Lukas Startet 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 9.Juni.2009 (redigert) Jeg trenger noen til å seile båten min fra Porsgrunn (eller en av sørlandsbyene) til Kristiansund N, evt deler av strekningen. Har du ferie, mangler planer og båt og er en habil seiler som føler deg trygg på at du får båten og mannskapet ditt helskinnet hjem så ta kontakt. 9 dasseilaser i 5 knop bør holde, men bruk gjerne 3 uker på turen om du har lyst til å ta det med ro og kan legge i vei i månedskifte juni/juli, pluss minus noen dager. Båten er en Bostrøm 31 med ny Yanmar 1GM. Jeg kommer til å ta et par dager i slutten av juni på å forsikre meg så godt som mulig om at alt virker som det skal og at den som evt. legger ut på turen ikke får noen ubehagelige overraskelser av utstyrsmessig karakter underveis. Jeg kommer til å invistere i overiktskart for hele strekningen og en Garmin GPSmap 520 kartplotter. Ellers er det kart for strekningen Porsgrunn - Lista i båten. For dere som ikke kjenner til Bostrømmen er den utstyrt med rattstyring, VHF, autopilot og komfortabel plass til 4 voksne (5 i følge fabrikken. 5 i nød mener nå jeg). Min har ikke rulleforseil. Ellers er det en nokså enkel og solid båt. Den er bygget i 1977/78. Transport til Porsgrunn / fra Kr.sund N må dere stå for selv. Ta kontakt om dette skulle være av interesse. Redigert 9.Juni.2009 av Lukas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kompismannen Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 Når du førstes kjøper ny plotter så ville jeg valgt en med høyere oppløsning på skjermen. Garmin GPSMAP 520 har kun 320x240 pixler som blir veldig kornete. Jeg ville enbefalt Lowrance 5300c. Den har 480x480, kan kjøre splitscreen med forskjellige zoom i kartet og koster bare litt mer. En kamerat har 520s (med ekkolodd) og skjermen blir veldig kornete og "ullen". Sitér dette innlegget Link to post
Lukas Svart 9.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 Takk for tipset. Hvem er rimelig på Lowrance og er du fornøyd med alle aspekter av plotteren? Grunnen til at jeg i første omgang tenkte på Garmin er at jeg har kart til den. Sitér dette innlegget Link to post
Kompismannen Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 Jeg kjøpte hos Navy, de er også veldig dyktige. Fikk med et ekstra spesialdesignet Navionics kart som passer bedre til plotteren. Med de store kartene kan man av og til få hvite merkelige felter i kartet. Etter at jeg fikk dette kartet har jeg vært veldig fornøyd. Dersom du allerede har kart skjønner jeg at det er fristende å fortsette med Garmin, men skal du ha høyere oppløsning på disse må du vel opp i 525 som fort nærmer seg 9-10.000,-. Dette er mer en Lowrance feks 5300Ci inklusive kart. Ellers så har Lowrance kommet med en del nye modeller, men pris, funksjon og modellutvalg på disse kjenner jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Lukas Svart 9.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 Ok. Takk! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.