oslofjord Startet 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 10.Juni.2009 Nå i 2009 er det vel 2.5 % biodrivstoff i all diesel og bensin, mens det fra 2010 blir minst 5 % biodrivstoff. Det er vel snakk om etanol i bensinen og ymse matoljer i diesel. Hvordan vil min 4 takter påhenger reagere på å 5 % sprit systemet og hvordan vil gamle og moderne deiselmotorer reagere på å få 5 % frityrolje i forgassern ?? Er det avhengig av motormerket hvordan de takler det ? Er det tryggest å kjøpe bensinmotor pga uante konsekvenser for motorens levetid/vedlikehold ?? Noen som vet ?? Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 Hvordan vil min 4 takter påhenger reagere på å 5 % sprit systemet og hvordan vil gamle og moderne deiselmotorer reagere på å få 5 % frityrolje i forgassern ?? Eg trur det går fint. Dei fleste motorprodusentane har vel sagt opp til 15% trur eg. Og SABB motor i Bergen har testa ein 2G med rein biodieselmed godt resultat. Det er allerede mykje sprit/etanol i bensin. (Etanol er drivstoff, mykje ungdom trur det er drikkbart ) Forresten; det er ikkje forgassar på dieselmotor. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Suzuki Svart 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 Forøvrig er drivstoff, bensin som diesel standardisert ihht EU norm. Denne normen tillater en viss variasjon, og 5% biodiesel, som forøvrig er langt fra frityrolje, forandrer ikke drivstoffet så mye at det faller utenfor standarden. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
ivar Svart 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 Det jeg _tror_ kan skje er at drivstoffet vil kunne tåle lagring (enda) dårligere enn idag. Anyone..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
oslofjord Svart 10.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 (redigert) Ja kan den skvetten bensin (sprit) eller diesel (matolje) som overvintrer begynne å gjære....ja rett og slett gå ut på dato....????? (Ja jeg vet at noen advarer mot overvintret bensin alerede....men uten bio går det som regel bra.) Redigert 10.Juni.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jensemann4 Svart 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 (redigert) Problemet jeg vet om med biodiesel er at frysepunktet på drivstoffet økes, altså at det blir mer tyktflytende når det er kaldt om vinteren. I tillegg tror jeg dieselen kan skille seg fra biodieselen dersom drivstoffet lagres over lengre tid. Derfor kan det kan gå ut på dato. Rent biodiesel anbefales å ikke lagre mer enn 6 mnd. I blanding med diesel tror jeg holbarheten er ganske mye lengre, godt over ett år. Jeg tror ikke det kan begynne å gjære. Bensin og etanol dreper lett alt av bakterier og mikroorganismer. Redigert 10.Juni.2009 av jensemann4 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TLSA Svart 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 (redigert) Biodieselen skryter flere av at den får motoren til å vare lenger.. Oljen holder seg blank osv... Det eneste som gjøres (etter min viten) er å bytte ut noen slanger og evnt noen pakninger som ikke tåler denne dieselen. De aller fleste motorer kan kjøre på dette bio greine, de fleste forhandlere har liste over hvilke motorer det evnt må gjøres noe med. Men det gjelder for å kjøre på ren biodiesel, 5% er vel ikke noe stress ;) Redigert 10.Juni.2009 av Usher (see edit history) Sitér dette innlegget “Should you find yourself in a chronically leaking boat, energy devoted to changing vessels is likely to be more productive than energy devoted to patching leaks." Link to post
Suzuki Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 Det jeg _tror_ kan skje eller diesel (matolje) som overvintrer begynne å gjære....ja rett og slett gå ut på dato....????? .. jeg vet .... tror jeg dieselen kan skille seg fra biodieselen dersom drivstoffet lagres over lengre tid. . Jeg tror ikke .. ..(etter min viten) .. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
VannTro Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 (redigert) Det som er et fakta er at ved kjøring på biodiesel kreves det hyppigere oljeskift. Dette vil nok uansett ikke by på noen endringer når det kommer til en båtmotor da årlig timeantall normalt er veldig lite og 5% Biodiesel neppe er særlig merkbart. Statoil hadde for øvrig 5% biodiesel i sin autodiesel(var merket på pumpe) i fjor, jeg har ikke sett merkene i år... Redigert 11.Juni.2009 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
rago63 Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 (redigert) Man må skille melleom B5, (Snart B7) B30 og B100. Tallene angir prosentvis innblanding av rapsbasert biodiesel. Ikke bland disse begrepene inn i MGO. Noen få produsenter godjenner bruk av B100 (ren Biodiesel) ved forsterkede serviceintervaller med hyppigere olje og filterskift. Dette innebærer også at motoren og fuellinjer er utstyrt med slanger, pakninger og tettinger som tåler dette i fra fabrikk. B30 er vel godkjent av de fleste motorprodusenter ved tiltak som hyppigere olje og filterskift. B5 - som snart blir B7 - er det du fyller på alle bensinstasjonene på kjøretøy i dag - uten at det ligger noen begrensninger overhode i fra motorkonstruktørene. Om det er innblandet biostoff i farget diesel eller MGO vet jeg ikke. Men at det kommer, det er jeg sikker på. Det som i allefall er sikkert, er at hvis du pønsker på å benytte B30 på båtmotoren din, så kontakt importør av motoren og spør om veiledning på dette. B30 er å anse som ferskvare, og bør ikke lagres i mer enn 6 mnd - som B100. Min personlige oppfatning er at B30 og B100 har ingenting å gjøre ombord i fritidsbåt. Det er nok problemer med drivstoffet ombord i fra før. Pr. i dag er det ikke innblandet etanol i bensin - i Norge. Men dette kommer. Gled dere, injektoreiere! Forøvrig Salt, er det tryggeste å sette seg inn i problematikken - følge de råd fabrikk/importør/leverandør gir - holde serviceintervallene samt forebygge med god drivstoffhygiene... Tja... eller et par årer da, vis man ikke har MS... Edit; Det ligger også begrensninger på dieselvarmere som Eber , Webasto o.l ved bruk av dette drivstoffet som dere må ta hensyn til hvis dere skal benytte dette ombord... Redigert 11.Juni.2009 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
jensemann4 Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 Suzuki Hva skal det bety? Jeg ser ikke hvordan du har tilført diskusjonen noe. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 Joda. Se innlegg #4. Signaturen Suzuki er vel den eneste her med dybdekjennskap om sånne drivstoffer. Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 Noen få produsenter godjenner bruk av B100 (ren Biodiesel) ved forsterkede serviceintervaller med hyppigere olje og filterskift. Dette innebærer også at motoren og fuellinjer er utstyrt med slanger, pakninger og tettinger som tåler dette i fra fabrikk. B30 er vel godkjent av de fleste motorprodusenter ved tiltak som hyppigere olje og filterskift. B5 - som snart blir B7 - er det du fyller på alle bensinstasjonene på kjøretøy i dag - uten at det ligger noen begrensninger overhode i fra motorkonstruktørene. Blir forvirret og har flg spm: Er det slik at bio fuel bryter ned oljen? Forsto i tidligere innlegg at "bio"-delen tilsatt bensin og diesel er forskjellig, dvs BioEthanol i bensin og Raps/regnskog-olje i dieselen. Bioethanol er jo sprit, mener man at restene av destillasjon puttes i dieselen da? Er ikke sprit hygroskopisk? Trekker den da til seg vann og problemer eller funker den samtidig som kondensfjerner? Sitér dette innlegget Link to post
Stevens Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 I USA har Verado-motorer massive problemer med deres 10% etanol-blandede bensin. Søk f.eks. på veradoclub.com etter "Fuel float". Viser seg at en flottør i bensinpumpen ikke tåler etanolen og begynner å svelle slik at den setter seg fast, med motorstans som følge. Mercury bytter flottører fortløpende på garantien etterhvert som de feiler, men har ennå ikke kommet opp med en permanent fix, dvs. en flottør som tåler etanol-blandingen. Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 (redigert) Blir forvirret og har flg spm: Er det slik at bio fuel bryter ned oljen? På sett og vis er dette riktig; det som skjer er at det alltid vil være en ørliten tilførsel av diesel til motoroljen under drift. I vanlig diesel vil mesteparten fordampe slik at dette ikke vil være noe reelt problem. Biodiesel har ikke denne evnen til å fordampe, og vil derfor etter en tid forringe smøreegenskapene til motoroljen. Forsto i tidligere innlegg at "bio"-delen tilsatt bensin og diesel er forskjellig, dvs BioEthanol i bensin og Raps/regnskog-olje i dieselen. Raps i diesel, Etanol i bensin. Bioethanol er jo sprit, mener man at restene av destillasjon puttes i dieselen da? I bensinen Er ikke sprit hygroskopisk? Trekker den da til seg vann og problemer eller funker den samtidig som kondensfjerner? Problemet er i hovedsak at den trekker til seg vann. Injektorene på påhengere og andre innsprøytningsmotorer er ikke glad i dette stoffet - særlig når de står hele vinteren og kun er i bruk noen få timer i sommerhalvåret... Redigert 11.Juni.2009 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Suzuki Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 Signaturen Suzuki er vel den eneste her med dybdekjennskap om sånne drivstoffer. Antagelig rago63 også, siden han jobber hos firma som var en av pilotkundene våre den gangen. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Mulligan Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 Jeg har notert meg det Suzuki. rago63 kommer med vektige innlegg. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 Litt klippet fra Boats.net. Attention Boaters! Ethanol Will Ruin Your Outboard Motor's Performance Ethanol fuel blends are making their way to our neighborhoods. Therefore, Boats.net is now offering discounts on the Yamaha 10 Micron Fuel/Water Seperating Filter Assembly to save your motor. Read what the National Marine Manufacturers Association recommends in this article on the current Lawsuit over Ethanol Fuel and its effects on your motor. The characteristics of ethanol, even when blended in ratios of as little as 10 percent, are: Attracts and absorbs moisture from the air. Boaters will likely face more fuel contamination issues from water absorbed through their fuel tank vents. Dissolves some solid materials (and can loosen any corrosion), varnish or cause oxidation in steel and aluminum tanks - commonly found in fuel tanks, thereby contaminating the fuel. Ethanol has been known to dissolve components of the fuel system itself. Modern fuel hoses are made to withstand the effects of ethanol exposure. Can react chemically with MTBE fuel blends, causing additional contamination. Fuel blends using as much as 10 percent ethanol are appropriate for use in all of Yamaha's current outboard models. Yamaha does not recommend the use of fuels with higher concentrations of ethanol (E85, which contains 85 percent ethanol) or any other fuel blend that contains more than 10 percent ethanol. 10-Micron Fuel Filter The 10-Micron Fuel/Water Separating Filter is for EFI four-stroke, HPDI two-stroke outboards and carbureted engines. Available in the following: Aluminum, Stainless Steel, Filter Only mini-10™ Fuel Filter The mini-10™ Fuel/Water Separating Filter is designed for smaller motors 115 horsepower and under. Available in the following: Aluminum, Filter Only Yamaha recommends boaters take the following steps to mitigate the potential impact of ethanol in motor fuel: Use fuel system components that are compatible with ethanol blends or replace those in use that are not compatible (fiberglass fuel tanks). Avoid co-mingling MTBE and ethanol-blended fuels. Boaters should be advised to use only one supplier for fuel purchases in the months ahead to ensure constancy during the industry changeover period from MTBE to ethanol blends. Install a Yamaha 10-Micron Fuel/Water Separating Filter or a Yamaha mini-10™ Filter (the smaller mini-10™ is designed for smaller boats with engines 115hp and under). Both Yamaha products filter out contaminants and separate water from fuel. Carry spare filter cartridges in the event the filter element becomes clogged with contaminants while the outboard is in use. All Yamaha products, accessories and parts, including Yamalube lubricants and fuel stabilizers are compatible with fuel blends using up to 10 percent ethanol. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 15.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2009 Nyttig info fra boats.net men er dette alment kjent blnat den båtfarende almue ? Kan tilsetningsstoffene koste liv ?.......den viktigste sikkerhetsfaktoren i mitt båtliv er nok at motoren går pålitelig uten å svikte i et kritisk øyeblikk i ruskevær. Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 15.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2009 [...]den viktigste sikkerhetsfaktoren i mitt båtliv er nok at motoren går pålitelig uten å svikte i et kritisk øyeblikk i ruskevær. Da får du vel vedlikeholde motoren din da, og bytte de deler som eventuelt ikke tåler det drivstoffet du får levert fra forhandler. Det er din motor og din sikkerhet så alternativene er egnetlig bare å passe på at spesifikasjonene til drivstoff og motor er kompatible, dvs. enten skaffe riktig drivstoff eller endre motoren til å kunne bruke det drivstoff som er tilgjengelig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.