Jump to content

Bytte styrewire på Yamarin 4730

roaldo

Recommended Posts

• 11 år senere...

Få båten på land. Løsne motor fra båt og trekk den til siden så kan du skifte styrekabel. Må og av med den store  platen/huset der du har beina under kjøring for å tre ny kabel inn i styresnekka. Vill byttet snekke og når du først er i gang.

ER motor tung å svinge uten kabel montert er det mest sannsynlig salt i stammen som gjør det. På min forrige Yamaha F50 måtte eg demontere stamme og pusse vekk salt. Var masse steinhardt salt. 

Redigert av jerognal (see edit history)

Trengs ikke dra alle boltene ut av skroget. Er lenge siden eg gjorde dette men motor fikk eg lett over boltene og til siden.  Stod i garasjen med talje i motor. En motorløfter til bil vil gjøre samme jobben. Muligens at de øverste boltene gikk lett tilbake, mens de nedre stod kubb(husken er ikke hva den var engang). Tror det var slik. Får du banket de øverste litt tilbake vipper du motor lett over de nederste. (Med løfteutstyr sef). Alle muttre av sef. Husk å merke høyde på motor før du demonterer så slipper du fundere på det i ettertid.... (gjekk om eg lærte det det hard way).

Redigert av jerognal (see edit history)

Skrudde opp kabel-gjennomføring bak der hvor kabelen kommer ut i motorbrønnen. Ser det er en lite hull - ikke i senter av den store gummimuffen. Bak muffen er det slik sett plass til å utvide hullet. Er det noe på baksiden av motorbrønnen som tilsier at det ikke er lurt? Det kan jo være en grunn til at hullet er plasser der det er - men det trenger jo ikke være annet enn at fabrikken monterte alt når motoren likevel var ute og derav heller ikke hadde dette problemet. Er veldig fristet til å ta med hull-borret og lage dette større slik at det må gå å få kabelen ut der den står uten å ta hele båten på land. Kjedelig hvis jeg da sager i noe dumt bak der, så jeg skal se om jeg får lillefingeren inn sammen med eksisterende kabel  for å kjenne - men jeg tror nesten ikke jeg får den inn der. Det var ikke veldig stort.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...