Jump to content

Saga 27 vs. Elwaro 30 eller Skarpnes 30

Frivakt

Recommended Posts

Planlegger kjøp av brukt snekke m/AC. Prismessig er nok en båt fra ca 80 - 85-modell det mest aktuelle. Foreløpige kandidater er Saga 27, Elwaro 30 og Skarpnes 30.

Elwaro og Skarpnes er jo større og romsligere båter, men etter å ha lest litt på nettet sitter jeg med et inntrykk av at Saga holder en høyere kvalitet både med tanke på sjødyktighet, driftsikkerhet og generell holdbarhet.

Er dette et riktig inntrykk?

Velkommen til Baatplassen gib. Som man spørger faar man svar heter det vel. Sagaeiere vil vel hevde at dette er de beste båtene, og visa versa. Elwaro ble vel i stor grad bygget som selvbyggerprosjekter på 80-tallet, og kvaliteten kan vel da være varierende? Mange båter ble jo levert som selvbygging den gang, og for alt jeg vet kanskje også Saga 27 og Skarpnes? Elwaroen og Skarpnes er klart større båter enn Saga 27. Så er det vel ingen bombe at alle tre vel er kjent for å rulle endel i sidesjø. Elwaroen stamper også endel i medsjø grunnet stor bæring fra AC og stor bredde. Skarpnesen også kanskje da de vel er ganske likt bygget? Tips: Prøv å unngå båter med de minste motorene.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Jeg har en Skarpnes 28. De er så og si lik Skarpnes 30 bare litt kortere. Det jeg kan si om 28 og 30 foteren er at jeg har aldri vært i en båt på denne størrelsen med så god plass. Folk som kommer ombord blir også helt "sjokkert" over hvor god plass det er i disse båtene.

Jeg har lært meg til at lengden på båten ikke hjelper så mye hvis båten ikke har bredde nok. Jeg synes Saga 27 er for smale etter min smak.

Det er vel også et større fartspotensiale i en Skarpnes kontra en Saga 27. Dette har selvfølgelig også noe å gjøre med hva skalgs moter som er instalert.

Ofte små motorer i Saga 27.

Men dette er min mening og erfaring da... :seeya:

Hei. Blir vel slik at man ofte er fornøyd med det man har selv. Jeg har en elwaro 30, og er meget fornøyd med det. Det er jo klart at det er merkbart forskjell på plassen i en Elwaro/Skarpnes i forhold til en Saga. Alle båtene ruller nok en del, men som nevnt i forrige innlegg, styr unna de minste motorene. Da har du litt mer å "spa på" med ved behov. Har selv 150hk og maksfart ca 15. Hjelper godt det med litt sjø. På Elwaro varierer det med årsmodellene på hvilken løsning som finnes i akterkabinen. De tidligste modellene, frem til 84, leveres med to enkle senger. Mens de senere modellene leveres med dobbeltseng. Finnes også mange varianter på innredning. (Selvbygd eller ikke.)

Forsøk å finne en med baugpropell, for det svinger dårlig ved lav fart.

Skarpnes er en del lavere enn Elwaro, men muligens noe større fart.

Jeg har selv en Saga 27 (1986 modell som jeg har hatt fra 1987 og aldri kommer til å bytte ut), og anbefaler selvfølgelig Saga. Saga 27 er en meget solid båt med noen av de beste sjøegenskapene (men ruller selvfølgelig i sidesjø som alle snekker) i sin klasse. Og det er fabrikkproduserte båter. Vil du vite mer om Saga 27, anbefaler jeg en tur innom sagaforumet.com. Så vil jeg nevne at Saga 27 er produsert i over 6000 eksemplarer siden 1969, - ikke helt uten grunn kanskje?

Lars H.

admin for Sagaforumet

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Eg skjølv har ein saga .. Litt røl fra meg også kjem no da :yesnod: Da eg var liten hadde min far ein saga 27 og jaggu kjøpte eg meg ein eg også .. Ein meget godt utnytta båt med tanke på at den er bare 27 fot . du må nesten sjå ein for å tru alle gode løysinger den har . Og ein ting til dei er laget på ein plass i norge der vi har noe av det værste veiret ( STADTLANDET) å ja desse båtbyggarane veit kva dei gjer ..

Du kan sjekke heimesida mi der er ein god del bilder osv .. Du finner link under :seeya:

PS ! ALLE VEIT KVA EIN SAGA 27 AC ER Å KVA DEN STÅR FOR. TIL OG MED DEI SOM IKKJE HAR INTRESSE FOR BÅT VEIT KVA EIN SAGA ER :cheers:

Redigert av Steinsvigen (see edit history)

http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/

mini2.jpg

.... å ja desse båtbyggarane veit kva dei gjer ..

PS ! ALLE VEIT KVA EIN SAGA 27 AC ER Å KVA DEN STÅR FOR. TIL OG MED DEI SOM IKKJE HAR INTRESSE FOR BÅT VEIT KVA EIN SAGA ER :cheers:

Så sant !!

Løp og kjøp.......her får du mye kvalitetsbåt for pengene, med flotte løsninger på innredning samt kalesje ( tar 10 sek så har du åpen båt ) Se også om du finner en med 66 hk Yanamar.......min båt med samme motor og fast flaps holder 10-11 knop . ( max 12,9)

Saga 27 er nok en veldig bra sjøbåt. Gikk selv på skole med en som hadde vært med å bygge disse båtene. Fikk mange historier fra han om bygging av disse båtene. Den beste sagabåten var vist saga 25 eller 23, husker ikke. Saga 27 ble forlenget/ bygget etter denne båten. Dere må arrestere meg vist jeg tar feil av størrelse. Det jeg husker han sa var at saga 27 ble forlenget etter en mindre sagabåt. De måtte gjøre dette fordi folk krevde en større båt. Derfor ble saga 27 et kompromiss. Båten hadde ikke de samme sjøegenskapene men den ble større, og den solgte bedre. Men saga 27 er jo en bra sjøbåt likevel.

Elwaro 30 er jo en mye større båt. Har ikke mye info om denne båten, men regner med at denne flater ut mer bak for å få mere fart. Du vil jo da få litt mer slag bak siden den er rimelig flat akterut. Kan ikke personlig se det som noe problem.

Skarpnes 30 er jo en virkelig flott båt. Er vel ikke så veldig ulikt skrog som elwaroen. Men jeg tror skarpnesen er noe flottere. Bedre finnish. Sammtidig har skarpnes også lagd en yrkesbåt. Tror også denne var 30 fot men den hadde tverr hekk.

Alle tre båtene er nok kvalitetsbåter. Sagaen er sikkert best i motsjø siden den har smalere forskip enn de to andre. Så sjøegenskaper skårer vel sagaen bedre på. Plassmessig er det vel ikke noe å diskutere. Sagaen er myye mindre. Ser du etter plass er det jo bare elwaroen eller skarpnesen det står om. Tror ikke forskjellen er stor mellom disse to.

Jeg ville valgt skarpnesen. Så er jeg også enig at du må se på hvordan motor disse båtene har. Ikke velg en med liten motor.

Vet ikke hvorfor du nevner akkurat disse tre,men det er klart at skarpnes og elwaro er mye større enn saga.Skarpnes klarer nok også 14-15 knop hvis den har motor på 130-150hk og er vel knapt ei snekke da.Temmelig flatbunnet akter og nesten ikke kjøl.Men i denne klassen med snekker mellom 27 og 30 fot med ac er det utrolig mye å velge i,og i disse tider bør det være mange gode kjøp.For all del,ikke et vondt ord om sagaen.Den har vel også fått noen ansiktsløftinger opp gjennom årene og er tvers igjennom kvalitet.

Når det gjelder Saga 27, får du vel den neppe noe over 8 knop selv med sen største 4JHE motoren som ble lever på den tiden. Men da får du til gjengjeld en pålitelig motor. Og velger man en snekke, - hvem har det tavelt?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Eg skjølv har ein saga .. Og ein ting til dei er laget på ein plass i norge der vi har noe av det værste veiret ( STADTLANDET) å ja desse båtbyggarane veit kva dei gjer ..

Saga laget en gang en båt som het Saga 9000.....der var viste de absolutt ikke hva de gjorde...helt håpløs i sjøen. (den var for øvrig laga på skroget til Bonanza 28 og det ble vel bare produsert en 2-3 stk. Jeg har en bekjent som hadde byggenummer 1.)

Dette er ikke ment som kverulering, men jeg MÅTTE bare nevne det når Steinsvigen var så bombastisk.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Båtmagasinet har en bruktbåt-test av Elwaro 30 i nr 6 / 93 - den finnes på websiden under brukt-båt-tester.

Det skrives i konklusjonen:

KONKLUSJON

Elwaro 30 er en tradisjonell, stor tursnekke i moderne versjon. Plass er det nok av. Seks (nesten) faste køyeplasser i full lengde, gjør at dette er en turbåt for "storfamilien". Løsningene ombord er praktiske og holdbare, bygd over en tradisjonell lest med fornuftige tilpasninger. Byssa er stor med gode arbeidsforhold.

Sjøegenskapene er som forventet i en båt av denne typen. Full fart og låring/medsjø medfører giring som styrmannen må jobbe med. Som turbåt betraktet, har Elwaro 30 åpenbare kvaliteter som gjør den ettertraktet på bruktmarkedet. Design, materialvalg og fargevalg har forandret seg betraktelig, og båten kan virke litt gammelmodig. Ser man bort fra det og vurderer den praktiske side av saken, fremstår Elwaro 30 som et meget interessant alternativ for den som er på leting etter en fornuftig tur- og familiebåt.

Men når du er i dette segmentet er vel Nordan Family 27 et glimrende alternativ - selvom den har rett rumpe? I nummeret etter testet båtmagasinet en slik med følgende konklusjon:

Nordan 27 Family er en usedvanlig romslig familiebåt. Syv personer kan overnatte uten at man trenger å gjøre annet enn å senke et bord og legge på pute. Om nødvendig kan også plassen på toppen av akterlugaren benyttes. Innredningsløsningene er gjennomgående av svært bra kvalitet, med holdbare og praktiske løsninger. Med enkelte mindre tilpasninger ville resultatet vært helt i toppklassen.

Sjøegenskapene ønsker vi å ta et aldri så lite forbehold ved ettersom vi ikke har fått satt båten på skikkelig prøve. Manøvreringsegenskaper og kursstabilitet i rolig sjø virker helt patent

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Saga laget en gang en båt som het Saga 9000.....der var viste de absolutt ikke hva de gjorde...helt håpløs i sjøen. (den var for øvrig laga på skroget til Bonanza 28 og det ble vel bare produsert en 2-3 stk. Jeg har en bekjent som hadde byggenummer 1.)

Dette er ikke ment som kverulering, men jeg MÅTTE bare nevne det når Steinsvigen var så bombastisk.

Ja der kan du sjå bra at det vart berre 2-3 stk ..

Ingen er feilfri veit du (Skjølv dei beste kan gjere feil veit du) :lol:

God Helg folkens :sailing:

http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/

mini2.jpg

bonanza 28 VS SAGA 9000

:discuss: Dere kan jo sjå hva dere synest HVEM HAR LAGET DEN FINESTE BÅTEN ????????????????? :discuss::discuss:

41_-989995217.jpg

9a.jpg

Eg er ikkje i tvil da men for all del smaken er som baken akkurat ja forskjellig :cheers:

Redigert av Steinsvigen (see edit history)

mini2.jpg

Må si jeg er positivt overasket over aktiviteten på dette forumet! Overveldende respons.

Jo da, jeg har kikket på andre båter enn disse tre. Sandvik 28 er en av dem. Jeg liker båten, men liker ikke så godt løsningen på innredningen foran. Har også sett på andre typer båt som bl. a. Summer Family 27. Denne er ogå en 27-foter, men er etter det jeg kan se priset noe høyere for samme årsmodell.

I utgangspunktet har jeg tenkt Saga 27. Har noe erfaring med lillesøsteren Saga 20. Dette er ei fin lita snekke til små dagsturer og fisketurer (bortsett fra dårlig sidesikt fra førerplassen når kalesjen er på). Mange av de detaljene jeg liker ved Saga 20, finner jeg også igjen i Saga 27.

Når jeg også har kikket på båter som Skarpnes og Elwaro, er det først og fremst for å ha noen mer romslige alternativer på lista.

Jeg har hovedsakelig to hovdekriterier for valg av båt:

- To personer med bikkje skal kunne trives ombord ei ukes tid av gangen, både under fart og i havn. Det må også være plass til å ta ombord et vennepar i ny og ne, også for overnatting (derfor AC).

- Båten må være driftsikker. Jeg er definitivt IKKE ute etter et prosjekt! Vil derfor ha en enkel båt som er lett å vedlikeholde, og som ikke byr på for mange ubehagelige overaskelser.

Jeg har fått mange gode innspill ovenfor, men jeg kunnne gjerne tenke meg å høre om erfaringer med vedlikehold og reparasjoner:

- Hvordan er det for eksempel å skifte en dieseltank; er det noen bolter og et par rørkoblinger som må løses, eller må man demontere halve båten?

- Hvordan er tilgjengeligheten til viktige vedlikeholds- og smørepunkter?

- Hvordan er tilgangen til originaldeler?

- Hvordan er kvaliteten og strukturen på det elektriske anlegget?

- Etc.

Og hvordan er det med plastpest (har hørt at dette er et større problem på noen fabrikater enn på andre)?

Litt på siden, men at Saga 9000 skulle være en Bonanza 28, var nytt for meg. Men helt korrekt, Saga9000 er ikke en ''ekte'' Saga. Etter det jeg har funnet ut er det en Norline9000/Norline 29 produsert hos Saga og som i den perioden ble solgt under navnet Saga9000. Senere ble den også produsert under navnet Atlantic 900 da Atlantic Holding kjøpte formene av Nor Line.

Lars H.

Når det gjelder plastpest er det vel fort gjort å tråkke en del båteiere på tærne hvis man nevner båttyper.Meg bekjent er ikke noen mer utsatt enn andre.Men båter som tas på land hver vinter er kanskje mindre utsatt.Så har jeg også hørt at de aller eldste er fri for styggedommen.Dette fordi man tidligere brukte en herder i polyesteren som ikke danner grunnlag for plastpest.Når man senere gikk over til en mer helsevennlig herder i produksjonen skal vist denne gi mer grunnlag for utvikling av osmose.Understreker at dette er noe jeg bare har hørt og ikke vet.Når det gjelder båtypene kan du jo skille mellom de med helstøpt innerliner og de med innredning i tre og finer.Saga har vel innerliner som gir et mer helhetlig inntrykk i manges øyne og har ofte mer avrunede hjørner og virker solid og er vel lettere og vedlikeholde enn treverk.Men så er det ikke alle som liker plast heller og sandvik er vel et eksempel på typisk treinnredning.Det gjør at det lettere kan endres på ting hvis man er litt nevenyttig og samtidig kommer til i alle skjulte rom og lommer noe som kan være problematisk hvis man har innerliner.Ellers vil nå jeg påstå at det er plassen under kalesjen som er det avgjørende.Cabinene bruker jeg nesten kun til å sove i.Du må også bestemme deg for med eller uten hardtop.Uten får jo også skipperen en plass i sola,men det blir mer kalesje å holde styr på.Motoren er jo svært viktig og mange er nok gamle,så det kan nok være en fordel med en som har kunnskap om dette hvis du ikke har det selv.Tar du med båter med tverr hekk blir det enda mer og velge i.Lykke til. :wink:

Alle som kjøper båt har vel vært gjennom denne fasen, jeg enda opp med Elwaro 30 som også ligger på erfaringsbasen, men å kunne gå skikkelig rundt hele båten med rekkverk, utvendige dreggluker, skikkelig badeplattform med snappdavider, hardtopp med luker, at båten var godt antipestbehandlet, nyere motor og gear ,romslig uteplass, skikkelig ståhøyde, byssa nede med dinett til 4 , slippe å kravle over kjøkken benk, vippe på seter osv for å koke en skvett kaffe, samtidig som du har oppredd seng til to par, inspeksjonsluke til propell , samt drivstofføkonomi, var våreparametre, så har vi kosta på utstyr som autopilot , pysevisp osv etterpå, puter og gardiner tar en gjerne etterhvert uansett.

Vanvittig god sjøbåt, tåler juling, tungbygd når jeg tok ut for propell foran og såg tykkelsen på skroget er jeg ikke redd for å treffe plank i sjøen lengre, vi marsjer på 14 knop, noe særlig mer på denne type båt er ubehagelig

Lykke til

Redigert av Higre (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...