Frøken Fryd Startet 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 10.Juni.2009 Hva gjoer man om man observerer skumle karer som reker i havnen og man har mistanke om at det kommer til aa bli utfoert herverk, stjeling osv i baaten, ja kansje til og med det som verre er... Er det noen maater aa bevise det som har paagatt, hvem som har utfoert det og aller helst faa vedkommende straffet av rettvesenet? (ikke drukne traaden med hiv-an-paa-sjoen innlegg naa) Sitér dette innlegget Link to post
TLSA Svart 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 (redigert) Hva med å få montert noen kameraer der? Båthavna jeg hører til har overvåking som plukker opp bevegelse på brygger osv, zoomer inn og følger disse i x antall min automatisk. Sikkert ikke billig ;) Redigert 10.Juni.2009 av Usher (see edit history) Sitér dette innlegget “Should you find yourself in a chronically leaking boat, energy devoted to changing vessels is likely to be more productive than energy devoted to patching leaks." Link to post
Bjørn Kenneth Svart 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 Hehe......måtte le litt her nå! "Skumle karer" - er det en folkegruppe med særpreg? Hva er en skummel kar? Er det ikke utført noe, kan man verken anmelde eller straffeforfølge noen i Norge! Er det utført noe som er ulovlig så anmelder man det og lar politiet etterforske og forfølge det. Så er det som "Usher" nevner her mulighet for å ta noen grep for å forebygge! Men, dette var jo da ikke utgangspunkt for ditt spørsmål såvidt jeg kunne lese. Sitér dette innlegget Bloggen min! | Mitt store gründerprosjekt: Norges største håndballmagasin på nett | Ferie i London Link to post
ivar Svart 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 dersom dere har mistanke om at det foregår "reknogosering" er det kanskje en ide å ha vakthold en periode...? Og så, om det skjer noe, ikke gripe inn, men varlse pol'ti -og håpe de har mulighet til å komme å ta de på fersken Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
sarp32 Svart 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 varsle pol`ti ja... hva får man som regel til svar da tro???nei akkurat nå har vi ingen biler ledige men vi skal se på det når vi får tid heheeh Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 Hva gjoer man om man observerer skumle karer som reker i havnen og man har mistanke om at det kommer til aa bli utfoert herverk, stjeling osv i baaten, ja kansje til og med det som verre er...Er det noen maater aa bevise det som har paagatt, hvem som har utfoert det og aller helst faa vedkommende straffet av rettvesenet? Er vel vvanskelig å få noen straffet på kun mistanke her i landet vil jeg tro. Selv ved simpelt tyveri er det minimalt med konsekvenser dette får for de som har utført ugjerningen, dessverre. Ved gjentagelser er det kanskje lettere. I de siste år er det jo en en del utenlandske banditter som har spesialisert seg på tyverier fra båter / båthavner, og de kommer igjen og igjen. Sitér dette innlegget Link to post
#cobra Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 man får bare si at nå har du dem i siktet,så da skyter du bare da...............politiet pleier å komme mye fortere i slike tilfeller Sitér dette innlegget Link to post
Cerveza Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 Båten min ble utsatt for hærverk for snart to uker siden. At overvåkningskameraene tok 1400 bilder av vedkommende så ikke ut til å gjøre nevneverdig intrykk på hverken gjerningsmann eller politi. Skal ikke avskrive politiet helt selvfølgelig, har ikke mottatt brev om henleggelse enda.. Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 ...skumle karer som reker i havnen... Uten å henge ut noen nasjonaliteter!!! Ser innimellom "polske fiskere" som trasker langs kaier og brygger rundtom forbi...og det er helt klart at endel av dem ikke er proffe fiskere... Er de inne i et bryggeanlegg så er det vel bare å ta kontakt og spørre om de trenge hjelp eller noe slikt? Vil de stjele så stjeler de nok uansett, min teori er at hvis du snakker til dem/gjør dem oppmerksom på at de er sett så går de kanskje til en annen havn. TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Kompismannen Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 Båtforeningens område og bryggeanlegg er å betrakte som privat område. Mao kan man spørre om hva de driver med og om de har tilknytning til havna, og eventruelt bortvise de fra området. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 Er de inne i et bryggeanlegg så er det vel bare å ta kontakt og spørre om de trenge hjelp eller noe slikt? Støttes. Og man kan observere, og ta kontakt med den gruppa hos politiet som jobber spesielt med båt- og båtmotortyverier i Østfold/Vestfold (for hele landet?). Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Ribtjenester Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 Heng opp lapp i havna at på grunn av mye mistenkelig rekognosering av ukjente folk den senere tid styrker vi vaktholdet. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Mouche Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 Hva gjoer man om man observerer skumle karer som reker i havnen og man har mistanke om at det kommer til aa bli utfoert herverk, stjeling osv i baaten, ja kansje til og med det som verre er... Jeg ville oppsøkt dem, spurt dem om det er noe du kan hjelpe dem med f.eks? Spørre om de har lagt merke til folk som ikke naturlig hører hjemme i havnen for det har vært litt problemer med tyverier her så politiet har litt ekstra beredskap i denne havnen i håp om å få tatt disse på fersk gjerning. Fortell dem at dere holder på med instalasjon av overvåkningskameraer osv Hvis du i tillegg har med deg et lite kamera og tar bilder av "ting og tang" som gjør at de kanskje tror at de kommer med på bildet så vil du nok fort merke om de er litte villige til å bli fotografert. I det hele tatt prat med dem, fortell om din båt og spør hvor båten deres ligger osv osv Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Frøken Fryd Svart 11.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 Okej, vi snur litt på flisen her. La oss si at person x har en uvenn ved navn Y. Y er kjent for å ikke ha gode hensikter, Y er observert i havnen der han slett ikke har noe å gjøre... Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 Jeg er redd svarene blir omtrent det samme på den andre siden av flisa. Det er bare preventive løsninger som er tillatt. Jeg hadde informert andre båteiere, vakt og båtforeningen om at jeg hadde observert en "skummel" person - uten å gå i detaljer. Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 Jeg ville oppsøkt dem, spurt dem om det er noe du kan hjelpe dem Har prøvd.. de snakket hverken Norsk eller Engelsk,..... ( eller spansk, Fransk eller swahili)) Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Kompismannen Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 Jeg vil si som følger: Siden man vet hvem denne personen er og at han ikke har tilkntning til båtplassen/foreningen, så kan man bortvise han med henvisning til at båtforeningens område med brygger er privat område og at han ikke har noe der å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 Jeg vil si som følger:Siden man vet hvem denne personen er og at han ikke har tilkntning til båtplassen/foreningen, så kan man bortvise han med henvisning til at båtforeningens område med brygger er privat område og at han ikke har noe der å gjøre. Det forutsetter at dette er privat område og ikke leid av kommunen der disse har lagt føringer for "tilgang for alle" Har hørt at noen plasser har kommuner pålagt at det skal være tilgang på dagtid for almuen , da type port ut til moloer ol skal være åpne Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 11.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 I dette tilfelle (som heldigvis ikke gjelder meg) er det høy risiko for at personen dukker opp igjen enten paragrafene viser det ene eller det andre. Spørsmålet er hvordan man kan bevise hendelsen og nyttigjøre bevisene på best mulig måte... Sitér dette innlegget Link to post
Båtdrømmeren Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 Det smarteste man kan gjøre er å ha tegnet en god forsikkring på båt å utstyr, fjærne/sikkre utstyr som er yndede objekter å stjele. Så finnes det jo alarm. Utover det er det fint lite mannen i gata kan gjøre. Kamara er nok prevantivt men for østeuropere ol som ikke har tilhørighet i Norge betyr det nok fint lite. regner ikke med at politiet sender filmen videre til intrpol for oppklaring. De tyveriene vi har hatt i havnet er blitt filmet men politiet gadd ikke se filmen engang. Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 Båtforeningens område og bryggeanlegg er å betrakte som privat område. Mao kan man spørre om hva de driver med og om de har tilknytning til havna,og eventruelt bortvise de fra området. bortvise pga utseende, kan bli rabalder pga det. Kan jo være jørgen Kosmo, han kan minne litt om en østoropeisk lommetyv. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 bortvise pga utseende, kan bli rabalder pga det. Det er ikke allmenn ferdselsrett over innmark. Så bortvisning fra båthavnområdet må være tillatt, helt uavhengig av utseende. Det må være tilknytninga til havna som gir adgang, ikke om man ser godt ut (eller nordisk, eller har grønne øyne - åpent for hvilket som helst utseende i denne lista ). Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Frøken Fryd Svart 11.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 (redigert) Det er ikke lett å bortvise noen i nattemørket når man sover... Redigert 11.Juni.2009 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 Okej, vi snur litt på flisen her. La oss si at person x har en uvenn ved navn Y. Y er kjent for å ikke ha gode hensikter, Y er observert i havnen der han slett ikke har noe å gjøre... Jeg tror kanskje jeg ville ha snudd litt på flisa og situasjonen og tipset X om å flytte båten en periode. Kanskje avtalt å få ligge i et par ukers tid i en marina hvor det er liten sjanse for at Y finner den. Det blir selvsagt ingen permanent løsning, men bedre enn å finne igjen båten vandalisert eller stjålet. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Salt Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 Hva gjoer man om man observerer skumle karer som reker i havnen og jeg skrev Det er ikke allmenn ferdselsrett over innmark. Så bortvisning fra båthavnområdet må være tillatt, helt uavhengig av utseende. Frøken Fryd kommenterer Det er ikke lett å bortvise noen i nattemørket når man sover... Ut fra det opprinnelige innlegget er det snakk om når man observerer skumle karer. Når man sover observerer man ikke så mye Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.