Jump to content

Tips til Båtferie (Hordaland)

MYRA 23

Recommended Posts

Hei alle sammen!! Jeg,fruen og to gutter, 1 og 3 år skal på vår første båtferie med "nykjøpt" bruktbåt i sommer. Vi legger ut fra hjemmehavn, Husnes båthavn, og vet bare at vi skal en liten tur innom Bekkjarvik båthavn, ellers har vi ingen anelse om noen fine plasser å dra. Kan noen gi oss et godt tips om hvor, eller hva vi burde besøke? Noen steder som er fint for guttene og leke og kose seg? Og for oss voksene å slappe av om kveldene, kansje med en bålplass og fin utsikt? Også fine plasser med butikker og andre havneomeråder med dusj,toalett og vaske muligheter? Håper på mange tips, fra folk som er glad i Vestlandet M.v.h Jo Falch m/frue og barn

Leirvik om været blir vått, svømmehallen holder åpent.

Er dere i Bømloområdet er jo som frk.fryd antyder kanalene å anbefale.

Mulig "gatekjøkkenet" er åpent i Røyksund.

Ellers har jo Fitjarøyene et utall uthavner med kort vei til Fitjar sentrum.

Veldig gode skillingsboller i Brandasund.

Romsa og Fjeldberg er også fine plasser.

God tur i ny båt. :sailing:

PS.

Bekkjarvik kan være ganske fullt i sesongen

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

1 grei runde hadde vel vert (litt væravhengig. )Sagvåg-Espevær- Kulseidkanalen- Røyksundkanalen- Brandasund -Fitjatøyene med mange flotte uthamner- Bekkjarvik- Vedholmen- våge eller tysnes-gjennom loksundet til nærområdet igjen.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

Romsa er fin plass for barn. Utahavn. Lykkelsøy kjenner du sikkert. Uthavn Borgundøy/Fjellberg kai med butikk diesel , pub.

Sild Nord øst for Varaldsøy. Uthavn. Norheimsund med flotte fasiliteter. Godøysund vet ikke hvordan det er med handel der men.

Ellers som nevnt Fitjar øyana er flott. Åkra er det kai og butikk. Røyksund er fint enda.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

En tur rundt Bømlo er fint, kansje gjennom de to kanalene også.

Det er en tredje kanal på Bømlo, eller snarere vestsiden av Goddo, som er mindre kjent - Bismerkanalen. Men den er også vel verdt turen. Spesielt hvis du er på vei til eller fra Slottet (Utslættøy), som er nærmest obligatorisk med små barn om bord. Fantastisk sandstrand og fin badetemperatur i den grunne lagunen. Havnen er sørvest i sundet som skiller Slottet fra Goddo. Du kan gå gjennom sundet med båten hvis du kommer fra øst.

I fint vær er det flott å gå på utsiden av Bømlo. Du kan stort sett gjemme deg bak holmer og skjær hele veien. Navigasjonen kan kanskje være litt vrien, men det er en morsom utfordring. Hvis du ikke gidder å sitte med nesen i kartet hele tiden, og det er lite sjø, så er det bare å peise på på utsiden av skjærene.

Bundin er bátleysur maður

Gikk greit gjennom der med seilbåten. Båtens dyptgående 1,6 meter, bredde 3 meter. Husker ikke helt hvor bred kanalen var, den tåler nok én og kanskje to meter til på bredden, men da begynner det å bli trangt! Du skulle ikke ha noen problemer med en Columbi, ihvertfall :smiley:

Bundin er bátleysur maður

Velkomen utpå! Eg trudde ellers alle på Husnes hadde hatt båt frå dei gjekk i barnehagen?

Fine uthamner som gutane våre likar er Oksabåsen på Forstrøno, og Sild sørøst for Varaldsøy. Om du orkar innover i fjorden, (dit alle profesjonelle turistar reiser.. :smiley:) må eg sjølvsagt først og fremst skryte av Norheimsund, men og Herand, Jondal og Kinsarvik. Spesiellt Kinsarvik er kjekt for smågutar, med Hardanger Feriepark rett ovanfor båthamna.

(Løye kor eg føler eg må skriva på nynorsk når eg skriv om Hardanger..... :crazy: )

Redigert av Edmund (see edit history)

Edmund.Larsen, Hardanger.

Kinsarvik? Er vel en park (mikkelparken?)som man kan rusle opp i?

Har ikkje vert der sjøl, så eg veit ikkje kors det er med gjestehavn, har bare tenkt på det :smiley:

Skogbu på Røyksund er nevnt, der skal det åpnes i båtsesongen vist. Føyno, friluftsområde som er opparbeid av verkstedklubben ved Aker Stord. Nydelig plass, kjempestor strand.Grillhus.

Surfe rundt mellom holmer og havner.

Håper å bli bedre kjent sjølv i området i sommer :flag:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

• 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...