Fusebox Startet 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 10.Juni.2009 Hei dere. Jeg har nå i lengre tid murret litt mht. å bytte motorlabber på vår motor. Akslingen ble rettet opp i vinter, og er nå innenfor 4/100 mm avretting (fra ca. 1/10mm). Lengden er ca. 160. Vibrasjonen har ikke endret seg nevneverdig, og jeg antar/antok derfor slitne motorlabber som mulig årsak til vibrasjonene. Jeg leser med opp og ned på baatplassen, men blir til slutt litt i tvil om hva som faktisk er akseptabel vibrasjon! Hos oss kan jeg velge hvor jeg vil ha den : På X turtall vibrerer døren inn til akterkabinen. Øker jeg på noen hundre RPM, så vibrerer fenderholderen i pulpit'en. Omtrent midt i mellom disse RPM så vibrerer kartlampen ved cockpit. Vibrasjonene føles fremdeles de andre stedene i båten, men er sterkere ved nenvte steder. Jeg leser så at noen har merket bedring etter enten CV kobling, trykklager, nye motorlabber o.a., men "at det klirrer litt i glassene og skapene enda". Er det bare jeg som er fintfølende på vibrasjoner ? Dette blir jo et veldig hypotetisk spørsmål, så i mangel av egen erfaring så hadde det vært morsomt om noen kunne blitt med ut en tur. Fortrinnsvis noen som hadde vært borti samme problemstilling og forsøkt endringer. Om noen kan svare, så "Hva ER akseptabel vibrasjon i båt ?" Helt "død" blir den vel aldri ? Agh, jeg blir sprø Båten befinner seg på Lagahølet, ved Sætre, så om noen kjeder seg og har lyst til å teste litt vibber... så si fra Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 Det er marsjfart som er viktig. Her skal du ikke ha noe vibrasjoner. Om du har sporadiske vibrasjoner fra tomgang og opp er av mindre betydning. Jeg tok ut båten i går kveld og gikk med lukene åpne, og fant at jeg har en aning vibrasjon i bab. maskin ved marsjfart. Stb maskin er helt uten vibrasjoner. Begynner å sjekke motorfestene i kveld. Sjekker også opplininga av motor/aksling enda en gang. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Fusebox Svart 10.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 Jeg har nok definitivt mer enn en anelse vibrasjoner, er jeg redd. Men, om jeg ikke husker feil så mener jeg at jeg så Escada på en av våre favorittplasser i fjorden, Dragsund på Håøya for litt siden ? Om du ikke skulle være altfor travel neste gang jeg ser deg, så kan vi vel slå av en prat og om det passer, en test tur for en "second opinion" :-) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 Det kan vi gjerne gjøre Fusebox, bare hyggelig det. Forøvrig slenger vi innom Dragsund fra tid til annet ja, det er riktig det. Skal du være sikker på å treffe meg ligger vi normalt på Laxberget lengst Sør i Bjønnbukta. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
REM Svart 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 Har du mye vibrasjoner som jeg skjønner du kanskje har, bør du absolutt få gjort noe med det. Du kan ha ubalanse i propell eller aksel. Ser du har sjekket akslingen, men hva med propellen? Videre kan du ha skjevheter i opplininga mellom aksel og motor. Dette retter du opp ved å justere på motorfestene. Tror det vat Lotus som laget en fin framgangsmetode for å sjekke dette for et par år siden? Siste trolige årsak er gåene motorfester. Opplevde en gang å ha en sjenerende ulyd i den ene motoren på tomgang. Ulyden forsvant da jeg tro på motoren da jeg skulle fram for å slå den av. Etter nærmere sjekk viste det seg at M16 bolten på det ene feste var røket tvert av. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Fusebox Svart 12.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 (redigert) Propellen har jeg ikke sjekket enda. Jeg noterte meg noen mindre ujevnheter på den da jeg hadde den av i vår, men la ikke så mye vekt på det. Motor og aksling er rettet opp til 0,1mm, så den burde være OK. Cutless lager ble også skiftet i vår, og pakkboks rengjort og inspisert. Kan motoren i seg selv forårsake mye vibrasjoner ? Jeg ble fortalt at veiva kan lage en del vibrasjoner, men det var visstnok i helt ekstreme tilfeller. Bare få ferdig kjellervinduene nå, så er det over til båten igjen ;-) Redigert 12.Juni.2009 av Fusebox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 12.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 Motoren i seg selv kan skape vibrasjoner ja. Har du en sylinder som av en eller annen årsak ikke er helt med, vil du få vibrasjoner og ujevn gange. Likeens kan svingningsdemperen som sitter i forkant som en forlengelse av veivakselen være gåen. Defekt svingningsdemper er ødeleggende for motoren i lengden. På den annen side, oppnår du det turtallet du skal ha er det grunn til å tro at årsaken ligger et annet sted enn i motoren. ..og Fusebox. Det der kjellervinduet kan du godt drøye til høsten, ikke sannt? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
index Svart 12.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 Noen motorer vibrerer mer enn andre, og noen båter fanger opp og forsterker lyden bedre enn andre. Jeg har selv en slik resonanskasse av en båt, med støpt innerliner som inneholder mange krinker og kroker som kan fange opp lyd og vibrasjoner. Så det er ikke sikkert det er noe galt, selv om vibrasjonene kan være plagsomme. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fusebox Svart 12.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 Det jeg er mest bekymret for, er om en eller flere av labbene er slitne. Er det da eventuellt noen fare for at labben kan hoppe helt ut av "skoen" ? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 støpt innerliner Dersom du kommer til på baksiden av innerlineren, så kan du prøve på ett felt å trekke opp et 2 mm. sjikt med Sikaflex, og så lime på en 0.5 mm. aluminiumsplate. Rette klosser til motoren finnes ved å oppgi vekt, turtall og dreiemoment til leverandøren. Han regner seg så frem til rett kloss og hardhet. Akslingkryss bør for enhver pris unngåes. Rene ristegeneratoren. Bruk konstanthastighetsledd. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 (redigert) Ref. labber som kan hoppe ut: Det skal veldig godt gjøres, i så fall må flere labber være ødelagt! Og selv da vil motoren normalt sett holde seg på plass... Redigert 12.Juni.2009 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
index Svart 12.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 Rette klosser til motoren finnes ved å oppgi vekt, turtall og dreiemoment til leverandøren. Han regner seg så frem til rett kloss og hardhet. Det stemmer. Gikk gjennom denne prosedyren i forfjor i forbindelse med motorbytte. Resultatet ble mye bedre enn før, men konstruksjonen setter som sagt sine begrensinger... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mulligan Svart 12.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 Riktig det. Gummidempere har et snevert frekvensområde. De helmetalliske demperne fra Vibratec virker over et mye større område. Her er de brukt på en 9-liters Scania. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 12.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 Hvilket prisleie ligger disse Vibratec labbene på ? Er det en Norsk distributør, og kan de også foreta tilpasning på mindre motor som vår TAMD40 ? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 De er meget dyre. VIBRATEC NORWAY Beverstien 3 Pb 765 N-3196 Horten p: +47 3307 0750 f: +47 3307 0068 @: info@vibratec.no Sitér dette innlegget Link to post
prin435 Svart 12.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 Ifjor sommer datt motoren nedpå da 3 av 4 motorfester røk på babord motor. Kjøpte 8 nye motorfester, rettet akslingene og justerte opp motorer, nå er båten så og si vibrasjonsfri! Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
Fusebox Svart 12.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 ->prin435, Antar da at boltene knakk, og motoren falt av ? Men så lenge boltene holder, så forstår jeg at det ikke er overhengende fare for å miste "skoene" ? Da er vel vibratec herved utelukket :-) Kvier jeg meg for VP's priser, så er vel dette også for spesiellt interesserte, hehe Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 12.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 (redigert) Vibrasjoner er ikke bra av flere grunner. En ting er støy og virbrasjoner rundt i båten, men det verste er vibrasjonene i selve motoren. En motor vibrerer jo mer eller mindre, men kan du se med det blotte øye at skrift på f.eks motorens merkeskilt blir uklart og vanskelig å lese, kan man regne med at noe etter hvert vil riste i stykker. Det vil garantert bli dyrt. Vektfordeling er viktig. Ikke veldig nøye at fremre og bakre par har lik vektfordeling. Det er jo helt avhengig av hvor festene står på motor. Det som er viktig er å fordele vekten jevnt mellom høyre og venstre motorlabb. Blir som en stol med 4 ben. 3 av de står støtt til enhver tid, men det fjerde benet har lite eller ingen belastning. Med 3 motorlabber som bærer mesteparten av motoren, vil motoren vippe mot det fjerde benet. Dette må forhindres Fremgangsmåten er som følger, fritt etter Havgapet: Still fremre motorfester slik at motorlabbmutteren har like mage omdreininger fra bunn opp til mutter. Løs flensen på giret. Legg et tau rundt flensen, fest det i en bjelkebit, fjern øvre låsemuttere og heis motoren noen millimeter klar av begge nedre muttere. Når den er klar av begge muttere, justerer man mutterne slik at de har lik avstand opp til motorbrakettene. Så senker man motoren nedpå igjen. Nå har man jevn fordeling av tyngden og hvis man nå passer på å skru akkurat like mange eller få turn på hver side, vil det fortsette å være jevn fordeling. En bjelke tvers over dørken, en talje på midten, en taubit rundt girflensen til å feste taljekroken i. Litt forsiktig jekking. Dette er ikke veldig vanskelig å få til. Enkelte som retter opp akselen, er fornøyde når aksel og motor er helt på linje. Ja, det er jo fint, men det hjelper lite dersom ikke også hylserøret er på linje. Derfor starter man alltid opprettingen med å sentrere akselen i hylserøret. Dernest retter man motoren loddrett og vannrett slik at den er på linje med akselen. Og gjør man det ikke slik? Ja da får man slitasje i stevnlager og pakkboks - og unødvendige vibrasjoner selvfølgelig. For å rette opp akselen i hylserøret, anbefales Havgapets klesklypemetode. Redigert 12.Juni.2009 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 For å rette opp akselen i hylserøret, anbefales Havgapets klesklypemetode. Vel? Kan du linke den metoden? Lurte veldig på dette i våres når eg skifta labber. Måtte bare bestemme meg for sånn ca når aksel var midt i hylsa Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Lotus Svart 12.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 (redigert) Ta to klesklyper. Del dem på midten. Nå har du 4 dønn like kiler. Putt en i bunnen av hylserøret, en i toppen og en på hver side. Skyv alle fire like langt inn til de sitter fast mellom hylserør og aksel. Nå har du akselen i perfekt vinkel og du kan herje med alle de andre tilpasningene av motor og flens mot en korrekt vinklet akselflens. Når alt annet også er rettet opp, fjernes klypene og pakkboksen settes tilbake på plass. Redigert 12.Juni.2009 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.