HCO Startet 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 11.Juni.2009 Jeg har kjøpt en gammel 4hk Yamaha 2-takter. Til denne trenger jeg en dødmannsknapp for at jeg skal tørre å la ungene kjøre rundt alene. Beste løsning vil være å bytte ut den originale stopp-knappen, men jeg har også et hull ved siden av som kan brukes (se bilder). Den originale dødmannsknappen er veldig kompakt, og mekanismen ligger "inne i" knappen. Knappen er forøvrig av type sluttende (normalt er det ikke kontakt, det blir kontakt når du trykker). Jeg har anskaffet en standard dødmannsknapp fra SeaSea. Den passer i "ekstra-hullet", men da må jeg i så fall demontere forgasseren for å komme til. Jeg har rotet i hyllene både hos Maritim, Marina og Maxbo, men kan ikke finne noe bedre. Finnes det andre, mer kompakte varianter? Aller helst en som passer rett i hullet for original stoppknapp? Sitér dette innlegget /HCO H.C.'s seilbåtblogg Link to post
Båtdrømmeren Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 Jula har til ca 50 lappen. eller så har de det på de fleste marianer båtsjapper. Har selv kjøpt på jula å dyttet inn i tilsvarende motor. passet ikke helt på dybden i hullet der du har stopknapp i dag men jeg plaserte den i ekstrahullet v sidenav. Sitér dette innlegget Link to post
Båtdrømmeren Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 Må ikke plukke av gasserern bare ta av litt på plasten på "luftfilteret" innsuget. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 Guttungen (og småjenta) kjører rundt i en dromedille på 8 fot med en slik motor. Den er det styrekonsoll på, og jeg monterte daumannsknapp ved siden av rattet med kabel bak til motoren. Kanskje du også kan sette den en annen plass? Kjøpte min hos Navigare for en hundrelapp og den har både åpen og lukket kontakt. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
HCO Svart 12.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 Tror du satte meg på rett spor her, Mons. I stedet for å henge meg opp i at knappen MÅ monteres ved de andre knappene, kan jeg rett og slett borre et hull i motordekselet, og rigge hurtigkontakter på ledningene til stoppknappen. Da vil antakelig også splinten og sikkerhetsvaieren være mindre i veien for føreren. Sitér dette innlegget /HCO H.C.'s seilbåtblogg Link to post
index Svart 12.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 Det ville jeg også gjort! Et hull i siden på dekselet, og problemet er løst! Har tenkt å gjøre det samme selv med en gammel påhenger jeg har, men den vil ikke starte så da har ikke behovet vært så stort ennå.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mulligan Svart 12.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 På min motor er stoppknapp og nødstopp samme knappen. Du trykker i midten av nødstoppen for stopp. Sitér dette innlegget Link to post
HCO Svart 12.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 På min motor er stoppknapp og nødstopp samme knappen. Slik er det også på min nye Mercury som henger på seilbåten. Det var det som var utgangspunktet mitt for tråden, da jeg kunne ønsket meg samme løsning på den gamle Yamaha'en som henger på jolla. Men det ser ut til at det bare er universale knapper å få tak i, som må "mikkes til" for å passe. Sitér dette innlegget /HCO H.C.'s seilbåtblogg Link to post
HCO Svart 12.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 Og sånn ble det. Litt ekstra jobb å få av dekselet (jeg må nappe ut de to koplingene), men plasseringen ble bra: Sitér dette innlegget /HCO H.C.'s seilbåtblogg Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.