Jump to content

Hva slags kjøretøy bruker du på båtslippen?

Anoden

Recommended Posts

En traumatisk situasjon vil jeg tro... siden det gikk bra kan man vel si at dette er et skrekk eksempel på hva man ikke bør gjøre.

At båten ble for tung og situasjonen kom ut av kontroll kan sikkert skje den beste, det er jo kun snakk om materiell...

Mine barn må ut av bilen og må pent vente til jeg er ferdig og kjørt opp / ned av slippen. Selvom bilen både står på gir og brekk og det kun er jolle det er snakk om...

Jeg bruker en Caravelle 1999, men setter på håndbrekket på hengeren når båten skal av og på , sånn for sikkerthets skyld. :sailing:

Akkuratt samme som meg :wink: . En 99 mod Caravelle 2,5 TDi. Rykker opp Nordkappen på henger så å si uten clutchslur eller spinning på grusen opp fra rampen. Trekker godt ellers og. Hadde ingen prob's da jeg kjørte den fra Sola til Hundvåg i går :cool: ...

NordkappNoblesse650phenger.jpg

Hengeren på bildet er en låne-henger. Hadde min egen riktig justerte Gaupen-henger i går, så bilen var ikke så segen bak...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Hehe. Morsom tråd! Jeg bestemte meg nemlig i går for å kjøpe meg en 4wd. Har en touran 2,0d. Det er bare å drite i å dra opp båten med den(draco2000 m/v8). Her om dagen måtte vi lage "tog", dvs at jeg måtte ha hjelp av den annen bil til å dra meg og båten opp. Dette er både flaut og upraktisk. Så nå kikker jeg som bare det på finn. Fant en kia sportage `95 til 30.000 jeg vurderer. Ellers er det mange jeeper i samme prisklasse til salgs, men de har jo mildt sagt et tvilsomt rykte.

• 2 uker senere...

brukte et par ganger arbeidsbilen 2007 toyota hiace d4d 116hk (drittbil), utsettingsrampen på mørkved er svært bratt og toyotaen klarte det på håret med bånn fjøl og ca 3500rpm og måtte slure hele veien opp. (vasstrukken selco på rundt om 1000kg)

privatbilen 2000- bmw 530DAT (automat) (184hk/400nm) klarte det som en drøm :)

Brukte før en Toyota HiAce 2wd diesel. Gikk på et vis, med båt på 1100 kg + henger.

Nuværende Suzuki Grand Vitara 4wd med red.gear sliiter clutch. For lite dramoment på lavt turtall! Selv med lav-serie.

Vil en bil med automat (og ellers samme bil) klare jobben bedre??

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Ifjor brukte jeg Volvo 850stv. Stod noen ganger på slippen og spant, blir tungt med en Rana17 på en henger i minste laget.

Har oppgradert til en LandRover Discovery -90 i år, tviler på at jeg skal få problemer med den. Lavserie og skikkelig 4-hjulstrekk gjør seg sammen med en bil på 2 tonn.

opplasting.jpg

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

volvo.jpg

Her er goggens bil som fungerer utmerket til å trekke båten vår med. For mange båter siden hadde jeg en Passat 2.0 bensin med manuell kasse som jeg brukte til å dra en 17 fots daycruiser med. Var rampa bratt lukta det svidd clutch i lang tid - ikke noe særlig. Slik sett er det stor forskjell med firehjulstrekk og automatgear. :flag:

Skal man trekke båt med mindre bil er min erfaring at det er rampas stigning som er avgjørende. Blir den for bratt er det en voldsom slitasje på clutch å få båten opp. Da jeg bodde i Oslo og hadde Passat var slippen på Ormøya grei å bruke til å sette ut båten, men når den skulle opp dro jeg gjerne til Sandvika hvor rampa har en mer sympatisk stigning.

Redigert av goggen (see edit history)
Golf har jeg hørt skal være bra til båt opptak

http://www.budstikka.no/sec_nyheter/article249781.ece

Det var da en merkelig rampe! Her kunne sikkert også større biler fått seg en overraskelse...

Blakstadbukta_036_r_175157k.jpg

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...