Jump to content

Saga 27 vs. Elwaro 30 eller Skarpnes 30

Frivakt

Recommended Posts

Dette var jo tunge argumenter for å velge Elwaro 30. Må innrømme at den står høyt oppe på lista. Er redd forholdsvis ny motor er bare å glemme innenfor mitt budsjett. Jeg antar likevel at noen motorer i større grad enn andre "eldes med verdighet". Noen tips om gode og slitesterke motorer for denne båttypen?

Ble vel levert med både Ford 130Hk og Perkins 85Hk? Ville vel sett etter en med 130Hk, sjøl nom Perkinsen jo er en god og slitesterk motor (uten turbo trur jeg?)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Vanvittig god sjøbåt, tåler juling, tungbygd når jeg tok ut for propell foran og såg tykkelsen på skroget er jeg ikke redd for å treffe plank i sjøen lengre, vi marsjer på 14 knop, noe særlig mer på denne type båt er ubehagelig

Lykke til

Nå er vel Elwaroene bygd med divinycell kjerne i skroget. Og da blir det tykt. isolernede og støydempende. Men om det tåler så mye mer enn andre byggemetoder er jeg usikker på.

Regner med at du har lest "Erfaringsdatabasen" her på BP. Står flere Elwaro 30, Saga 27 og Skarmnes 30 der.

Av de 3 alternativene så har jeg mest sansen for Skarpnes 30

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Lyst på snekke som kan gjøre 30 knop og går fint i sjøen?

Joda 8100 TC er båten du skal ha da...

Midt på treet i størrelse, og DET beste skroget å kjøre fort med. (Nå skal det sies at alle på finn.no har om lag halvparten så stor motor som de trenger for å komme ordentlig opp i plan, bør ha 200 hk for å gli lett i vannet og lage lite bølger)

Med 200 hk får du 25 knop, med rett propell.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

4 på topp ser nå slik ut:

1: Elwaro 30

2: Polar 29

3: Årø 28

4: Sandvik 28

enn så lenge... :crazy:

Enig med deg i den rekkefølgen du har ført opp de som du har ment som topp 4.

Med Elwaroen som ett klart første valg, men det er nå min mening da.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...