toholthe Startet 12.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 12.Juni.2009 Hei, jeg har installert en laderegulator (PDAR) i vinter. Denne føler spenningen på start batteriet da det er dette batteriet som er koblet til dynamo. Herfra lades forbruk via en BEP skillerele. På min Yanmar motor er det samme kabel som brukes til lading og til start. Det går m.a.o. en kabel fra dynamo til starter (kort kabel) og videre fra dynamo til startbatteri (relativ lang da batteriene står et par meter bortenfor). På forbruksiden har jeg litt spenningstap (0,1V ved stor strøm) pga lange ledninger (batteriene er står på begge sider av båten). Jeg ønsker derfor å sense på forbruk siden. Hvis jeg bare flytter senseledningen til forbruk risikerer jeg at systemet løper løpsk om BEP feiler. Mitt spørsmål er derfor som følger: Må jeg legge opp en ny kabel fra dynamo til batterirom og ta bort den lille kabelen mellom starter og dynamo for å få dette til, eller kan jeg gjøre det med det oppsettet jeg har? Ser ikke hvordan jeg skal kunne koble lading rett på forbruk uten å måtte også starte motoren fra forbruk hvis ikke. Ps: ønsker ikke å starte motoren vi forbruksbatt da jeg har en shunt til ampermeter som ikke ville like det. T Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 Må jeg legge opp en ny kabel fra dynamo til batterirom og ta bort den lille kabelen mellom starter og dynamo for å få dette til Ja. I tillegg må du legge en ny kabel fra BEP'en til startbatteriet, slik at dette også får lading. Start går fra startbatteriet, som før... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.