Petimo Startet 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 11.Juni.2009 Hei! har kjøpt ny båt og har problemer med at vannstanden i toalettet er veldig høyt (5-6cm igjen før det renner over) hvordan kan jeg løse dette problemet? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 Høres ut som om du bør sjekke 1. svanehals på inntaksslangen 2. eventuell tilbakeslagsventil som ikke er tett Sitér dette innlegget Link to post
Ludde Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 (redigert) Nå sier du ikke noe om hva slags toalett du har, eller hvor du har tanken i forhold til skåla,men har hatt samme problemet på min manuelle Jabsco. Løsningen var å rense alle slanger for urinstein, og bytte pakninger, ikke minst tilbakeslagsventillen, slik at vannet ikke renner tilbake. Sjekk om det finnes et rep-sett til ditt toalett. Redigert 11.Juni.2009 av Ludde (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
Petimo Svart 6.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 Toalettet er av merket TMC og septik tanken ligger høyere enn toalettet. Båten er en Wiking 28. Sitér dette innlegget Link to post
Hallais Svart 6.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 Jeg også hadde samme problem under gange. Repset og rengjøring av tilbakeslagventil hjalp lite. Stenging av inntak til toalett var løsning (pumpevirkning når båt beveget seg), men trøblet plassering under motor. Løsning: en ekstra kuleventil som ble montert på slange inn, som nås ved siden av toalett. Denne står oppe under stilleligge og stenges under gange. Må huskes Under gange åpnes/stenges etter behov Sitér dette innlegget Krokede ror gjere lang fjord. Mvh, "Minitrawler" Hallais Link to post
Ask Svart 6.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 Hei Me har hatt same problemet med TMC mange gangar. Den beste løysinga er å skifta ut driten (TMC-dassen) først som sist. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 6.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 (redigert) vannstanden i toalettet er veldig høyt (5-6cm igjen før det renner over) hvordan kan jeg løse dette problemet? Hvis slangen mellom toalett og tank er igjengrodd med urinstein kan det være årsaken. Redigert 6.Mars.2010 av Flid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 6.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 Bytt pakkningen på pumpa,den med blylodd på.Så er den som ny igjen,den stenger ikke etter at du har pumpa,slik at det bare forsetter å suge vann inn. PS:Har hatt TMC dasser i mange båter,pumpe og el dasser.Eneste jeg har å klage på TMC,er at dem el dassane bråker som et fly. Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
mateco Svart 6.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 Jeg også hadde samme problem under gange. Repset og rengjøring av tilbakeslagventil hjalp lite. Tidligere eier hadde samme problem som du nevner! Løsningen var å snu bronse-silen for vanninntaket! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Hallais Svart 6.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 . Løsningen var å snu bronse-silen for vanninntaket! Bjørn Godt mulig det er løsning på "pumpeproblem", men min "overflow" er under kontroll Sitér dette innlegget Krokede ror gjere lang fjord. Mvh, "Minitrawler" Hallais Link to post
litt peiling Svart 6.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 du vet.... flo og fjære.... Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 6.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 Bytt ut toalettet med et Jabsco Twist 'n' lock. Da får du stengeventilen integrert i pumpa, og det fungerer alldeles utmerket. En av de lurere utskiftiingene jeg har gjort ombord. http://seatronic.no/toaletter-toalett-manu...t-manuelt-p-521 Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Gudrun Svart 6.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 Sjekk og at luftingen på tanken virker ..........åpen ut fra tank og gjennom skroggjennomføring¨-- Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 Bare fort deg til Søgne så ordner den seg nok - her har vi usedvanlig lav vannstand akkurat nå ;-) Sitér dette innlegget Mons Link to post
nordan family 27 Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 Hvis det er en manuell TMC do det er snakk om er det vel ikke så stort poeng å bytte pakninger - komplett pumpe kostet ikke mange kronene mer enn pakningssett da jeg skiftet på den forrige båten Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth75 Svart 26.August.2018 Link til dette innlegget Svart 26.August.2018 Hallais skrev On 6.3.2010 at 18.09: Godt mulig det er løsning på "pumpeproblem", men min "overflow" er under kontroll Jeg har tydligvis samme problem som dere har hatt. Vannet i skåla går ikke ut slik det skal. Gikk til innkjøp av komplett nytt toalett, samme ble det samme. Alle slanger er åpne, lufting på tanken er ok. Er blitt fri for ideer. Selv med stengt inntak tok det 2-3 minutt før det var tomt. Hvor sitter den bronse-ventilen dere nevner? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.August.2018 Link til dette innlegget Svart 26.August.2018 Du ser kanskje at tråden er fra 2010? Ikke sikkert alle husker alle detaljer om bronseventil 8 år tilbake ? Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth75 Svart 26.August.2018 Link til dette innlegget Svart 26.August.2018 Bitteliten skrev 1 time siden: Du ser kanskje at tråden er fra 2010? Ikke sikkert alle husker alle detaljer om bronseventil 8 år tilbake ? Hadde et håp om han som en gang skrev dette husket tilbake, for man får vel varsel om det? Vel og merke om de/han er medlem her fortsatt. Sitér dette innlegget Link to post
Hallais Svart 26.August.2018 Link til dette innlegget Svart 26.August.2018 Har fortsatt den "ekstra" stengeventilen på inn-slangen til toalettet. Stenges når vi er på tur og bevegelse i båten (må jo huskes). Skal toalettet brukes da blir ventilen åpnet og så stenges igjen. Funker hos oss på Hallais (toalettoverflow under kontroll) Sitér dette innlegget Krokede ror gjere lang fjord. Mvh, "Minitrawler" Hallais Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.