Lakecaptain Startet 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 11.Juni.2009 Jeg trenger fire tau til å ha på båtplassen min til fortøying. Det fineste og beste hadde vært å fått de spleiset i riktig lengde, selvfølgelig. Men nå kan ikke jeg spleise, og ingen jeg kjenner kan det heller, uten at jeg må resie veldig langt for å få gjort det. Nå ser jeg i båthavna at det er mange som bare slår tauet dobbelt og gjør noen (mange) runder med en eller annen slags tape rundt, og får dermed en slags "spleising for dummies". Noen som har noen erfaringer med dette? Holder det? Hva slags tape er eventuelt best til denne bruken? Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 Hvis du ikke kan spleise foreslår jeg at du lager knuter framfor å stole på en surring med tape..... Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
nimbuster Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 En god løsning er jo å lære seg å spleise. Det lærer du på en liten halvtime. Det finnes flere animerte websider om dette, og også i hefter for skippere. Det som vil får det til... Sitér dette innlegget Link to post
Lakecaptain Svart 11.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 Det ante meg på forhånd at jeg ikke kom til å få svar på det jeg spurte om... Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 (redigert) http://www.tollesburysc.co.uk/Knots/Eye_splice.htm http://www.tollesburysc.co.uk/Knots/Knots_gallery.htm .... beklager , det var visst ikke spleisekurs du var ute etter..... Redigert 11.Juni.2009 av Hafrsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pergrip Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 du kan sjekke denne side en god hjemmeside om spleising . det er ganske godt forklart Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 nimbuster skrev: En god løsning er jo å lære seg å spleise. Det lærer du på en liten halvtime. Det finnes flere animerte websider om dette Som f eks denne... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
knutza Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 (redigert) Selvvulkaniserende tape kanskje? Men jeg anbefale at du tar en kikk på denne tråden Redigert 11.Juni.2009 av knutza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 Bruk ikke tape til dette, lær deg i det minste Pålestikk Sitér dette innlegget Link to post
Capella Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 Her blir prinsippet godt forklart for endespleis (kattkuk som jeg kaller det). http://snutt.no/Movie.aspx?MovieRef=1a5317...65-9cb48aca45dd Et tips når man skal lære seg å spleise er å ikke starte med for glatt og frynsete tau, manilla og hamp er ypperlig i 16-20 mm tykkelse, bruk tape ( elektriker tape ) på kordelene som legges på samme vei tauet er slått og max tre tørn rundt kordelene. Capella. Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 Lakecaptain skrev: ....slår tauet dobbelt og gjør noen (mange) runder med en eller annen slags tape rundt..... Holder det? Svaret er NEI, det holder ikke hvis du ønsker å stole på det. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
trikkern Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 Jeg har da sett mange rare løsninger. F.eks. en løkke med enkel knute og krympestrømpe tredd innpå og krympet. Om det holder? Tja! Jeg hadde ikke fortøyd min båt i dette. Sitér dette innlegget Link to post
Lakecaptain Svart 11.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 Hafrsfjord skrev: http://www.tollesburysc.co.uk/Knots/Eye_splice.htm Denne skjønte jeg faktisk. Kanskje jeg skal gjøre et forsøk. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 12.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 Eg meiner å ha lest, for lenge siden, at når tau av naturfiber vert spleist, trengs der 3 innstikk for at spleisen skal bli like sterk som tauet. Kunstfiber er glattare, so der er 4 - 5 innstikk på sin plass. Når alle (som regel 3) kordelane i eit tau er stokken inn ein gong, er dette eit innstikk. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 12.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 Knuter, knoper og stikk Amatørens vei til en korrekt spleis går via merking av kordellene slik at man trer dem i riktig rekkefølge... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 Så lenge alle kordelene kommer ut i samme høyde vet man at det blir rett. Da trenger man ingen merking.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lakecaptain Svart 12.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 trikkern skrev: Jeg har da sett mange rare løsninger. F.eks. en løkke med enkel knute og krympestrømpe tredd innpå og krympet. Ja i båtlivet finnes det mange rare påfunn og varianter. Men de fleste av dem er enkeltpåfunn. Men denne "amatørspleisingen" med tape er det ganske mange i min båthavn som bruker, derfor måtte jeg spørre de garvede sjøulker her på forumet. At jeg skulle få høre at det ikke er like godt som spleis, var nesten gitt på forhånd, her perfeksjonismen råder. Men det kan jo kanskje være at noe annet enn den perfekte løsningen, også kan være godt nok i noen sammenhenger? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 Hvis du skal bruke tape, kan du vel like godt sløyfe hele tauverket og tape båten fast i båsen! Tapede fortøyninger uten annen sikring høres ut som en veldig dårlig ide.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ÅtteGlass Svart 12.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 Dette handler ikke om perfeksjonisme. Du spurte om det holdt. Det har du fått svar på. Det holder ikke nok til forsvarlig fortøyning av en båt. Du trenger ikke å spleise tauene dine for å få en god fortøyning. Enkle knuter holder vel så godt som øyespleiser. Men en tauløkke surret med tape holder ikke. Jeg har nok en følelse av du ønsker et annet svar, men det får du hvertfall ikke fra meg. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Lakecaptain Svart 12.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 Joda, bevares! Jeg bøyer meg glatt for ekspertise og erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
h2o Svart 12.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 Enten lærer du deg å spleise, da spleiser du inn en kaus i bryggeenden, og fester tau til brygga evt. med en lengde kjetting inderst, og øyespleis i andre enden til å hekte på båtes pullert. Fordelen med kjetting er at den tynger ned tauens slakk, og båten ligge bedre. Eller du kan bruke bøyestikk mot brygga og pålestikk på båtens pullert, det blir jo litt mindre permanent men sikkert. Mellom tau og kjetting, og kjetting og brygge bruker du selvfølgelig sjakkel. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 12.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 Det har vel mer med sunn fornuft og gjøre enn med ekspertise og erfaring.. Sikker på at du har sett riktig? at mange i havna di har tapet fortøyningene høres merkelig ut, må da i det minste være en knute eller to inne i tapen her? Men om du ikke kan spleise - hvorfor absolutt ha faste fortøyninger? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
index Svart 12.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 h2o skrev: Mellom tau og kjetting, og kjetting og brygge bruker du selvfølgelig sjakkel. Jeg kan love at dette er lite populært hos bryggeeierne! Sliter på bryggene, og støyer! Knyt heller fast fortøyningene, alternativt lag en øyespleis og tre tauet gjennom denne! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ingar Svart 12.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 index skrev: Så lenge alle kordelene kommer ut i samme høyde vet man at det blir rett. Mulig, men jeg synes det er enklere å merke.. En liten historie i sakens anledning. Satt en gang og spleiset på en brygge i Risør. Kom en innfødt forbi og kommenterte 'Visste ikke at Oslofolk kunne spleise'. Hadde tydeligvis ikke sett merkingen... Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 12.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 Lakecaptain skrev: Men denne "amatørspleisingen" med tape er det ganske mange i min båthavn som bruker, derfor måtte jeg spørre de garvede sjøulker her på forumet. Kalles vel svenskespleis dette da Går ut fra at de benytter svensketau også... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.