Jump to content

Motorbytte/planer: Sea Ray 290 velge D4 300 eller D6 310/350

Kire

Recommended Posts

Går litt og lukter på kjøp av motor til vår Sea Ray 290 Sundancer. (vinteren 2010)

Har fått et tilbud om en D6 350 (ikke pris enda), men hadde tenkt meg en D4 300hp (290hester) D4`n har vel rundt 700nm i dreimoment og kan ikke skjønne annet enn at dette burde holde.

Har 7,4 liter MPI 330hk i dag (gått kun 30,5 timer siden bytte og Bravo3 duopropp) og båten går lekende lett i plan, nesten latterlig lett får jeg si. Denne motoren har vel ikke så høyt dreimoment tror jeg. Noen som vet hva den er god for??.

D4`n ville være noe lettere å montere, da tank muligens kan få stå, men ikke målt 100% enda.

D6`n er også fristende, men er mulig unødvendig stor??

Noen som har synspunter eller erfaringer??

tror heller ikke den har en egen tråd her om havari og dysefeil :) :lol: :lol:

Nei , det vil vise seg etterhvert om det var ett lurt valg.. man kan aldri vite sikkert uansett :)

:wink::wink::wink: Nei det er vel ikke det, men er vel bare solgt en brøkdel en tilsvarende volvo også :lol::lol::lol:

Neida, tuller uannsett jeg, mitt første innlegg var faktisk litt ironisk og sarkastiskt ment uannsett, stor fornøyd med min D-4 jeg, men litt sjipt med den havarisymtomfølelsen en til tider tenker på er det lell ja, på tide å lage en tråd om problemer med de andre motormerkene også slik at det kan utlignes litt, må da være problemer hos andre motormodeller/fabrikanter også, men volvo er vel ganske mye større en de andre så andelene taler for seg selv både på godt å vondt :confused: Men nå har jeg beklageligvis avsporet denne tråden helt, god natt.

Hehe

bare artig at dere feigter litt og da litt humoristisk. Den D6`n jeg muligens kan få kjøpt blir til en bra pris og monterer selv, så sparer jo endel på det ja. Da må også tanken fjernes og sette inn 2 tanker med forbindelser.

Er cmd 350hk en mercruiser eller en cummings motor??

Har du en slik 350hk i din Scand Dynamic og hvor lenge har du hatt den. Har hørt andre har nevnt de før og det også er bra saker. Lire tull og slikt

Hei.

Har en sundancer 315 og har byttet fra samme motor som du har til en Cummins Mercruiser 320 hk.

Du må bygge om motorfester (det må du sikkert gjøre uansett) men du slipper å gjøre noe med transtrom (bakveggen).

Cummins motoren leveres nå med DTS (digital throttle and shift) det betyr at du kan kaste alle vaieroverføringer.

I tillegg får du Smart Craft instrumenter med forbruksmåling, trimpos., osv.

Motoren er itillegg lettere en Volvo-motorene slik at du ikke stikker så dypt med hekken.

Cummins motoren er bygget av VM Motori i Italia for Mercruiser og har can-bus som macher Mercruiser/Northstar.

:sailing:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...