Chris284
Har byttet den gamle vhf antenne som var knekt et par steder i toppen med en ny 6dB Pacific Longreach.
Ny antenne har nytt feste så det måtte byttes. Pga fikk ikke tredd ny antenne kabel ordentlig igjennom et par skott, måtte jeg skjøte antennen med lodding og krympestrømpe utenpå og tredd skjøten så den er innenfor skottet eller siden der antennen er festet.
For en radio sjekk kontaktet jeg Kystradio på kanal 21 som iflg listen er kanal for tidligere Tjøme. Fikk ikke noe svar, prøvde noen ganger og i tillegg et par ganger på kanal 16, men fortsatt ikke noe respons.
Jeg har også ny radio, en Standard Horizon.
Den gamle antennen fungerte selv med knekt topp med en King vhf og hadde veldig bra
rekkevidde selv med en 25 år gammel radio.
Det kan være noe feil på ny radio eller at antenne skjøten har løsnet idet jeg tredde den igjennom skottet.
På en bærbar radio hører jeg det er liv når jeg trykker ned sende knapp når jeg kalte opp Kystradio,
det samme om jeg brukte bærbar og fikk lyd i den nye..
Ifjor testet jeg mot en nabo i havnen, men ikke veldig langt unna, men alt fungerte
Skal ned i båten igjen snart og har et digitalt swr meter som jeg får teste med. Ved montering i fjor viste det swr 1,1 og riktig effekt ut (med loddet skjøt på kabel)
.
Får koble på den gamle King´en og prøve på nytt.
Kystradio er vel bemannet selv om det er permiteringer, så noe har blitt feil med nytt utstyr.