roaldo Startet 12.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 12.Juni.2009 Båten ligger på sjøen og jeg fikk ikke ut styrestangen som går gjennom påhengsmotoren, ikke plass til å få den ut. Kan selvsagt skjære den av, men det hjelper lite når jeg skal ha ny på plass igjen. Noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 12.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 Har du noen mulighet til å løsne motoren litt og vri den opp litt på den ene siden ? Eller vil den ramle i sjøen ? Uansett må den jo opp litt slik at du får tredd inn stanga di i røret (jada, grisunger) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
roaldo Svart 12.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 Takk for svar. Tror nok jeg må ta den på land først for å svinge motoren. Noe risiko med å løsne 3 av boltene, vær sikker på at jeg mister noe i sjøen. Motoren er også ganske tung å svinge dersom båten ligger i sjøen med tilsvarende bevegelser. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 21.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2020 Hvordan gikk det med denne? Er i samme situasjon med samme båt... Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 21.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2020 (redigert) Få båten på land. Løsne motor fra båt og trekk den til siden så kan du skifte styrekabel. Må og av med den store platen/huset der du har beina under kjøring for å tre ny kabel inn i styresnekka. Vill byttet snekke og når du først er i gang. ER motor tung å svinge uten kabel montert er det mest sannsynlig salt i stammen som gjør det. På min forrige Yamaha F50 måtte eg demontere stamme og pusse vekk salt. Var masse steinhardt salt. Redigert 21.Juni.2020 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 21.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2020 Motoren er lett å svinge på når den ikke er i fart. Tyter godt med fett ut «overalt», så tidligere eier har ikke spart på smørefettet. Kjenner jeg kvier meg litt for å løsne motorboltene - dette er tett og fint i dag. Men utvide / borre nytt hulle for å tre wire i er jeg mer lysten på. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 21.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2020 (redigert) Trengs ikke dra alle boltene ut av skroget. Er lenge siden eg gjorde dette men motor fikk eg lett over boltene og til siden. Stod i garasjen med talje i motor. En motorløfter til bil vil gjøre samme jobben. Muligens at de øverste boltene gikk lett tilbake, mens de nedre stod kubb(husken er ikke hva den var engang). Tror det var slik. Får du banket de øverste litt tilbake vipper du motor lett over de nederste. (Med løfteutstyr sef). Alle muttre av sef. Husk å merke høyde på motor før du demonterer så slipper du fundere på det i ettertid.... (gjekk om eg lærte det det hard way). Redigert 21.Juni.2020 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 21.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2020 Skrudde opp kabel-gjennomføring bak der hvor kabelen kommer ut i motorbrønnen. Ser det er en lite hull - ikke i senter av den store gummimuffen. Bak muffen er det slik sett plass til å utvide hullet. Er det noe på baksiden av motorbrønnen som tilsier at det ikke er lurt? Det kan jo være en grunn til at hullet er plasser der det er - men det trenger jo ikke være annet enn at fabrikken monterte alt når motoren likevel var ute og derav heller ikke hadde dette problemet. Er veldig fristet til å ta med hull-borret og lage dette større slik at det må gå å få kabelen ut der den står uten å ta hele båten på land. Kjedelig hvis jeg da sager i noe dumt bak der, så jeg skal se om jeg får lillefingeren inn sammen med eksisterende kabel for å kjenne - men jeg tror nesten ikke jeg får den inn der. Det var ikke veldig stort. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 27.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2020 Utvidet hullet slik jeg beskrev over. Tomrom bak. Gikk nå helt greit å skifte kabel på vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.