Kjeles Startet 12.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 12.Juni.2009 Er det noen som vet om man kan kople sammen en Navman Tracker 5500 og en Coursemaster Autopilot slik at autopiloten kan styre båten fra waypoint til waypoint? Sitér dette innlegget Link to post
Twilight Svart 12.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 (redigert) Har du noen data omkring output type fra kartplotter og input til autopilot? Dette ville jo gi en mulighet for svar uten at vi måtte lese manualer Om dine systemer ikke har slik system<->system kommunikasjons-funksjonalitet, så er jo svaret gitt... Redigert 12.Juni.2009 av Twilight (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 12.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 Et raskt søk på internet forteller meg at autopiloten har et NMEA 183 grensesnitt, men jeg finner ikke tilsvarende på GPS'en (hvilket forbauser meg litt) Begge må snakke NMEA! Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 12.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 Navman kartplotteren har NMEA utgang som er koplet til VHFen. Det skulle kanskje tyde på at sammenkopling med autopiloten er mulig? Har noen erfaring med å kjøre autopiloten etter GPSen? Har det noe hensikt? Eller er det mer kluss enn nytte? Sitér dette innlegget Link to post
Runner Svart 13.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2009 (redigert) Har selv hatt GPS og Autopilot koplet sammen og brukt det aktivt i 10 år. Funker utmerket. Fordelen er at GPS-en jo alltid styrer rett på målet og kompenserer for strøm og vind, så såkalt cross-trac error (avvik fra rett kurs) blir minimal. Den styrer mye mer nøyaktig en jeg noengang vil greie. Men jeg beveger meg kun i maks 6 knop. både for motor og seil. Derfor er det ekstra deilig å kunne overlate styringen til en som aldri sovner på de lange kjedelige strekkene. Det gir avslappet seilas og mulighet til å koke en kopp kaffe eller døse i hengekøya. Hvis du har planlegger ruter i GPS-en, gir den beskjed ved hvert waypoint langs ruta, det eneste du trenger å gjøre er å kvittere når den skal endre kurs ved wp. Men hvis skuta gjør 40 knop ville jeg nok tenkt meg om før jeg overlot kontrollen til en robot. OBS: Enkelte apparater, som min Autohelm, aksepterer kun waypoints med maks fire tegn fra GPS-en. Redigert 13.Juni.2009 av Runner (see edit history) Sitér dette innlegget Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det...... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.