Jump to content

Skal kjøpe "ny" båt. Hvilken type?

Geir

Recommended Posts

Har solgt Skilsø'n, og er på jakt etter ny båt.

I den sammenhengen ønsker jeg inspill på hva er "mest båt for pengene":

Utgangspunktet er:

Maks størrelse 26 fot.

Maks pris 600K

Diesel motor.

Ankerwinch

Soveplass til 3 (inne)

Ønsket marsjhastighet 15 knop ++

God stand :smiley:

Kommer stort sett til å brukes til dagsturer i Tjøme skjærgården, men ønsker også å ha mulighet til å overnatte noen netter.

Har egentlig ikke tatt stilling til planende eller ikke skrogtype.

Heller ikke tatt stilling til drev/fast aksling.

Har (så langt) vurdert følgende båttyper (tilfeldig rekkefølge):

Askeladden Voyager 23 fot eks. Denne

Nor-Dan 780 26 fot. Eks. Denne

Nidelv 26 Eks. Denne?

Er åpen for andre forslag og tips.

Noen med tanker, ideer og/eller erfaringer ?

Geir

Har ingen erfaring med de 2 førstenevnte men har hatt Nidelv 26 som jeg var kjempefornøyd med. Stor båt til 26 fot å være.

Båten kan du regne med ligger i leiet 15-16 knop med motoren som beskrevet. Båten er noe våt, men tar seg fint fram i tildels "stor" sjø.

Det er 2 lugarer og godt med skap plass. Båten er stødig med sin gode bredde.

Hvis det denne type båt du er ute etter hadde jeg i nølt på Nidelven. Hvis du tenker fart må andre alternetiver opp. Lykke til.

Schierna

Flere Nor-Dan 780 i båthavna. Synes det er flotte båter, med både gode daycruiser-egenskaper og høy bokomfort (stikkøye og bra pantry).

Skibsplast 690 og Voyager 705 (som jeg alltid bruker å si at jeg synes er for dyr) har pantry ute i cockpit. Det tror jeg må være bedre enn det typisk amerikanske konseptet med pantry i kabin (slik som jeg mener også Nor-Dan 780 har). Nor-Dan og Nidelv 26 er nå merkbart større båter enn bla Voyageren da, vil jeg mene.

Goran henviser jo til en annen tråd - det er jo mange lekre amerikanske båter også i denne klassen, da, slik som SeaRay og Bayliner.

mvh Bergen Dørk

Har du vurdert seilbåt? Et år siden var seilbåt noe helt fjernt for meg - nå kunne jeg ikke tenkt meg noe annet. Med tiden til hjelp kommer du langt - Nærområde rekker du uansett. Og fartsopplevelsen når vinden tar tak er større en i en motorbåt med 25 knop.

Overnatting og bokomfort er helt genialt og du få masse båt for 600k. (denne og denne)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

har selv en sealine s23.

vurderte en askeladden selv,men kom frem til at sealine er mer praktisk bygget opp.

bokomforten og kvalitet er i en klasse for seg!!kjøp ikke båt før du har sett på en slik en.

modellene som er nyere enn 2004 heter s25,men det er akkurat samme båten.

kan være vanskelig å finne de på bruktmarkedet,men de dukker opp.

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Har du vurdert seilbåt? Et år siden var seilbåt noe helt fjernt for meg - nå kunne jeg ikke tenkt meg noe annet. Med tiden til hjelp kommer du langt - Nærområde rekker du uansett. Og fartsopplevelsen når vinden tar tak er større en i en motorbåt med 25 knop.

Overnatting og bokomfort er helt genialt og du få masse båt for 600k. (denne og denne)

Nesten skremmende å se hvor mye seilbåtfolket får pengene!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...