Jump to content

Spleising for dummies

Lakecaptain

Recommended Posts

Ok, så skal også jeg gi deg et direkte svar på ditt spørsmål, siden du ikke klarer å ta hintet.

Å bruke tape i stedenfor å lage en spleis eller slå et pålestikk er så langt fra sjømannskap du kan komme. At du er så sta, gidder ikke eller har så liten tro på deg selv at du ikke vil/kan lære noe, ja da kanskje du like gjerne kan bruke tape.

Jeg kan love at dette er lite populært hos bryggeeierne! Sliter på bryggene, og støyer! Knyt heller fast fortøyningene, alternativt lag en øyespleis og tre tauet gjennom denne!

Nå blir det jo litt utenfor diskusjonen, men jeg er klart av motsatt oppfatning Index, tyngden en bit kjetting utgjør inderst på fortøynigen er i likhet med strekkavlasteren med på å dempe rykk i tau og brygger slik at slitasjen blir mindre. Har heller aldri lagt merke til at dette støyer. :smash:

I hine hårde dager som nesten 18 år og førstereisegutt ville jeg lære det meste om alt....

Deriblant spleising.

Hadde en erfaren matros ombord som ville hjelpe meg med dette.

Fikk slengt en tre slott trosse i fanget som var ferdig spleiset, demonter denne og sett den sammen igjen var svaret.

Det fungerte det :smiley:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Ok, så skal også jeg gi deg et direkte svar på ditt spørsmål, siden du ikke klarer å ta hintet.

Å bruke tape i stedenfor å lage en spleis eller slå et pålestikk er så langt fra sjømannskap du kan komme.

Hva er det du gnåler for? Jeg ga da klart tilkjenne i innlegg kl. 1204 at jeg aksepterte og forstod svarene deres. Hvis ikke det er "å ta et hint" vet ikke jeg hvor små teskjeer jeg må bruke?

Du kan jo spørre noen som har disse fortøyningene om hvordan det er gjort, mulig de er kjøpt slik.

Mange som uttaler seg bastant om noe de ikke engang har sett, såvidt jeg kan forstå. Du har ikke bilder av disse da?

Fort gjort å lære seg å spleise skikkelig, bare å ta med en taustump i sofan en kveld og øve litt :smiley:

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Nå ser jeg i båthavna at det er mange som bare slår tauet dobbelt og gjør noen (mange) runder med en eller annen slags tape rundt, og får dermed en slags "spleising for dummies".

Noen som har noen erfaringer med dette? Holder det?

Det finnes vel mange måter å lage et øye på men jeg tviler på at tape er en mye brukt måte. Muligens det kan holde i en beskyttet havn på en innsjø eller noe men tvilsomt at dette er brukende på vår kyst ihvertfall. Forsikringsselskap krever forsvarlig fortøyning og jeg tviler på de hadde godtatt en tape... "båten har slitt seg... jeg tror tapen min har gått opp"

Vil du ikke lære deg å spleise så lær deg et et par knuter/knop/stikk. Veldig enkelt egentlig.

Sikker på at det bare er en tape som holder ? Kan det være tapen på endene av tauet du har sett? Mange som bruker tape istedet for takling

ut i fra det du spurte om skulle jeg tro at jeg forsto deg rett så holder det med å knytte tauet fast....men jeg for min del ser ingen grunn til å bruke tape..det er bare en fin måte på å bruke penger :smiley: ....knytt heller fast du uten tape...så holder dette massevis tape på tau er i grunn bare en uting foresten...limen vil klebe seg fast på tauet etter et par soldager og vil bare være klissete og ekkel å få på fingrene.......synes jeg leste noe om kjetting å sjakkel hær inne...det er iallefall skikkelig fy fy og et skikkelig godt utganspunkt på å få brygge eieren forbannet og ikke minst få et krav i posten på ødelakt uteliggere og brygger....

I vår havn er det påbudt med gummi strekkavlastninger / fjærer på alle faste bryggetau. Mange her som får hjelp til å spleise kauser og løkker. Ikke alle er født med merlespiker i handa. Ikke flaut å spørre, og gamlekara elsker å få vise hva de kan.

Nå ser jeg i båthavna at det er mange som bare slår tauet dobbelt og gjør noen (mange) runder med en eller annen slags tape rundt, og får dermed en slags "spleising for dummies".

Kanskje denne "slår tauet dobbelt" er et dobbelt halvstikk eller et annet stikk og at det kun er tauenden som er snurret opp og tapet fast. Da er vel svaret at det holder, men at det er noe amatørmessig og lite pent.

http://www.deafboatclub.com/pictures/animhalvstikk.htm

Hvorfor bruke tau og tape når det finnes borrelås i handelen :lol:

#

En gammel matros ville spleiset øye og etterpå "bendslet" (surret tynnere tau over spleisen) både for beskyttelse og utseende.

Kanskje det er en slik variant som er ute og går, muligens med vulk-tape/krympestrømpe istedet for bendslingstauet ?

:smiley:

Mvh

Kaldfisk

Lakecatain sier:

Hva er det du gnåler for? Jeg ga da klart tilkjenne i innlegg kl. 1204 at jeg aksepterte og forstod svarene deres. Hvis ikke det er "å ta et hint" vet ikke jeg hvor små teskjeer jeg må bruke?

Ikke nok med at du starter en tråd med slike spørsmål, mne når du attpåtil ikke verken godtar, forstår eller aksepterer hva vanlige båtfolk prøver å fortelle eller forklare deg...ja da kan ingen hjelpe deg. Da må du seile din egen sjø, med den tapen du vil bruke.

Ikke nok med at du starter en tråd med slike spørsmål, mne når du attpåtil ikke verken godtar, forstår eller aksepterer hva vanlige båtfolk prøver å fortelle eller forklare deg...ja da kan ingen hjelpe deg. Da må du seile din egen sjø, med den tapen du vil bruke.

Hva er det med noen av dere? Jeg har da forlengst sagt at jeg hører og forstår. Du har jo til og med sitert meg, der jeg sier nettopp det.

To personer her kommer med personlige påhopp idstedenfor å holde seg til tema!

Litt OT dette men ved å bendsle en øyespleis på ei blåse som blir utsatt for mye snurr? (dårlig oversatt til bokmål) så unngår man at spleisen snører seg opp. Mistet ikke flere blåser etter jeg begynte å gjøre dette. Garvet sjøulk er jeg ikke men endene blir bendslet likevel. Kattekuk tilhører katten og har ikke noe på tau å gjøre. På mine vanlige tau så stiller denne i samme kategori som en kjerringknute på enden. :smiley:

. Kattekuk tilhører katten og har ikke noe på tau å gjøre. På mine vanlige tau så stiller denne i samme kategori som en kjerringknute på enden. :smiley:

Og hva er en kattekuk, da foruten den som henger under katten da?

En bit tape eller takling på enden av spleisen må jo være lov, slik at den ikke begynner å flysse seg opp!

Og hva er en kattekuk, da foruten den som henger under katten da?

En bit tape eller takling på enden av spleisen må jo være lov, slik at den ikke begynner å flysse seg opp!

Et kattkuk er det samme som en endespleis.

Er som nevnt over en uting som ikke bør brukes annet enn til pynt.Endespleisen altså :yesnod:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...