Jump to content

Bygge om Mercruiser 4,3 til ferskvannskjøling?


Guest baatnoob

Recommended Posts

Guest baatnoob

hei, driver å overhaler en mercruiser 4,3 l 92 mod innenbords motor. Lurer litt på om jeg skal gå til anskaffelse av ferskvannskjøling. Fant en sided i USA som selger dette

 

4.3/5.0/5.7 CHEV MC314

 

(See note on bottom of page) 1984-1996, Alpha & Bravo, Cools Block & Manifolds with V-Belts. Will not fit EFI. Can be used on 1990-93, but will not fit if fuel filter is up high on the head, it must be bracketed off from manifold down low.

 

$572.00

 

http://www.oceaneastmarine.com

 

Det vil koste 120 dollar i forsendesle i tillleg.

 

Er det noen som har erfaring med et slikt system?

 

Kobles dette bare til de existerende Raiserne som det før har gått saltvann i da? hvor går saltvannet da etterpå bare gjennom varmeveksleren? så da må varmeveksleren byttes etter noen år istedet for raiserne da?? Siden saltvannet sliter der istedet.......

 

650 dollar totalt ca 5000 kr er vel ikke så stiv pris for dette heller, hva koster noe sånt her til lands?

Link to post

Har ikke erfaring selv med Mercruiser, men det må da finnes noen i Norge med noe erfaring...

 

Det finnes jo mange "kit" for dette.... et yahoo, eller google s;k gir mange resultater .. deriblandt:

 

http://www.go2marine.com/frameset.jsp?serv...id/89223F/&df=3

 

Hvis du har problemer med å finne noe i Norge, er Lancing Marine en god resurs her borte i storbritania.

 

http://www.lancingmarine.com

 

Varmeveksleren som du installerer kan jo ha en utskiftbar anode som skiftes ut, hvilket vil redusere erosjonen av varmeveksleren...

 

Mvh,

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Hei Baatnoob.

Har selv hatt den æren å marinisere en motor men ikke av det slaget du har. Min erfaring blir da fra en Peugeot 504 Diesel ,Sabb Status Marine ferdig marinisert (62hk). Fordelen ved å ferskvann avkjøle en motor er å få salter bort fra støpejern og aluminium. Jeg kjøpte mariniseringsutstyret i Stavanger på noe som jeg mener het "Jaros" et eller annet. De leverte det samme utstyret som Kings Marskin og jeg satte på Bowmannkjøler med ekspansjonstank,oljekjøler,oljeadapter,giroljekjøler,frontlader,svinghjulhus og ny bunnpanne i aluminium, dette var i 1984. Da jeg solgte båten i 1998 var det ingen synlige tegn på tæring på verken motor eller ovvennevnte utstyr :smiley:. Så er det sikkert en fordel at jeg har bryggeplass i glommen over Fredrikstad men er for det meste i saltvann.Frontladeren som forøvrig var en Jabscopumpe sørget for sjøvann som passerte alle kjølerne og avkjølte det lukkede systemet. Da vi samtidig fyller på frostvesker blir motorene også beskyttet av vesken som hindrer annen groe som også skjer ved sjøvannsavkjøling. Min filosofi er at det er billigere å bytte en bowmannkjøler en motor i det lange løp. :wink:

Nå er det ikke sikkert at du har blitt klokere av dette svaret, men jeg tror det var noe i denne sjangeren du etterlyste :flag:

Mvh

Heira :confused: :confused:

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...