litt peiling Startet 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 9.Juni.2009 Ser at ikke proplemet løses så fort Stiller derfor spr på nytt. Høres dette fornuftig ut: Scand 29 baltic, perkins T6 354.4M 217AHK/2600 omdr/min, zf HSW 630 H1 1,51:1, Radice S8 19x22 Problem: mangler ca 300-400 omdr på max og ca 8 knop Må vel være levert mange baltic`r med dette opplegget Eller er propell feil Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 Hadde en i båtforeninga med samme problem på en VP TAMD41 200hk. Han tok en telefon til Ole Terjesen i Windrace propellers (telefonnr er 37 01 18 88) og fikk høre at med hans konfigurasjon måtte det være noe feil med motoren. Ganske så korrekt så hadde han av en eller annen grunn fått montert en turbo som hørte hlemme på en 31 motor. Dette fant han ut da han fikk turbo-ras. Ta kontakt med Windrace så svarer de nok på om det er motor eller propell det er noe feil med Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
SKS Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 Er båten grodd under eller bunnstoffet veldig mye motstand i kan det medføre lavere fart. Skrapte ned min SCAND baltic for 3 sesonger siden. Påførte epoksi grunning og selvpolerende bunnstoff. Samt pusset propellen godt. Fikk igjen 300 omdr og 2 knop. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 Jeg hadde i fjor en Iveco på 220hk v/3200rpm. Den var gammel, og det er godt mulig den var sliten, men uansett: Han jeg kjøpte båten av, mente det sto en 19x16 propell på. Girboksen var den samme som du har med 1,5:1 (tror jeg), men likevel klarte ikke motoren mer enn 2900rpm, ofte enda mindre. For meg høres 22" stigning altfor mye ut. Nå har jeg 20x20 propell med Yanmar 6LP (290hk). Jeg mener Scand bruker 21 i stigning selv, men jeg ville ikke hatt så mye på denne motoren. Etter at jeg kjøpte den nye motoren har jeg lest mye på nettet, og forstått at det er en klar sammenheng mellom propellvalg og levetid på motor. Ref. f.eks. på sidene til Seaboard Marine i California og ikke minst i forumet på www.boatdiesel.com. Sistnevnte krever noen få dollar for å få fullt utbytte, men det har det ihvertfall vært verdt for min del. De har bl.a. egne underseksjoner for hver motormodell, bl.a. Perkins 6. 354 serie. Det virker som det hovedsaklig er kyndige folk som deltar også. Men, som VannTro sier, ring http://www.winracepropellers.no/. De har god peiling. Og jeg ser for meg en skraperunde til høsten, ja.... Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 9.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 Jeg tror også at 19x22 er for mye stigning med denne motor/girutveksling Jeg tror det hadde passet bedre med 19x18 eller 20x18 Nå er imidligtidlig proppellen justert ned 1,4" i stigning, uten at det ser ut til å ha hjulpet noe Men vil en motor i f.eks. 2200 omdr/min med en for stor stigning på propellen gi dårligere fart enn 19x18" i samme turtall Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 (redigert) Større (for stor) stigning og samme turtall gir vel større fart uansett, så lenge motoren klarer dette turtallet. Men siden det krever større dreiemoment spiser du fort opp marginene til motoren. Redigert: Nå kan jeg være litt farget av at min nye motor har 70hk per liter motorvolum og 0,7hk per kg motorvekt. Hvis din motor er en skikkelig "steinknuser" er det ikke sikkert den er så sårbar. Men jeg ville uansett snakket med Winrace. Og ikke undervurder vekten på båten. Det blir fort masse diesel, vann, folk, pikkpakk og dilldall å flytte på. Redigert 9.Juni.2009 av arnearmoa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 9.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 Har sendt mail til : progressing, winrace, verkstedet som overhalte motoren og til sleipner. Så da får vi seom noen svarer Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 Spennende å se hva utfallet blir til slutt. Deilig med noen knop ekstra, men båten var behagelig å føre i alle fall ;-) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Nemo Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 Høres dette fornuftig ut: Scand 29 baltic, perkins T6 354.4M 217AHK/2600 omdr/min, zf HSW 630 H1 1,51:1, Radice S8 19x22Problem: mangler ca 300-400 omdr på max og ca 8 knop Ser i innlegg senere at du har justert propellen. Er dette stigning etterat den er justert? I alle fall er det for mye stigning, karaften går med til å lage kavitasjon i stdet for fremdrift. Ser at du ønsker +8 knop, men hva er farten (maks) nå da? Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 11.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 Har vært på universal diesel i dag! Der lå alle dokumenten i arkivet på motor, gir og propell. Den ble levert med 220hk, hurt 630 gir 1,5:1 og 19x22 propell Det sitter nå Radice S8 19x22 på båten, dette ble justert ned til 19"x 20,6" Ny turbo er sjekket at er riktig. Kommer en mekaniker til uka som skal se på problemet Er S8 19x22 så mye tyngre enn, vanlig propell 19x22 Ellers må det være ett eller annet med skroget eller vekten på båten Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 jeg har en 5 tonns båt med 230 hk og 1,5 i utv 2800 rpm max . bruker selv en s8 18 18 scewback propell . klarer akurat max turtall ved tom båt. etter hva jeg har forstått , burde jag hatt en litt høyere utveksling på gearet og klatret opp til 19" eller 20" diameter. og noe høyere stigning.. sammenlignet med min båt ( som ikke er helt ulik baltic ang sjøegenskaper) så har du alt for tung propell. men klart at hvis balticen er mye mere lettgående i vannet , så kan det være misvisende å sammenligne ulike båter som jeg gjør. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
roaldbj Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 Jeg har skrevet mange innlegg tidligere om plassering av ror og propell på både Balticen og Atlanticen. Ved å bygge om roret slik at dette festes på akterspeilet så blir muligheten for ny propellplassering vesentlig endret. Dette gir mange knop i fartsøkning. Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 11.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 Det gjør det sikkert men her er det kostnadsspørsmåk også Hva vil det koste Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 Enig i at det er et kostnadsspørmål - og et kjærlighetsspørsmål. Jeg var svært glad i vår Atlantic og ønsket å gjøre henne enda bedre. Jeg fikk tak i nødvendig utstyr for skrogutforming, mal for ny akterende, ny prosellakseloppheng, ny aksel, ny propell og sikkert noe annet. Resultatet var lavere støy - større fart. Dette var viktig for vår familie. I tillegfg lærte jeg enda mer om båten. Utfordringen er en kost-nytte analyse. Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 11.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 (redigert) skal sjekke tankene, sil i stigrør, dieselslanger, matepumpe osv i morgen må jeg ut med hele dørken for å komme ordentlig til tips om hva som bør sjekkes og hvor i systemet det kan være "u-lumskheter" Redigert 11.Juni.2009 av litt peiling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 12.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 har ikke du et bilde av en slik ombygd rorinfestning roalbj? legg det gjerne ut her. hva var det som gav fartsøkningen ??? var det det at propellen kunne komme lengre bak mot akterspeilet? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
arnearmoa Svart 13.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2009 Jeg burde kanskje nevnt i mitt innlegg #4 at den 20x20 S8 propellen jeg har på en Yanmar 290hk nå, er med utveksling på 2:1, bare så jeg ikke lurer deg til å tro at jeg fortsatt har 1,5:1. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 14.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2009 2:1 blir et helt annet scenario enn 1.5:1. Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 14.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2009 Jeg sendt som sagt inn data om båten, motor,vekt gir, utveksl. osv til ulike firmaer for å beregne propell str. Mailene ble sendt til: progressing, winrace, verkstedet som overhalte motoren og til sleipner. Winrace svarte at de skulle se på det, men jeg har ikke fått noe mer fra de De andre firmaene har ikke svart engang Jeg ba også alle propellfirmaene om tilbud på beregnet propell Er det ikke dårlige tider finanskrise osv Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 14.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2009 En telefon er ofte enklere enn en e-post. Få firmaet i tale, de snakker ofte bedre enn de skriver... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
litt peiling Svart 14.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2009 skal prøve å ringe de alle i morgen Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 (redigert) Jeg løfter denne litt jeg. Hva fant du ut? Har du for tung propell/utveksling? Redigert 1.Juli.2009 av arnearmoa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Øyeren24 Svart 12.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2024 gammel post men interessant! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.