biozide Startet 12.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 12.Juni.2009 (redigert) hei Motoren går fint , men er tungstartet. Etter 2-5 min kommer det et puff...så dør motoren,men starter etter 10 drag. Hvis jeg stopper motoren med dødmannsknappen kontrollert, starter den på 1-2 drag. Akkurat som den enten hopper over en tenningssekvens eller at den får for lite fuel. Byttet ut bensin, plugger og kabler. spm: 1. 84-85 modellen, hvilket oktan-nummer skal den ha? 95 el 98. 2. Hvis den er innstilt på 98, er det greit å få endret tenningstidspunkt med lampe? gjort dette på bil mange ganger , men aldri på en påhenger. 3. Kjøpte Ngk BR7HS-10 tennplugger...hva er anbefalt åpning på pluggen...0,6 0,7?. Vet at 10 på pluggen står for 1,0mm kanskje mye? mvh Jon I Redigert 12.Juni.2009 av biozide (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 1mm er iallefall anbefalt åpning på de 3 sylindrede modellene, tror 25'en også skal ha det. 95 okt skal være rikelig. Hvordan ser pluggene ut? Dersom motoren "nyser" og den nederste pluggen er hvitere/renere enn den andre, så kan det indikere dårlig tetningsring på veiva, slik at vann suges inn Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
biozide Svart 12.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 (redigert) Når vi tok ut de gamle i går var de like sota begge to, ingen ulikheter å se! Jeg mener: hvis det er et tennings problem ville det kommet oftere, motoren kan gå fint på tomgang i 2-5 min så puffer den til og dør ut. Ivar: kan det være et fuel problem..membran ect? Redigert 12.Juni.2009 av biozide (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
biozide Svart 12.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 (redigert) kan det være blandingsskruen? ref: link Redigert 12.Juni.2009 av biozide (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 13.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2009 Det er helt vanlig att den nedre simmringen på veiva ryker på denne modellen , dette gir de problemene du beskriver! Bernt Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2009 Byttet ut bensin, plugger og kabler. Byttet ut noe i bensinsystemet? F.eks prøvd med annen tank/slange? Prøvd å pumpe på blæra mens den går på topmgang? For meg så høres det litt ut som at den ikke klarer å skaffe nok bensin på tomgang, og så suger flottørhuset tomt. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ahamm Svart 13.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2009 Hadde akkurat samme problem med en mercury 10hk. dorget og innimellom kom et puff, frekvensen økte, tilslutt stoppet den ved puffene på tomgang. Justerte balndingsskruen og det ble bra Prøv det enkle først Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
biozide Svart 14.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2009 Heisann det var blandingsskruen, og det er jeg virkelig glad for!! Nå går motoren som ei klokke!! Takk for at dere svarer!!! Sitér dette innlegget Link to post
biozide Svart 19.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2009 (redigert) Nå kom det blandingsproblemet tilbake, er det noen her som er konger på påhengere????? kjørte en lang tur i dag, det gikk fint helt til jeg skulle legg til. Da begynte motoren å gå litt ugjevnt, når jeg satt den i fri å gi gass var den liksom ikke "rapp" på vei mot "rusingen". Lyden var som når man gir gass med choken ute...en litt baaahhh lyd. ikke lett å gjengi den her;-) Trenger hjelp fort!:) stilte meg helt vekk på blandingsskruen. Redigert 19.Juni.2009 av biozide (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 19.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2009 Prøv og still blandingskruen slik at den går høyest\lettest på tomgang, still eventuelt ned tomgangen med tomgangsjusteringen vist den blir for høy. Sitér dette innlegget Link to post
biozide Svart 22.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2009 Hei igjen!! Tok opp motoren i dag og satt den på bukk. tror jeg har funnet problemet. Motoren tenner dårlig på den ene kabelen. Når jeg dro ut den øverste tennpluggkabelen under drift slutter motoren å hakke selvom om den selvfølgelig går på 1 syl. Byttet om kablene og det samme skjer når jeg nappet ut den nederste...altså er det mekaniske inkl bensintilførsel ok. Den ene utgangen på coilen gir på en måte feil eller lite tenning og slår den andre syl litt ut av jevn takt. Kan dette være et Coil problem eller et problem et annet sted i tenningen?? Sitér dette innlegget Link to post
Gega Svart 22.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2009 Det er helt vanlig att den nedre simmringen på veiva ryker på denne modellen , dette gir de problemene du beskriver! Bernt Er det nå så vanlig dette som folk skal ha det til, det blir ofte nevnt men det er skjelden løsningen....jeg har også noe av det samme problemet som trådstarter men jeg tror ikke at det er simmeringen...det er nok enten bensintilførselen eller en defekt coil hos meg, har ikke funnet helt ut av det ennå. Sitér dette innlegget Hilsen Geir Link to post
Gega Svart 22.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2009 Kan du beskrive ditt problem litt nærmere, er det bare på tomgang at motoren fusker? Jeg er veldig spent på om du finner ut av dette, jeg har plages også litt med min 150 hk Yamaha som går litt urent Sitér dette innlegget Hilsen Geir Link to post
ivar Svart 23.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2009 Kan dette være et Coil problem eller et problem et annet sted i tenningen?? Hadde samme problem med motorsykkelen min ifjor - 02 Triumph Bonneville med 1 coil med 2 uttak. Overslag i den ene viklingen på høyspent sida, gjorde at den først fusket kraftig på 1 syl, før den sylinderen tilslutt døde helt. Men syl nr 2 gikk som den skulle. Ny Coil, alt ok! Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
biozide Svart 23.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2009 Hei Ivar Takk for tipset!! Jo , det er nok ikke langt fra sannheten hos meg også!! Fikk tak i en coil ista som skal prøves, men først skal jeg bytte om plussene på coilen for å bekrefte at den ene siden på coilen er dårlig, altså at det ikke er primær men sekundærsiden i tenningsystemet som er problemet. Sitér dette innlegget Link to post
biozide Svart 23.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2009 Hei Har dere lyst å se noe trist, var lei tenningsproblemet etter å ha skiftet coil og tenningsmodul så jeg delte motoren etter at jeg fant vann på pluggen : Noen som kan gi meg en god forklaring på dette? Det er vel bare å brette opp ermene og gjøre rent , skifte pakning? evnt. toppakning med det samme=? Jon Ivar Sitér dette innlegget Link to post
biozide Svart 24.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 Ingen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.