Pequod
Opplevde en spesiell situasjon i går. En som kalte opp på kanal 16 på en måte tatt ut av læreboka (Kystradio Sør x3, kallesignal og navn på båt x3), vanligvis når jeg hører oppkall er det såvidt folk gidder å ta med båtnavnet og kallesignal én gang..
Vedkommende kalte opp for å få en radiosjekk, kort og greit.
Så kommer det en annen inn på kanalen, uten å presentere seg hverken med navn eller kallesignal, og kjefter på den stakkars fyren på en brysk og ubehøvlet måte. Han sa noe slikt som "Dette er kanal 16, en nødkanal, bruk arbeidskanalen". Førstnevnte ble nok litt forvirret og spurte hva som var arbeidskanalen, og den ubehøvlede fyren - som fortsatt ikke presenterer seg - svarer: Du må da vite hvor du befinner deg".
Så blir det stille...
Jeg nekter å tro at vedkommende som svarte var fra Kystradio Sør. Har aldri hørt dem være så ubehøvlete. Har flere ganger hørt folk som kaller opp for radiosjekk, og enten svarer kystradioen direkte eller ber dem gå over på arbeidskanalen for videre sjekk. Aldri sur, brå eller ubehøvlet.
Var nesten fristet til å gå inn selv og kommentere oppførselen til fyr nummer to og at han heller ikke fulgte korrekt prosedyre og burde kutte litt ned på ankerdrammen, men tenkte at det var nok nå...
(Og ja, jeg er klar over taushetsplikten, men syntes dette var såpass spesielt og identifiserer heller ikke noen).