningssiden (tennpluggsiden) Du kan ohme coilene på følgende måte: - Primærsiden: Det er en "vanlig" ledning som er pluss ledning. Denne mater coilen med strøm. Ta av ledningen og mål motstand mellom kontakten som denne ledningen er koblet til og jord (gods). Sett rød ledning på ohm-meteret til plussledningen til coilen og sort ledning på meteret til jord. (Har du en egen jordingsledning til coilen så kan du måle mellom de to ledningene). Du skal da måle noen få ohm (tipper <10 ohm). - Sekundærsiden: Ettersom du ikke kan ta av pluggledningene fra coilen så kan du måle fra tennplugghetten. Mål mellom senteret i tennplugghetten og samme jordingspunkt som forrige måling. Måling i kiloohm området Har du brudd i en coil da får du "ingen kontakt" dvs ingen utslag eller "uendelig" ohm De nøyaktige verdiene er ikke så viktig her siden poenget er at du skal ha noenlunde samme verdier på alle coilene. Er det en som avviker så har du funnet den coilen som har feil. Et avvik vil typisk være stort. Feks om du måler primærsiden og verdien er 5ohm på 5 av coilene og 10mohm (megaohm) på den sjette så må denne coilen byttes. Sitér dette innlegget Link to post
Gega Svart 29.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 (redigert) Ok, Jeg får tak i 2 coiler mest sannsynlig idag...Jeg snakket idag med en gammel ringrev innen 2-takts utenbordsmotorer og forklarte han symptomene, han mente umiddelbart at det er et sylinder som ikke kobler inn men som kobler inn av og til og dermed nyser den og spytter tykk eksos ut. i tillegg til at den spytter bensin ut i sjøen. Jeg spurte han også om det med at den ene pluggen er helt ren. om det kunne være simmeringen men det hadde han liten eller ingen tro på i og med at stemplet er sort på toppen. Forklaringen med en ren plugg var nok mere med at den mest sannsynlig ikke går på det sylinderet men at pluggen blir vasket ren i bensin. Om jeg får tak coiler idag så skal jeg få prøvd ut dette...coilene er riktignok fra en 85 hk men det kan vek ikke ha så grusomt mye å si??? Det kan jo selvsagt være noe annet som gjør at det sylinderet ikke går som det skal. Redigert 29.Juni.2009 av Gega (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Geir Link to post
motor Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Skift pluggen på aktuell sylinder også. Ellers er det ikke sikkert du får tenning med nye coiler. Sitér dette innlegget Link to post
Gega Svart 29.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Skift pluggen på aktuell sylinder også. Ellers er det ikke sikkert du får tenning med nye coiler. Ja det skal jeg gjøre Sitér dette innlegget Hilsen Geir Link to post
Gega Svart 29.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 (redigert) Nye spørsmål... Om vi fokuserer på tennpluggene og forgasserene, samtlige plugger er gjennomvåte, det er liksom ingen av de som tørker opp. Når motoren går på tomgang så spytter den små bensindråper fra eksosen og når jeg ruser motoren opp en kort stund så blir det ganske mye bensinsøl i sjøen bak og rundt motoren. Så det kan jo på meg virke som at motoren får altfor mye suppe... Om det var så at det er en coil som jukser og at den ikke går ordentlig på et sylinder, ville det ikke være nærliggende å tro at de resterende pluggene skulle være tørr? Redigert 29.Juni.2009 av Gega (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Geir Link to post
motor Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 (redigert) Nå begynner det å bli mye surr her. Har du funnet at en eller flere coiler er defekte eller ikke? Du skulle jo prøve med nye coiler.Hvorfor? Fordi noen synser eller fordi noe er feil på et par av dine? Om svaret er at det til nå ikke er noe feil på dine coiler eller du ikke hvet det foreslår jeg følgende. Koble bort nensintilførselen. Bruk en ny tennplugg og test en og en coil for å sjekke om de gir gnist. Gir de gnist glemmer du dette coiltullet og fokuserer på drivstofftilførselen. Husker ikke alt som er skrevet tidligere. Har du sjekket bensinpumpa om det er hull i membran? Om så er sjekket og ingen feil er å finne så må du ta av forgasserne. Skru av lokket i bunn og sjekk flottørene. Renner det over med bensin henger sikker en av disse. Nå får du også renset og kan bruke trykkluft til å blåse bort evnt urenheter i dyser osv. Når dette er gjort kan du sette sammen igjen. Håper du har gjort som jeg tidligere anbefalte at du har prøvd å finne om det er en eller flere sylindere/forgassere hvor det "nyses ut". Redigerer litt fordi jeg gikk tilbake i tråden og så at du beskrev at det renner litt fra den ene gasseren og at det var koks i den ved tidligere demontering. Sjekk om det er fra denne gasseren det nyses. Er det det er det trolig her feilen ligger enten i gasseren flottørfeil eller tetthet i dyser, eller innsugklaffen/membranen som sitter innom gasserne. Start motoren og hold handa utenfor gasseren så merker du om den nyser. Redigert 29.Juni.2009 av motor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gega Svart 29.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Nå begynner det å bli mye surr her. Har du funnet at en eller flere coiler er defekte eller ikke? Du skulle jo prøve med nye coiler.Hvorfor? Fordi noen synser eller fordi noe er feil på et par av dine? Om svaret er at det til nå ikke er noe feil på dine coiler eller du ikke hvet det foreslår jeg følgende. Koble bort nensintilførselen. Bruk en ny tennplugg og test en og en coil for å sjekke om de gir gnist. Gir de gnist glemmer du dette coiltullet og fokuserer på drivstofftilførselen. Husker ikke alt som er skrevet tidligere. Har du sjekket bensinpumpa om det er hull i membran? Om så er sjekket og ingen feil er å finne så må du ta av forgasserne. Skru av lokket i bunn og sjekk flottørene. Renner det over med bensin henger sikker en av disse. Nå får du også renset og kan bruke trykkluft til å blåse bort evnt urenheter i dyser osv. Når dette er gjort kan du sette sammen igjen. Håper du har gjort som jeg tidligere anbefalte at du har prøvd å finne om det er en eller flere sylindere/forgassere hvor det "nyses ut". Redigerer litt fordi jeg gikk tilbake i tråden og så at du beskrev at det renner litt fra den ene gasseren og at det var koks i den ved tidligere demontering. Sjekk om det er fra denne gasseren det nyses. Er det det er det trolig her feilen ligger enten i gasseren flottørfeil eller tetthet i dyser, eller innsugklaffen/membranen som sitter innom gasserne. Start motoren og hold handa utenfor gasseren så merker du om den nyser. Jeg prøvde å bytte coil på det sylinderet som pluggen er helt blank på men til ingen nytte. Skal prøve i morgen å teste alle plugger for å se om det er gnist, men det er ikke så lett sommerstid her oppe i finnmark, det er jo lyst hele døgnet Bensinpumpene er ny, forgasserne har jeg hatt oppe to ganger å blåst de med trykkluft. Det jeg synes er rart er at samtlige plugger er våte, eller er det kanskje ikke så rart??? Skal også prøve å kjøre den uten luftfilteret på for å lokalisere hvilken forgasser den nyser på. Sitér dette innlegget Hilsen Geir Link to post
kjellsea Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 Du kan ikke bruke en god gammeldags tenningslampe for å se om du har spenning /jevn spenning(blink) på hver coil? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.