Jump to content

Propell til Cummins Mercruiser 4,2-320 Bravo3X

sundancer31

Recommended Posts

Hei.

Jeg har byttet ut en 7,4 MPI med Bravo3 drev (utv. 1:2,0) til en Cummins Mercruiser CMD 4,2-320

Med denne motorpakka fulgte det Bravo 3X drev med utvekslinng 1:1,81

Har vært inne på Brunswick sin egen propellberegnings-database. Denne må åpenbart være feil ettersom

det eneste svaret som jeg får (med forskjellige variabler) er 20" propeller.

Båten den sitter i er en Sea Ray 315 som veier ca 4000 kg.

Jeg sjøsatte båten med propellene som jeg hadde til den gamle motorpakka ettersom databasen til Brunswick

anbefalte denne. Båten gjør nå 20 knop med 3000 o/min. Toppturtallet på motoren skal være 3800 o/min.

Ønsker ikke å prøve å nå toppturtall før motoren og drevet har noen flere timer på seg.

Er det noen der ute som har noen erfaring med denne eller "svartserien" til Mercruiser

cimg2644.jpg

Gammlemotoren

dsc00314.jpg

Nymotoren uten toppdeksel

Takk for svar :sailing:

har cmd 4.2 350 hk i min med bravo xr med samme utveksling du har ..

båten min veier med alt 2600 kg ca

jeg har nå bravo XR propeller i 28" stigning (tilsvarer ifølge forhandler 29 i standard Bavo three)

jeg får nå for høyt turtall og har bestillt 30" bravo standard sett og håper da jeg er nede i 3.800 på maks.

får ca 47 knop når jeg prøver å ligge på 3.800 omdreininger nå ( littt vanskelig ofr det skal så lite til før turtallsperra slår inn)

Denne båten er jo mye lettere enn din , men håper det kan være litt hjelp i det.

3000 omdreininger så har jeg ca 40 knop hvis jeg husker riktig.

er kjempefornøyd med motoren , er vel egentlig ikke noe negativt funnet enda :)

nå skal det sies at eneste erfaringen fra tidligere innenbordsmotor er en ad41 maskin. og hadde gode erfaringer med den også.. men den begynnte å bli gammel og valgte derfor å bytte til ny motor ... slik at jeg mest mulig skulle garantere meg for en sommerferie med hodet ned i maskinrommet .. for det er jeg ikke så glad i :)

Hadde regnet med at det ikke skulle by på så mye problemer med å finne riktig størrelse på propellen.

har sett igjennom på nettet for å finne "tilsvarende" båt for å kunne bruke samme størrelse/stigning på propellen.

Synes igrunnen det er rart at flere av produsentene som ligger under Brunswick marine leverer "konkurent" motorpakker og ikke varer fra egen hylle. Sea Ray og Bayliner bruker Yanmar og Volvomotorer.

Noen flere der ute som kan bidra???

Hvordan gikk installasjonen KaRsK?hadde selv en Volvo 41 motor i min Scand 9200,og har nå kjøpt meg en 06mod Yanmar 6lpa med Bravo2 drev som jeg skal montere selv..

Regner med du brukte en transomplate som du skrudde i 290 hullet i akterspeilet?hvordan passet posisjonen på labbene på CMD en iforhold til Volvoen?

Holder idag på å ringe Norge rundt for å skaffe en slik transomplate,men det er ikke enkelt(lang bestillingstid)

Skulle sikkert selv hatt 3x drev,men får prøve med Bravo 2 drevet først..

innstallasjonen gikk smertefritt til tross for at jeg ikke har noen erfaring med slikt fra før..

angående transomplate som du trenger , prøv å snakk med pål kristiansen 92029399 han har kanskje inne på lager.

i forhold til 41 motoren så var labbene montert ca 10 cm lengre frem hvis jeg husker riktig.

brukte også adapterplata fra 290 hull til merc drev og den var enkel og montere , følger med en m,al som man legger over hullene til 290 drevet.

Det eneste man må tenke på er at smørenippelen til ett lager i transom er satt utrolig dumt til og man må slipe vekk litt av aknten på adapterplata for å komme til den .. du ser hva jeg mener når du skal montere :) litt vanskelig å forklare når jeg ikke er helt sikker på hva alt heter hehe

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...