Jump to content

Autopilot og haydraulisk styring

heim

Recommended Posts

Jeg vurderer anskaffelse av autopilot til en Maxi 95 med hydraulisk styring. Etter det jeg kan se etter en kort utforskning vil det bli dyrere og mer komplisert med hydraulisk autopilot enn med rattmontasje. Men jeg mener å ha sett noen meninger om at man må ha hydraulisk autopilot til hydraulisk styring. Er det mulig/fornuftig å montere autopilot direkte på rattet, eller må jeg inn i hydraulikken?

Autopiloter beregner for rattmontering kan vel også brukes på hydraulisk styring, i alle fall på de modellene jeg selv har sett på (jeg har snekke med kabelstyring). Men er det hydraulisk styring, så kreves/anbefales separat rorføler i tillegg. Skal ikke si det er sånn for alt og alle, men i alle fall for noen.

Ellers interessant at du mener autopilot for kabel er rimeliger. Det kan godt hende (jeg har ikke sammenlignet), men synes det uansett er dyrt nok. Det er få å velge mellom, og Raymarine (som er en av de få jeg har funnet) har kommet med ny modell (Sport Pilot SX-5) for kabelstyring som virker dyrere enn enn tidligere modeller (ca. 15K). Så der står jeg....

Men du som har seilbåt (for MAXI 95 er vel en slik?) - autopiloter beregnet på rorkult er jo rimeligere. Du kan ikke klare deg med det da?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...