Jump to content

Elektrisk oppkobling av Yamaha F115TLR? (fra USA)

yamarina

Recommended Posts

Hei

Jeg kjøpte nylig en Yamarin 59 DC 2006 modell med tilhørende instrumentering for Yamaha.

Motoren jeg kjøpte er ubrukt (laget 12/2006) og kom fra USA: F115TLR

Alt passer sammen utenom to koblinger:

Kobling 1:

- Fra instrumentene på båten kommer det to ledninger: en grønn og en grønn/oransje med "hannkobling"

- Fra motoren kommer det to ledninger: en blå og en hvit med "hunnkobling". Koblingene er ikke samme sort og passer ikke sammen.

Kobling 2 :

- Fra instrumentene på båten kommer det fire ledninger: oransje, grå, rosa og svart med "hunnkobling"

- Fra båten kommer det fire ledninger: rosa/svart, rosa og 2 stk rosa/hvit med samme "hunnkobling" som fra instrumenter.

Motoren, tilt og turtall fungerer.

Hva går disse ledningene til?

Har dere en løsning på problemet mitt?

Jeg har prøvd å finne ut av dette en stund nå men dette er vist en ukjent problemstilling og ingen har til nå klart å finne ut av dette.

Jeg ville være svært takknemlig om dere kan hjelpe meg med å finne en løsning her.

motorsiden.jpg

fra_motoren.jpg

fra_instrumenter.jpg

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Noen som har peiling Yamarin/Yamaha. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'

Ikke 100% sikker men mener å ha hørt at det kan være forskjeller på kablingen mellom US og europa motorer.

Sjekk boats.net , der kan du få hjelp og evt få kjøpt kabler dersom det trengs.

Grønn/grønn m/rød stripe kan være fra oljenivåinstrument.

Hva slags instrumenter har du, Yamha's digitale? Er det liv i noen av disse? Bakpå det ene er det noen dip switcher som må settes i 4T modus, antar du har inst. beskrivelsen? Hvis ikke så ligger det en i dokumentarkivet

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hei

Det er orginale Yamaha digitale panel og det er liv i begge to.

Jeg har ikke inst. beskrivelsen så takk for tipset, skal se om jeg finner det i dokumentarkivet.

Jeg fikk heller ingen instruksjons/vedlikeholdsmanual for båt og motor.

På nett fant jeg en amerikansk instruksjons/vedlikeholdsmanual for motor, men denne kan ikke skrives ut, har du et tips her og?

Jeg er helt ny båteiger og tar i mot alle tips og råd med glede!

instrumentene har også timeteller, trippteller, voltmeter, trimindikator, temp alarm. Samt varsler/viser eventuelle feilkoder fra motoren i form av blink.

Tipper som jeg sa først at grønn/rød paret er olje ("oljelampe" med dip switchene i 4T modus, mengde på autolubetank i 2T modus.) Så er nok 2 av ledningene til giveren til trimindikator, tipper det er konnektoren nede til venstre i bilde nr2.

Forresten, TLR i mod betegnelsen indikerer sikkert at motoren har venstregående gir - må ha venstregående propeller også.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Må rette meg selv....

Jeg har digitale instrument som er koblet opp mot en data hub (NMEA 2000?), og videre fra datahub til motor (1 på bildet). Hos meg var det en hvit, svart ,rød og blå ledning.

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1669/baatmotor_001.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1669/baatmotor_002.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1669/baatmotor_003.jpg

Årsmodell for motor er 2008

Redigert av bhanse (see edit history)

Jeg skal snart på 10 timers service i haugesund eller Stavanger. så kan vel vente litt til da.

Tror dette begynner å bli litt komplisert, finner ikke noe på nett heller.

Motoren har bare gått 5 timer og jeg har som sagt turteller så jeg klarer meg vel 5 timer til.

bhanse! stemmer det at det går fire ledninger inn i kobling 1 og så videre med 2 i motoren (blå og hvit)?

Hvordan ser kobling nr. 2 ut, ledninger og farger?

Det stemmer. 4 ledninger inn i kobling 1 og så videre med 2 (blå og hvit). -> https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1669/baatmotor_002.jpg .

Kobling 2 er jeg usikker på. Er litt vanskelig å se ut fra dine bilder. Den kobling du har satt pilen på ser ut på min motor å ikke være koblet mot noe ( Den ligger bak den runde kobligen med mange ledninger og er vanskelig å se). På min motor kommer det en tredje kobling med farge rosa og svart fra motor som er koblet med en rosa og svart fra huset( ser ut som den grønne og brune på ditt bilde 3) -> https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1669/baatmotor_003.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...