scheen Startet 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 9.Juni.2009 Jeg har en Skilsø 23, med en Volvo Penta md11. Ser veldig mange steder at folk skryter av å få snekka opp i mot 10 knop. men jeg sliter med å runde 5... Da ligger jeg på ca 2600rpm. Noen som har noe forslag, på hva jeg skal lete etter? Propellstørrelse? har det noe å si? hvor mye kan jeg presse motoren? Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 Viss du vil ha fart, er det sikkert best å bytte båt:-) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 (redigert) maks 6-6,5 knop vil jeg tro at du får med ren båt, ny motor og riktig propell. Om motoren din er noen år gammel er nok 5 knop det du får ut. Maks turtallet er jeg ikke sikker på hva er på den motoren. Du kan ta en kikk på www.volvopenta.no - de har mye info om gamle motorer der. Det enkle å sjekke først er diesel filter og luftfilter. Redigert 9.Juni.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hjeltefjord Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 De som sier de får oppunder ti knop med en skilsø imontert en MD 11 C tar nok mildt sagt en del i. Kona har en nidelv 24 med identisk motor. Den rusler fint og uanstrengt på 6-6.5 knop og 1900-2000 omdreininger. Full fart og 2500 (eller var det 600 ?) omdreininger fører til rett i overkant av sju knop, og da mener jeg å huske det var inkludert medvind når jeg prøvde. Skulle tro du skulle lagt noenlunde i samme fartsområde. Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 ...opp i mot 10 knop... Finn.no-knop Ser akkurat det samme for endel andre båttyper også... TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
kællen Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 og jeg har en joda 24 med samme motor og den tusler i 6 knop runt 2000 omdr og 7 på 2500 som er maks omdr. Sitér dette innlegget Link to post
Nordåsen Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 Har skilsø med 29 hk Nogva Nanni motor, Marsjer på 7 mil ved blikkstille vann. Kan fint presse den mer, men støybilde endrer seg kraftig og båten blir vinglete. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 (redigert) Jeg har samme motor i en sollux24 på ca 2100 kg. Marsjer i 6 knop ca på 1600 omd, som er et behagelig turtall. Om jeg har det travelt går jeg opp til 1900-2000 omd, og det hjelper en (1) knop. EDIT: Dette er på ferskvann. I saltvann kan du legge på ca 1 knop! Redigert 10.Juni.2009 av tom-ass (see edit history) Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
flight Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 Du har helt normal fart både for båt og motor enkelte oppgir fart som er helt på tryne bare se på bare på finn og andre salgs steder der ligger det snekker hvor selger opplyser om marsjfart opp mot 20 kn har selv en polar 29 ac som marsjer i 6-8 kn på finn lå det en helt identisk oppgitt marsj fart 20 kn kunne ikke dy meg og ringte selger og spurte om jeg fikk med vannski om jeg kjøpte den. dagen etter gjorde båten 6 kn altså - 14 kn på 24 timer Sitér dette innlegget Link to post
Nils1 Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 Har hatt en Skilsø 23 -84 modell - med en Sabb/Mistubishi 30HK. Nysmurt - stille vann - to personer - full skuffe - 8,5 Kn. Marsj fart 6,5-7. Passe fart for denne båten det :-)) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.