Jump to content

Hvor ofte må dieselfilter byttes?


Marulf

Recommended Posts

Byttet filter og vannavskiler før sesongen fjor. Må inrømme at jeg ikke gjorde det før sesongen i år, men så hadde jeg under 100 driftstimer på motoren ifjor. Følger med i glasset på vannavskiller, og foreløpig ser det bra ut. Mulig jeg er litt lat :sleep: , men jeg har også en følelse av at det kan bli litt hysteri rundt dette, Fakstisk kan jo et skifte i seg selv føre til problemer også (urenheter, feil påsatt osv).

Link to post

De fleste fabrikanter oppgir at filtre byttes etter x-antall timer ELLER hvert år, avhengig av hva som kommer først.

 

Jeg bytter alle filtre hvert år - uavhengig av timer, og har flere visuelle sjekk av vannutskilleren gjennom sesongen...

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post

Har ikke byttet på de siste 8 årene. Nå begynner det å komme ørlite grann dritt i bunnen av racorfilteret, men vannet glimrer fortsatt med sitt fravær.

 

Tipper jeg bytter om et par år.

 

Filteret på motoren skal få lov å stå i 8 år til. Racorfilteret er på 2 micron, så det er uansett fint lite som slipper videre av dritt derifra.

 

Drivstoffilteret på ekstrabilen er ikke byttet heller. 1992-modell, men skulle ha vært byttet på 100 eller 200.000 km. Der har jeg heller ikke tenkt å bytte de nærmeste årene.

 

Hvorfor driver dere og bytter dette hele tiden? Er det dere som driver med impellerbytte hele tiden også?

Link to post

Det er vel ikke mye safety å skru på noe som funker? Luft i dieselsystemet, impellerpumpe som lekker, skruer som brekker osv. Det er alltid en viss grad av usikkerhet etter litt mekking, uansett hvor bagatellmessig mekkingen er.

 

Så safety first for meg er å ikke kødde med det så lenge det funker helt utmerket. Skrur jeg halvparten så mange ganger på motoren, har jeg redusert usikkerheten til det halve. Safety first. Absolutt, så ikke kødd med det som fungerer utmerket!

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post

Tidligere byttet jeg hvert år. Dette har jeg kuttet ut da filtrene stort sett har vært like fine. Tapper tanken og forfilter jevnlig for å se om det er noe dritt. Har selvfølgelig reserve filter ombord om noe skulle skje. I og med at jeg har en gammel steinknuser uten elektronikk i kjelleren ser jeg ikke noe behov for å bytte filter årlig med mindre forholdene skulle tilsi det.

Link to post

Et filter har ingen holdbarhetsdato så man skal bytte når det er behov. Det er selvfølgelig et problem å vite når behovet nærmer seg. Det kan bli tett ved første fylling etter et filterbytte eller det kan ta flere år hvis dieselen er ren. Jeg kan ikke se at det har sammenheng med årstider , men jeg vil anta at det har en sammeneheng med mengden av diesel som renner gjennom filteret dersom det alltid finnes noen urenheter. Jeg byttet sommeren 2007 og har ikke merket problemer, men kjører bare 80 timer pr år. Jeg har forståelse for at man bytter for å være på den sikre siden for det passer aldri å bytte når man er på vannet.

Jeg er enig med Lotus at det kan være hysteri rundt dette. Jeg har bestilt enda et Racor filter og skal montere en ventil for å veksle mellom disse, så kommer jeg til å kjøre på et filter til det er behov for å gå over til det andre. Jeg aksepterer ikke filterprodusentenes påstand om å bytte hvert år. Dersom det er greit å bytte for hver 400 timer så forholder jeg meg til det selv om det tar 5 år. Så vil sikkert noen si at det gror dieseldyr som tetter filteret.

Link to post

Bare lurer på om dere som ikke har skiftet filter på årevis er forberedt på et skifte i all hast. (verktøy klart, prosedyre for skifting og lufting etc)

Kan være litt stressende å gjøre en slik jobb for første gang i dårlig lys, båten ruller og driver inn mot land, kjerringa kjefter og ungene hyler ...

Link to post

De fleste som kaller seg eksperter på området er enige om at et nytt filter kan tette seg omtrent like kjapt som et gammelt og velbrukt filter hvis man får dritt på tanken. I tilfeller der man ikke får masse plutselig dritt på tanken, vil filtrene fortsette å tette seg i samme gradvise tempo som før.

 

Hva betyr dette? Det betyr at siden filtrene er dimensjonert til å håndtere titall ganger mer drivstoff enn selve motoren krever og flere ganger mer drivstoff enn pumpa og returen genererer, så vil man ikke få noen plutselige problemer. Man vil merke at man kanskje ikke får maksfarten og man vil merke at det er noe som ikke er helt hundre. Derifra til at man mister motorkraften nærmest totalt er det veldig lang tid til, type resten av båtsesongen. Og kanskje neste båtsesong med.

 

Mange skjønner ikke hvordan dette henger sammen og skifter filtre som er tilnærmet like gode som den dagen de var nye. Pengene og tiden er en ting, men de er i tillegg noen skikkelige miljøsvin.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Bare lurer på om dere som ikke har skiftet filter på årevis er forberedt på et skifte i all hast.

Vel, forberedt må alle være som har dieselmotor, et filterskifte kan like gjerne skje etter 10 timers kjøring som 400 timers kjøring hvis en har vært uheldig ved fylling eller har dritt på tanken. Sålenge en påser å sørge for ren tank, tapping av tank og forfilter jevnlig ser jeg ingen store betenkeligheter med å kjøre en to eller tre sesonger uten å skifte dieselfilter.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...