Mrd68 Startet 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 10.Juni.2009 (redigert) Hei.. Monterte inn et voltmeter og ved strømpåsetting viste instrumentelt riktig. Vred om nøkkelen for start av motor, pila på voltmeteret gikk ned som normalt, men kom aldri opp igjen til normal spenning. Ved måling ved multimeter viser voltmeteret ca 2,5 laverer spenning. Jeg har prøvd med 2 stk instrumenter og begge har feilet på denne måten. Jeg har koblet pluss til tenning og - til jord (tenning) slik at voltmeteret kun virker ved påslått tenning. Noen med forslag til hva som kan være galt her? Redigert 10.Juni.2009 av Mrd68 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 Pluss til tenning, jord (-) til SKIKKELIG jord! Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Ingar Svart 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 Hvis du måler med multimeteret direkte på terminalene på voltmeteret, og det er 2.5V differanse, er det vel ingen annen mulighet enn at begge de instrumentene du har prøvd er defekte? At start av motor skal ødelegge instrumentet høres lite sannsynlig ut, hvilket fabrikat dreier det seg om? (PS: Ifølge reglene skal fabrikat med i emnetittelen..) Sitér dette innlegget Link to post
Mrd68 Svart 10.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 Jeg også kan ikke tenke meg annet at disse er defekte, men syntes å bli defekt i det jeg starter motoren.. Forøvrig denne type jeg har testet Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 (redigert) Enig med Ingar at det må være feil på instrumentet hvis du måler på samme plass med multimter og får 2.5V forskjell.' Hvis du derimot f.eks måler på batteriet med multimeteret og det nykoblede instrumentet er koblet til kabler i båten så kan feilen ligge der. Det kan være dårlig kontakt i kabler, sikring(er), kontakter m.m. som forårsaker spenningsfall når det går strøm der. Hvis de samme kablene forsyner noen andre forbrukere så kan man oppleve spenningsfall. 2.5V er imidlertid veldig mye, og da er det normalt svært dårlig kontakt et sted gjerne samtidig med at det går strøm i de samme kablene. M.a.o. stemmer det at du måler som Ingar skriver så er det noe feil med instrument. Hvis du ikke du måler slik så prøv det og se om du får samme resultat. Måler du samme verdi på begge voltmeter når du måler på samme sted så er det noe i installsjonen din (ledinger etc) som ikke er 100%. Redigert 10.Juni.2009 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
prin435 Svart 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 (redigert) Enig med OLPI Kan også være at lageret til viseren er tregt, men da er det av typen jalla. I alle fall om begge har samme symtom. Oppstart av motor kan ikke skade et voltmeter. Redigert 10.Juni.2009 av prin435 (see edit history) Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
2nd Trikker'n Svart 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 Hvorfor ikke kjøpe skikkelige instrumenter? Koste litt mer, men man vet hva man får. Sitér dette innlegget Link to post
Mrd68 Svart 11.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 (redigert) Takker for alle svar.. Byttet til ny type og fungerer som det skal nå.. Ergo det må ha vært noe galt med de fra Tolema.. Redigert 11.Juni.2009 av Mrd68 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 Hvorfor ikke kjøpe skikkelige instrumenter? Koste litt mer, men man vet hva man får. Jeg har kjøpt instrumeter fra Faria. Voltmeteret kostet mindre enn voltmeteret fra Tolema. Er jo ikke jalla bare fordi det ikke koster all verden ? Faria er jo ikke jalla ? Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
2nd Trikker'n Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 Faria er ikke jalla, men instrumentet du linket til er ikke Faria. Unskyld at jeg misforstod. Sitér dette innlegget Link to post
Trond Iversen Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 Hei, Har du vært hos oss og forklart problemet. hadde vært artig å testet instrumentet hos oss.... Når det gjelder fabrikat på disse, er det av typen Uflex. Dette er serien til Ultraflex, og blir produsert av..... Faria. Forskjellen på disse er at Farie har en liten "blå strek" ved annen hver verdi på skalaen... MVH Tolema AS Trond Iversen Sitér dette innlegget Link to post
Mrd68 Svart 12.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 Jeg gav forklaring da jeg leverte inn instrumentet hos dere sist Onsdag. Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 12.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 Jeg vil tro det blir dratt strømm gjennom voltmetret ved start ! Har vært bortig dette en gang før. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 12.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 Saken er ikke dårlig instrument hos deg. Som Bent siger har du tatt livet av dem med dårlig kobling i elektriske anllegg ditt og/eller underdimisjonerte kabler til starter. Kan hende dette instrument du har nå takler høyere grense med den feilen men du kommer sikkert til å ta livet av den og vis du gjør ikke noet arbeid med ditt anlegg. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Mrd68 Svart 12.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 (redigert) På instrument nr 2 koblet jeg det rett på batteriet for å utelukke dette med dårlige kabler, samme skjedde da. Jeg har vanskelig for å forstå at dårlig/underdimensjonerte kabler kan ødelegge et voltmeter. Forklar gjerne den for meg.. Redigert 12.Juni.2009 av Mrd68 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 12.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 Jeg vil tro det blir dratt strømm gjennom voltmetret ved start ! Har vært bortig dette en gang før. Et merkelig fenomen med disse voltmeterene er at de har lav indre motstand og trekker strøm, jeg målte VDO's utgave til 120ma.... Et analogt voltmeter av god kvalitet har tilnærmet null strømtrekk slik at det kan være innkoblet kontinuerlig uten å tappe batteriet. Dette er jo nødvendig for å eliminere spenningsfall som alltid vil være tilstede hvis man måler etter tenningsnøkkel. Anbefaler et digitalt voltmeter istedet.. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 12.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 Hei Servicemannen, Ja dette må du forklare nærmere: Hvordan kan en dårlig kobling i det elektriske anlegget ødelegge et voltmeter? Hvordan kan underdimesnjonerte kabler i det elektriske anlegget ødelegge et voltmeter? Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 12.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 Med stort spennfall ved start av stor forbruker kan strømmen gå andre veier en den var beregnet å gå ved design av system. Jeg har sett voltmeter smelte ved bruk av baugpropell, sikring på feltstrøm på ekstern regulator gå også ved bruk av baugpropell og de er mer liker til feil på han sitt opplegg en noen har markedsført voltmeter som ikke kan brukes. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Servicemannen Svart 12.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 Eller er dette kun voltmeter? Trodde du hadde ampermeter??? Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Lars H. Svart 12.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 Med stort spennfall ved start av stor forbruker kan strømmen gå andre veier en den var beregnet å gå ved design av system. Dette er reinspikka tull dersom du mener at store strømmer skulle ta seg en tur innom et stakkars høyohmig voltmeter koblet mellom pluss og minus på batteriet, eller for den del koblet mellom pluss og minus hvor som helst ellers i systemet. Nå rører du til de grader. Kan du i det hele tatt ohms lov? Men for all del, selv om jeg har jobbet med strøm og elektronik i en mannsalder kan jeg ta feil. Så tegn gjerne opp et diagram om hvordan en eller annen vanlig kobling kan føre til at voltmeteret kan ta kvelden. Men for andre enn Servicemannen, kan jeg jo minne på at ved bruk av en hvilken som helst elektromotor (f.eks. startmotor), induseres det strømspiker som kan gå opp i mange hundre volt. Dette er pulser med så kort virketid at det meste av utstyr tåler slikt. Et vanlig dreiespolevoltmeter burde også tåle dette, men men, kvalitet . .. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Nike Svart 12.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 (redigert) Med stort spennfall ved start av stor forbruker kan strømmen gå andre veier en den var beregnet å gå ved design av system. Jeg har sett voltmeter smelte ved bruk av baugpropell, sikring på feltstrøm på ekstern regulator gå også ved bruk av baugpropell og de er mer liker til feil på han sitt opplegg en noen har markedsført voltmeter som ikke kan brukes. Eller er dette kun voltmeter? Trodde du hadde ampermeter??? Nå begynte jeg virkelig å lure her. Hvordan kan lav spenning og underdimensjonerte kabler ødelegge et voltmeter? Voltmeter har høy indre motstand for å måle spenning og ikke påvirke målingen selv. Tror heller på at det er transienter i anlegget som tar knekken på voltmeteret redigert: Ser Lars H. var på banen her først Redigert 12.Juni.2009 av Nike (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ajax Svart 12.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 (redigert) Prater han om amper eller voltmeter? Redigert 12.Juni.2009 av Ajax (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 12.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 Prater han om amper eller voltmeter? Monterte inn et voltmeter og ved strømpåsetting viste instrumentelt riktig. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 12.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 Jeg vil anbefale å gå tilbake til innlegg # 3 i denne tråden. Jeg har forsøkt å bruke mye tid på å tolke innleggene til Servicemannen men må nok innrømme at disse innleggene går over min forstand. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 12.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 (redigert) :yesnod: MEN: Det hadde vært kjekt om Servicemannen kunne forklare dette nærmere. Smelting av voltmeter?? :sweat: Man lærer jo stadig noe nytt! Redigert 12.Juni.2009 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.