Jump to content

owatrol d1 under vannlinje

IVO

Recommended Posts

Dette er en meget god plan om du evner å fullføre! halvgjort er nok bedre enn ingenting, men målet er jo å få mettet bordene med så mye olje som mulig slik at det ikke er "plass" til vann (vannet kommer nok uansett :) ). Min far gjorde en halvgjort jobb over vannlinjen, noe som senere medførte at han måtte lakke for å få en nogenlunde holdbar overflate... Fortynnet kaldpresset linolje er et undervurderet og rimelig produkt som fort forsvinner i reklamejungelen.

Men det er jo ikke tvil om at tålmodigheten ofte er ens største motstander i slike prosjekter. Det tar tid og maaange strøk for å få et godt resultat.

Det kan bli litt verre, for oljen trutner ikke treet i samme grad som vann. Den vil riktignok fortsatt trutne, men det kan ta lenger tid. På den annen side, med litt grease eller margarin langs skjøtene etter bunnsmøring holder den rimelig greit tett til den er trutnet likevel. Så jeg ville ikke ha bekymret meg så veldig for dette. Ting ordner seg! Det retter seg i sjøen, pleide en tidligere kollega alltid å si om noe var litt halvveis.....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Eller nettop fordi trefibrene er mettet med olje vil de ikke utvide seg på samme måte som de ville gjøre om de var ubehandlet og trakk til seg vann (som så vil bryte ned trefibrene). Sånn sett kan det virke som en dårlig idè å mette fibrene med olje, men om vi ser på holdbarhet over tid er jeg sikker på at behandling med D1 eller linolje tilsatt antisopp (er det ikke det D1 egentlig er?) vil gi deg et bedre resultat. Margarin eller grease er jo kun et godt hjelpemiddel for å unngå å synke mens trutningen foregår :smiley: Som det er sagt, ting ordner seg!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...