FENRIKSEN Startet 9.Juni.2009 Del på Facebook Startet 9.Juni.2009 Båtsensongen begynte fint, men nå er det bare krøll alle veier. Rene marerittet. Fikk motorkok forrige helg, vannpumpen gåen. Skifter vannpumpe, alt ser OK ut. Prøvetur går bra. Men da jeg skulle starte båten i dag - det sa dunk-stopp!, mens det dusjet vann ut av turboen (en liten eksoslekk i flensen mot eksosbendet). Min konklusjon: vann i sylinder. Dette må da skyldes gåen toppakning, eller kan det være noe verre, sprukket topp eller blokk? Spørsmål er da: - Kan startforøket ha skadet staker eller veiv? - Er det vrient å skifte toppakning på en ford sabb 2704? - Jeg har aldri jobbet på denne maskinen, men så vidt jeg kan se av noen råtne bilder er det ikke overliggende kam, men vanlig vippeverk og støtstenger. Stemmer dette? - Da er det vel "bare" å ta av toppen, sjekke planingen med stållinjal, rense, sette på ny pakning og spenne opp? Eller bør toppen planes uansett? Motoren var ikke "rødglødende" etter havariet, og temp/oljetrykk/røyk/effekt virket normalt. - Hvor lenge tåler maskinen å stå med vann i sylinderen for det skjer stor skade? Vil prøve å ta av toppen fredag, klarer det neppe før. Krise? Ville sette STOR pris på gode råd? j Sitér dette innlegget Link to post
Regent Svart 9.Juni.2009 Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 Hei Om toppakningen er gåen eller sprekk i topp, kan du antagelig ikke finne ut før toppen er av. Angående om veiv eller liknende er kaputt, er jo og vanskelig å si noe om. Men hvis det sa stopp, før den fikk tenne på noen sylindre, så tror jeg det går bra. Startmotoren tror jeg ikke har krefter til å knekke staker eller veiv alene. Det jeg ville gjort før du får anledning til å ta toppen, er å tørne for hand for å tømme sylinderen med vann, samt tørne hver dag slik at den ikke får tjangs til å sette seg. Jobben meded å ta toppen er ingen heksekunst(har gjort det selv) men toppboltene sitter noe alt for j..... dette på grunn av momentet de skal trekkes med, så ta med en latmannsarm. Lykke til Sitér dette innlegget Hei og hå Regent Link to post
jonn Svart 9.Juni.2009 Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 (redigert) Dersom det er bare topp pakning er det ikke vanskelig å skifte. En ser ikke hva det er før toppen er av. Du må også skifte olje, vanskelig å unngå søl med frostvæske i kanalene. Gjøre skikkellig rent, skrape vekk alt gammel pakning, med sikkle, eller en plant gjenstand. Trekkes til, se instruksjonsbok. Ja vippearmer og ventilstenger Dersom du må ut med ventilstengerne, husk at de må settes på samme plass!!! Jeg gjorde dette på en pekins, brukte 4-5 timer på jobben. Lykke til Redigert 9.Juni.2009 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FENRIKSEN Svart 9.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 Takker, så vidt jeg kan se er det altså en støtstangmaskin. Noe annet ville også overraske. Og, nei - motoren tente ikke, den roterte maks en halv omdreining eller så. Så får vi håpe toppen er OK. Bør vel ta den med og få sjekket om den er plan? Eller skulle ikke støpejern tåle såpass? Trøbbelet er at båten ligger i nødhavn langt ute på en hytte på Sotra, må i så fall bakse med meg lokket på en sti en kilometer eller så. Og det veier vel sikkert .. en del! (Dermed er noen daglig tørning umulig. Må prøve å ta meg fri på fredag). Og tjuvlåne en trillebår! Er det noen som har skrudd på denne maskinen som kan gi andre gode råd/tips? mvh j Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 9.Juni.2009 Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 (redigert) Jeg overhalte en Ford 2715 E en gang, toppen vog ca 40-50 kg, jævlig tung syntest jeg å huske. Din motor er vel noe lettere vil jeg tro. Mye malm.... Vil anbefale å skfte termostat og pakning samtidig. Redigert 9.Juni.2009 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ec3 Svart 9.Juni.2009 Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 Hei Jeg hadde en 2715e, der ligger dieselrøra under ventildekselet. Pass på at ikke koparpakningene ramler av og i verste fall forsvinner ned i motorens "hulrom". Jeg anbefaler å dekke til før rørene løsnes. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
FENRIKSEN Svart 9.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 neppe så mye lettere, snaue seks liter og totalvekt rundt de 800 ... derfor trillebår! :-) j Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 9.Juni.2009 Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 (redigert) Det er vel tommer på boltene der å, jeg har en 2722 tigr på 4,15 liter, 155 hk. der er det tommer..... Redigert 9.Juni.2009 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FENRIKSEN Svart 9.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 (redigert) Byttet bolter på vannpumpen, der var det metriske gjenger. Men engelskmennene blandet ofte friskt, har tommepiper i båtens verktøysett. j Redigert 9.Juni.2009 av FENRIKSEN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaldfisk Svart 10.Juni.2009 Del på Facebook Svart 10.Juni.2009 Har på en slik opplevd lekkasje fra vannside til eksosside i eksosmanifolden (tynt gods, støpefeil ?), på de to akterste sylindrene ( mye skråstillt motor). Varmkjøring kan ha medvirket til sprekk . Ville demontert og sjekket denne først. I så tllfelle er det bare nødvendig å tørne motoren for hand til det ikke kommer mer vann ut, ta så en par tre omdreininger med startmotoren og dysene ute, sprøyt deretter litt smøreolje, diesel, 556 . . inn i sylinderen og tørne litt igjen. Da holder det lenge mot farlig rust etc. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
VannTro Svart 10.Juni.2009 Del på Facebook Svart 10.Juni.2009 (redigert) FordSabb motorene hadde en tendens til å sprekke i eksosmanifolden, derfor ble det bygget en by-pass på kjølinga ved termostathuset. Så dette er nok et svakt punkt ved overoppheting ja. Redigert 10.Juni.2009 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Nemo Svart 11.Juni.2009 Del på Facebook Svart 11.Juni.2009 (redigert) Har også hatt overhaling på samme type motor. Først hadde jeg av toppen og fikk sjekket den hos Sylinderservice Auto 23. De planet den for å være helt sikker. Det var også skade på en foring hos meg, derfor hadde jeg nok mer varmgang. Vær obs på at det er flere typer toppakning til denne motoren. Sabb leverte mange Ford med krommet foringer. Disse er tynnere enn støpejern foringer og derfor er pakningene forskjellige. Redigert 11.Juni.2009 av Nemo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FENRIKSEN Svart 13.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 Så var toppen av - og den ser helt fin ut. Pakning også helt OK, men definitivt vann i (alle) sylindrene. Skal få sjekket toppen for sikkerhets skyld på verksted, men mistanken går mot manifolden, slik andre har skrevet her (siden siste jeg var innom siden) Om det er her feilen ligger: Kan spetakkelet fikses av en flink fagmann? Antar nye manifolder fort koster et femsifret beløp. Evt: Har noen en brukt F-serie-manifold liggende for salg? mvh j Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 13.Juni.2009 Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 Husk nye strekkbolter ved montering, Fikk først beskjed om å bruke de gamle boltene, disse tålte flere av og på monteringer, men det endte med lekasje. Ved bytte av enda en toppakning fikk jeg beskjed fra Cyliderservice om at boltene også måtte byttes. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
softice Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Hej fra Danmark . Jeg kan se ud af dette emne at der er flere der har 2715E motorer i deres båd. Muligvis er der nogle der har nogle ider til hvad der kan være galt Jeg har også en 2715E der bruger olie. Jeg har byttet paraplyer over ventilerne og fået nye oringe i oliekøleren, men alligevel brugder den olie ca. 1-1.5 L på 10 timer. Motoren starter ok, men ryger blå ved koldstart også efter den har kørt nogle timer. Jeg ved ikke hvor mange timer motoren har på sig, men motor timetælleren siger 2200, men det tror jeg ikke på, måske den bare er slidt. Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Antar nye manifolder fort koster et femsifret beløp. En kompis skiftet ny manifoil og fikk den spesiallaget av en kar østpå. Sendte den gamel til han og etter en uke kom den nye prikk lik i retur, og gildet kostet 7.000,- Antar annonsen låg på finn.no. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Denne personen lager til ford Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Gudrun Svart 15.Juni.2009 Del på Facebook Svart 15.Juni.2009 Litt seint svar her kanskje, men ihvertfall hva Lancing Marine skriver: Original instruction was to replace bolts after being used 3 times. Before you take the engine apart, do a pressure test on the water passages and find where the leak is. Also check for flow-back from the exhaust system. Sitér dette innlegget Link to post
FENRIKSEN Svart 19.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2009 Takker for innspill, en oppdatering: Ad topplokkbolter: KD trading sier at topplokkboltene tåler fire "runder". Det var ikke slått merker i boltene (for å markere antall monteringer), og hodene var nesten uten skrammer og merker. Tror boltene ble skiftet ved overhaling, motoren har bare gått noen titalls timer siden dette. Men tåpelig nok ble ikke vannpumpen byttet da maskinen ble revet&bygget opp (på en yrkesskole). Merkelig. Ville trodd dette var en naturlig del av full overhaling. Uansett, når et boltsett koster over 2500 spenn (!) så tar jeg sjansen på at de holder! Ad. Topplokk: Det er til måling, trykktesting og en kjapp ventilsliping på Auto23 nå, men verksmesteren ringte meg etter å ha tatt en kikk på lokket. Han sa jeg trygt kunne gakke ut og hente manifolden for trykktesting. Mao: Lokket ser bra ut, trolig er det manifolden som er hovedproblemet. Mulig det kan fikses, vi får se. Har uansett sendt en sms til Lyse ang pris på ny manifold, men har ikke fått svar ennå. Sitér dette innlegget Link to post
FENRIKSEN Svart 22.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 Det var manifolden, boblet fritt under trykktesting. Sabb skal ha ca 25000 (!!!) for en ny, KD har en brukt til 5-6000 (pluss/minus noe lapper, han måtte sjekke), men jeg kan få bygget en ny i «bløtt« (svart) stål, altså ikke støpejern) for ca 8000. Tror jeg går for det siste - men har har noen erfaringer med manifolder fra Lyse sveis i Rogaland? mvh j Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Juni.2009 Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 Motoren starter ok, men ryger blå ved koldstart også efter den har kørt nogle timer. Tipper fastkoksede stempelringer, alternativt brukne ringer. En QMI behandling kan muligens løse opp litt koksing, hvis ikke er full demontering eneste alternativ... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.