Jump to content

Arghh.. to styreposisjoner, montering av synk.boks


k73

Recommended Posts

Holder på å bytte motor i båten, har støpt nye fundamenter, satt inn nytt propellutstyr, og rettet opp motoren.

Så var turen kommet til montering av kontrollbokser med tilhørende kabler.

To styreposisjoner.....fint skal det være....

Handlet inn to ”synkroniserings dingser” type ”L23” produsert av Ultraflex i spaghetti-landet Italia...

Begynte å montere dette sammen etter medfølgende anvisning lørdag kveld.

Kontrollboksene jeg skal bruke er av type 2-spaks.

Mulig det er noe elementert galt med min intelligens og fatteevne.....men.....dette fungerte ikke som jeg forventet ihvertfall.

Jeg hadde sett for meg at når jeg gir full gass i kabinen så skal gass hendelen følge samme bevegelse på styreposisjone ute, men det gjorde den definitivt ikke, jeg justerte, bannet, prøvde alle tenkelige og utenkelige feste posisjoner på kabelen, justerte mer, det begynte å bli natt, mer justering, men gass hendelen levde sitt eget liv....  :cheers:

Til slutt ble jeg møkk lei hele faenskapet, gikk en tur i verkstedet og lagde noen nye deler og  bygde om synk. boksene... nå funker de slik JEG vil ha det....

......det var godt å få det ut, har på følelsen at samboeren min er lei av å høre om båten, så i stedet for å plage henne med dette så går det ut over dere :-)

 

K.

Link to post

Hei K73

 

Det er ganske vanlig på enkelte av disse boksene at de ikke følger hverandre :cheers:. Det har seg slik at den ute må stå i fri/tomgang og vise versa :cryin:. Er overbevist om at det er en slik du har fått tak i.

Mvh Heira. :cryin:

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Link to post

Holder på å bytte motor i båten, har støpt nye fundamenter, satt inn nytt propellutstyr, og rettet opp motoren.

Så var turen kommet til montering av kontrollbokser med tilhørende kabler.

To styreposisjoner.....fint skal det være....

Handlet inn to ”synkroniserings dingser” type ”L23” produsert av Ultraflex i spaghetti-landet Italia...

Begynte å montere dette sammen etter medfølgende anvisning lørdag kveld.

Kontrollboksene jeg skal bruke er av type 2-spaks.

Mulig det er noe elementert galt med min intelligens og fatteevne.....men.....dette fungerte ikke som jeg forventet ihvertfall.

Jeg hadde sett for meg at når jeg gir full gass i kabinen så skal gass hendelen følge samme bevegelse på styreposisjone ute, men det gjorde den definitivt ikke, jeg justerte, bannet, prøvde alle tenkelige og utenkelige feste posisjoner på kabelen, justerte mer, det begynte å bli natt, mer justering, men gass hendelen levde sitt eget liv....  :yesnod:

Til slutt ble jeg møkk lei hele faenskapet, gikk en tur i verkstedet og lagde noen nye deler og  bygde om synk. boksene... nå funker de slik JEG vil ha det....

......det var godt å få det ut, har på følelsen at samboeren min er lei av å høre om båten, så i stedet for å plage henne med dette så går det ut over dere :-)

 

K.

Hei, kunne du lagt ut et bilde av det du har lagt til? Slet med å få delene til å passe i sammen hos meg òg.

 

mvh

Kjelli

Link to post

Hei, kunne du lagt ut et bilde av det du har lagt til? Slet med å få delene til å passe i sammen hos meg òg.

 

mvh

Kjelli

Skal se om jeg kan få fixet noen bilder! Befinner meg 10-12 mil fra der båten står så det kan ta litt tid

Jeg tok utgangspunkt i at jeg ville ha samme bevegelsen på gass/gir hendelen ute og inne.

Monterte derfor begge kablene over hverandre på samme sted. ( en i org. festet samt en på toppen av dette, fant frem lenger 5 mm bolder og brukte en std. C8 feste-anordning her.)

I enden av kablene mont. jeg en liten brakett som låser kablene (enden med gjenger)sammen.

Skal også lage en feste anordning mot "sleide-delen" som forsterkning.

 

K.

Link to post

:boxing:

 

Hei !

 

Jeg har valgt følgende for en spakssystem for 2 styreposisjoner. Dette kan også brukes for 2 spaks/to posisjoner løsninger.

 

For reg. av gass.:

Vetus sin messingklosse med plass for to kabler som virker uavahengig av hverandre, dvs. du kan ikke gi lavere gasspådrag enn den posision som reg. mest opp, men det er ikke noe problem, sett bare den du ikke skal bruke i tomgang.

 

For å veksle gear:

Bruker (Teleflex) Morse sin solide sak, du kan med den kun veklse fra den ene til den andre posisjon når begge gearspaker står i nøytral og du skyver over en sperre.

 

mvh

Haba

Link to post

Hos meg er det ikke brukt noen synkroniseringsboks. Wirene går først opp til kontrolleren inne, derfra går to nye wirer ut til kontrolleren ute. Kontrolleren ute følger da kontrolleren inne. Det fungerer helt flott, og du trenger ikke gjøre noe for å bytte styreposisjon. [/quote

 

 

Er rimlig sikker på at det er sånn det fungerer ombord i Mariell også. Er ett 2 spaks  Morse anlegg.

Eneste aberet er hvis man  strammer "hjulet" i en styreposisjon og glemmer å løsne det før man benytter den andre styreposisjonen. Da er spakene trege å dra i. Men det skal man jo ikke gjøre.

 

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...