emilljone Startet 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 10.Juni.2009 I dag var dagen! Endelig ferdig med installasjon av vp aq 311 v8 i min `79 draco 2000dc. Det har tatt ganske mange timer med tilpassing og ordning før jeg turde å sette båten på vannet. I visshet om at alt var i orden, tøffet jeg utover og alt var bare fryd og gammen. Helt til jeg skulle øke turtallet for å komme meg opp i plan. Det gikk greit en stund. Båten begynte å løfte seg og jeg dro på mer gass da helt plutselig- bang! Båten la seg brått over til babord og det virket som jeg kom til å kantre. Jeg kastet meg over tenningsnøkkelen og slo av motoren. Jeg ble livredd! Hva hadde skjedd? Opp med motordeksler og kikke. Fant fort feilen. Festemekanismen til styrewiren (teleflex) hadde knekt tvers av, eller dvs bolten som er skrudd fast i akterspeilet. Etter en rask titt på den knekte bolten var det lett å konstatere at den var gammel og rusten og under halvparten av metallet i den var igjen. Det var vel en av de få tingene jeg ikke sjekket før jeg dro utpå. Så jeg måtte sitte med armen nedi motorromet og styre båten mens en annen kikket og styrte gass. Nedtur, og båten måtte jo rett på land igjen. Var ikke sånn jeg hadde sett for meg at turen skulle bli. Så i ettermiddag har jeg laget en overdimensjonert og solid sak som ikke knekker. Dette beviser vel bare hvor viktig det er å sjekke alt når man har gammel båt. Er det noen her som har opplevd det samme? Sitér dette innlegget Link to post
NovaMalin Svart 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 Kjiipt! Du får trøste deg med at det gikk bra, og at du får fikset det med en gang. Tenk om det hadde skjedd i en kritisk situasjon og du hadde gått rett på land eller truffet en annen farkost! Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
emilljone Svart 10.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 (redigert) Ja, jeg priser meg lykkelig for at det ikke skjedde på langtur med kone og barn og at jeg hadde andre folk med meg i båten. Var jo i utgangspunktet et "testtur" uansett, selv om jeg hadde håpet på å i det minste komme opp i plan før jeg måtte avbryte da:) Redigert 10.Juni.2009 av emilljone (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cerveza Svart 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 Du får trøste deg med at situasjonen sikkert ville blitt mer kritisk hvis du hadde vært i plan... Sitér dette innlegget Link to post
Kompismannen Svart 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 Du skal vel strengt tatt være glad det ikke skjedde i godt over 30 knop. Den opplevelsen tror jeg hadde vært ordentlig ubehagelig. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 Den positive vinkel er vel at test-turen var en stor succes: Du fandt fejlen! Det er vel derfor man tester. Andy Sitér dette innlegget Link to post
emilljone Svart 10.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 Ja, jeg er happy for at jeg fant feil og at den dukket opp da den gjorde (selv om det var skummelt). Får håpe det ble med den overraskelsen da :) Sitér dette innlegget Link to post
kjellsea Svart 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 En tankevekker for oss andre med drev også!! Sitér dette innlegget Link to post
emilljone Svart 10.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 (redigert) Ja, det er jo en tankevekker, for dette var ikke noe jeg hadde tenkt på å sjekke i det hele tatt. Dette er sikkert noe som har stått på siden båten var ny. Bolten var som sagt nesten helt gjennomrustet så det var ikke rart den røyk. Det er derfor jeg skreiv om det, er ikke sikkert at andre er like "heldige" som meg. Det skjedde jo tross alt på et beleilig tidspunkt. Er verre å være på ferietur milevis hjemmefra når sånt skjer... Redigert 10.Juni.2009 av emilljone (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 Noe lignede har jeg også opplevd, da med en Ibiza 17 Sport. I 30kn opp elva hadde jeg brått ingen styring, snidda så vidt en grønn stake før jeg klarte å få ned farten. Viste seg at styrewiren hadde rustet i to der kabelen går under dørken. Ingen morsom opplevelse akkurat. Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Donald Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 hmm,, dette innlegget fører nok til at jeg går ned og sjekker jeg også.. Jeg har også en eldre båt som riktig nok er oppgradert både innvending og utvending, samt ny motor.. Men selve styrewiren'en fra rattet og ned til motorrommet er ikke blitt skiftet og er den samme fra 1987.. Skal denne wiren smøres på noen måter /ev skiftes? /OD Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 Lurt å ha i tankene for de som synes det er så festlig å kjøre fort i trange farvann og stor trafikk. Hva rekker man i 30 knop når passeringsavstand er 5-15m? En bekjent gjorde det samme med påhenger i fint driv. Ble noen knekte ribbein og blåmerker. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 Lurt å ha i tankene for de som synes det er så festlig å kjøre fort i trange farvann og stor trafikk. Hva rekker man i 30 knop når passeringsavstand er 5-15m? Vi opplevde at teleflex kabelen løsnet i hylsen ved at låsekoppen som holder styre-sylinderen hoppet av. Dette skjedde i hele 4,5 knop, så det var ikke akkurat noen fare, men likefremt ubehagelig å miste styringen. Tenker ofte på dette når skjærgårdsjeeper og annet passerer meg på 5-15 meters avstand i høy fart. Ad natur, så vil en påhenger eller drev normalt vri seg nærmest øyeblikkelig til den ene-eller-andre siden pga. propell og torque. Medførende en rimelig heftig og ukontrollert sving! Benytt anledningen til å sjekke :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 (redigert) Du skal vel strengt tatt være glad det ikke skjedde i godt over 30 knop.Den opplevelsen tror jeg hadde vært ordentlig ubehagelig. Det kan jeg underskrive på. På Windyen vi hadde tidligere var det en feil på rorføleren til autopiloten som gjorde at autopiloten smalt dreva i 40 grader bb i ca 37,5 knop. Hydraulikkpumpa har betydelig raskere rorutslag enn det man normalt klarer med rattet.Skal si at det var sving over saken da gitt. Kan berolige Svenning som nå eier båten at rorføleren ble byttet på garanti før båten ble sjøsatt i fjor Redigert 11.Juni.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.