Jump to content

Voltmeter blir ødelagt ved start av motor


Mrd68

Recommended Posts

Hei..

 

Monterte inn et voltmeter og ved strømpåsetting viste instrumentelt riktig. Vred om nøkkelen for start av motor, pila på voltmeteret gikk ned som normalt, men kom aldri opp igjen til normal spenning. Ved måling ved multimeter viser voltmeteret ca 2,5 laverer spenning. Jeg har prøvd med 2 stk instrumenter og begge har feilet på denne måten.

 

Jeg har koblet pluss til tenning og - til jord (tenning) slik at voltmeteret kun virker ved påslått tenning.

 

Noen med forslag til hva som kan være galt her?

Redigert av Mrd68 (see edit history)
Link to post

Hvis du måler med multimeteret direkte på terminalene på voltmeteret, og det er 2.5V differanse, er det vel ingen annen mulighet enn at begge de instrumentene du har prøvd er defekte?

At start av motor skal ødelegge instrumentet høres lite sannsynlig ut, hvilket fabrikat dreier det seg om?

(PS: Ifølge reglene skal fabrikat med i emnetittelen..)

Link to post

Enig med Ingar at det må være feil på instrumentet hvis du måler på samme plass med multimter og får 2.5V forskjell.'

Hvis du derimot f.eks måler på batteriet med multimeteret og det nykoblede instrumentet er koblet til kabler i båten så kan feilen ligge der. Det kan være dårlig kontakt i kabler, sikring(er), kontakter m.m. som forårsaker spenningsfall når det går strøm der. Hvis de samme kablene forsyner noen andre forbrukere så kan man oppleve spenningsfall. 2.5V er imidlertid veldig mye, og da er det normalt svært dårlig kontakt et sted gjerne samtidig med at det går strøm i de samme kablene.

 

M.a.o. stemmer det at du måler som Ingar skriver så er det noe feil med instrument. Hvis du ikke du måler slik så prøv det og se om du får samme resultat. Måler du samme verdi på begge voltmeter når du måler på samme sted så er det noe i installsjonen din (ledinger etc) som ikke er 100%.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post

Hei,

 

Har du vært hos oss og forklart problemet. hadde vært artig å testet instrumentet hos oss....

Når det gjelder fabrikat på disse, er det av typen Uflex. Dette er serien til Ultraflex, og blir produsert av..... Faria. Forskjellen på disse er at Farie har en liten "blå strek" ved annen hver verdi på skalaen...

 

MVH

Tolema AS

Trond Iversen

Link to post

Saken er ikke dårlig instrument hos deg. Som Bent siger har du tatt livet av dem med dårlig kobling i elektriske anllegg ditt og/eller underdimisjonerte kabler til starter. Kan hende dette instrument du har nå takler høyere grense med den feilen men du kommer sikkert til å ta livet av den og vis du gjør ikke noet arbeid med ditt anlegg.

Link to post
Jeg vil tro det blir dratt strømm gjennom voltmetret ved start ! Har vært bortig dette en gang før.

Et merkelig fenomen med disse voltmeterene er at de har lav indre motstand og trekker strøm, jeg målte VDO's utgave til 120ma....

Et analogt voltmeter av god kvalitet har tilnærmet null strømtrekk slik at det kan være innkoblet kontinuerlig uten å tappe batteriet.

Dette er jo nødvendig for å eliminere spenningsfall som alltid vil være tilstede hvis man måler etter tenningsnøkkel.

Anbefaler et digitalt voltmeter istedet..

Link to post

Med stort spennfall ved start av stor forbruker kan strømmen gå andre veier en den var beregnet å gå ved design av system. Jeg har sett voltmeter smelte ved bruk av baugpropell, sikring på feltstrøm på ekstern regulator gå også ved bruk av baugpropell og de er mer liker til feil på han sitt opplegg en noen har markedsført voltmeter som ikke kan brukes.

Link to post
Med stort spennfall ved start av stor forbruker kan strømmen gå andre veier en den var beregnet å gå ved design av system.

Dette er reinspikka tull dersom du mener at store strømmer skulle ta seg en tur innom et stakkars høyohmig voltmeter koblet mellom pluss og minus på batteriet, eller for den del koblet mellom pluss og minus hvor som helst ellers i systemet. Nå rører du til de grader. Kan du i det hele tatt ohms lov? Men for all del, selv om jeg har jobbet med strøm og elektronik i en mannsalder kan jeg ta feil. Så tegn gjerne opp et diagram om hvordan en eller annen vanlig kobling kan føre til at voltmeteret kan ta kvelden.

 

Men for andre enn Servicemannen, kan jeg jo minne på at ved bruk av en hvilken som helst elektromotor (f.eks. startmotor), induseres det strømspiker som kan gå opp i mange hundre volt. Dette er pulser med så kort virketid at det meste av utstyr tåler slikt. Et vanlig dreiespolevoltmeter burde også tåle dette, men men, kvalitet . ..

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Med stort spennfall ved start av stor forbruker kan strømmen gå andre veier en den var beregnet å gå ved design av system. Jeg har sett voltmeter smelte ved bruk av baugpropell, sikring på feltstrøm på ekstern regulator gå også ved bruk av baugpropell og de er mer liker til feil på han sitt opplegg en noen har markedsført voltmeter som ikke kan brukes.

 

 

Eller er dette kun voltmeter? Trodde du hadde ampermeter???

Nå begynte jeg virkelig å lure her. Hvordan kan lav spenning og underdimensjonerte kabler ødelegge et voltmeter? Voltmeter har høy indre motstand for å måle spenning og ikke påvirke målingen selv.

Tror heller på at det er transienter i anlegget som tar knekken på voltmeteret

 

 

redigert: Ser Lars H. var på banen her først

Redigert av Nike (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...