k73 Startet 9.Juni.2004 Link til dette innlegget Startet 9.Juni.2004 Holder på å bytte motor i båten, har støpt nye fundamenter, satt inn nytt propellutstyr, og rettet opp motoren. Så var turen kommet til montering av kontrollbokser med tilhørende kabler. To styreposisjoner.....fint skal det være.... Handlet inn to ”synkroniserings dingser” type ”L23” produsert av Ultraflex i spaghetti-landet Italia... Begynte å montere dette sammen etter medfølgende anvisning lørdag kveld. Kontrollboksene jeg skal bruke er av type 2-spaks. Mulig det er noe elementert galt med min intelligens og fatteevne.....men.....dette fungerte ikke som jeg forventet ihvertfall. Jeg hadde sett for meg at når jeg gir full gass i kabinen så skal gass hendelen følge samme bevegelse på styreposisjone ute, men det gjorde den definitivt ikke, jeg justerte, bannet, prøvde alle tenkelige og utenkelige feste posisjoner på kabelen, justerte mer, det begynte å bli natt, mer justering, men gass hendelen levde sitt eget liv.... Til slutt ble jeg møkk lei hele faenskapet, gikk en tur i verkstedet og lagde noen nye deler og bygde om synk. boksene... nå funker de slik JEG vil ha det.... ......det var godt å få det ut, har på følelsen at samboeren min er lei av å høre om båten, så i stedet for å plage henne med dette så går det ut over dere :-) K. Sitér dette innlegget Link to post
b-e-p Svart 9.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2004 Når enden er god er alting godt.. Lykke til videre med prosjektet ditt. Sitér dette innlegget Link to post
heira Svart 9.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2004 Hei K73 Det er ganske vanlig på enkelte av disse boksene at de ikke følger hverandre . Det har seg slik at den ute må stå i fri/tomgang og vise versa . Er overbevist om at det er en slik du har fått tak i. Mvh Heira. Sitér dette innlegget 30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær Link to post
Kjelli Svart 9.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2004 Holder på å bytte motor i båten, har støpt nye fundamenter, satt inn nytt propellutstyr, og rettet opp motoren. Så var turen kommet til montering av kontrollbokser med tilhørende kabler. To styreposisjoner.....fint skal det være.... Handlet inn to ”synkroniserings dingser” type ”L23” produsert av Ultraflex i spaghetti-landet Italia... Begynte å montere dette sammen etter medfølgende anvisning lørdag kveld. Kontrollboksene jeg skal bruke er av type 2-spaks. Mulig det er noe elementert galt med min intelligens og fatteevne.....men.....dette fungerte ikke som jeg forventet ihvertfall. Jeg hadde sett for meg at når jeg gir full gass i kabinen så skal gass hendelen følge samme bevegelse på styreposisjone ute, men det gjorde den definitivt ikke, jeg justerte, bannet, prøvde alle tenkelige og utenkelige feste posisjoner på kabelen, justerte mer, det begynte å bli natt, mer justering, men gass hendelen levde sitt eget liv.... Til slutt ble jeg møkk lei hele faenskapet, gikk en tur i verkstedet og lagde noen nye deler og bygde om synk. boksene... nå funker de slik JEG vil ha det.... ......det var godt å få det ut, har på følelsen at samboeren min er lei av å høre om båten, så i stedet for å plage henne med dette så går det ut over dere :-) K. Hei, kunne du lagt ut et bilde av det du har lagt til? Slet med å få delene til å passe i sammen hos meg òg. mvh Kjelli Sitér dette innlegget Link to post
alf Svart 9.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2004 Har prøvd å montere noe som sannsynligvis er samme av slaget. Pakket allt i ei pappeske, og kjøpte nytt fra Tomek i Tromsø (mercruiser-deler). Da ble det slik jeg ville ha det. Det stemmer at spakene måtte parkeres i neutral før jeg kunne skifte styreposisjon. Sitér dette innlegget Link to post
k73 Svart 10.Juni.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2004 Hei, kunne du lagt ut et bilde av det du har lagt til? Slet med å få delene til å passe i sammen hos meg òg. mvh Kjelli Skal se om jeg kan få fixet noen bilder! Befinner meg 10-12 mil fra der båten står så det kan ta litt tid Jeg tok utgangspunkt i at jeg ville ha samme bevegelsen på gass/gir hendelen ute og inne. Monterte derfor begge kablene over hverandre på samme sted. ( en i org. festet samt en på toppen av dette, fant frem lenger 5 mm bolder og brukte en std. C8 feste-anordning her.) I enden av kablene mont. jeg en liten brakett som låser kablene (enden med gjenger)sammen. Skal også lage en feste anordning mot "sleide-delen" som forsterkning. K. Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 10.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2004 Hei ! Jeg har valgt følgende for en spakssystem for 2 styreposisjoner. Dette kan også brukes for 2 spaks/to posisjoner løsninger. For reg. av gass.: Vetus sin messingklosse med plass for to kabler som virker uavahengig av hverandre, dvs. du kan ikke gi lavere gasspådrag enn den posision som reg. mest opp, men det er ikke noe problem, sett bare den du ikke skal bruke i tomgang. For å veksle gear: Bruker (Teleflex) Morse sin solide sak, du kan med den kun veklse fra den ene til den andre posisjon når begge gearspaker står i nøytral og du skyver over en sperre. mvh Haba Sitér dette innlegget Link to post
Husky Svart 10.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2004 Hos meg er det ikke brukt noen synkroniseringsboks. Wirene går først opp til kontrolleren inne, derfra går to nye wirer ut til kontrolleren ute. Kontrolleren ute følger da kontrolleren inne. Det fungerer helt flott, og du trenger ikke gjøre noe for å bytte styreposisjon. Sitér dette innlegget mvh Espen Link to post
Mariell Svart 10.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2004 Hos meg er det ikke brukt noen synkroniseringsboks. Wirene går først opp til kontrolleren inne, derfra går to nye wirer ut til kontrolleren ute. Kontrolleren ute følger da kontrolleren inne. Det fungerer helt flott, og du trenger ikke gjøre noe for å bytte styreposisjon. [/quote Er rimlig sikker på at det er sånn det fungerer ombord i Mariell også. Er ett 2 spaks Morse anlegg. Eneste aberet er hvis man strammer "hjulet" i en styreposisjon og glemmer å løsne det før man benytter den andre styreposisjonen. Da er spakene trege å dra i. Men det skal man jo ikke gjøre. Mariell Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.