Jump to content

Ekstern mobilantenne i mastetoppen

optimisten

Recommended Posts

Når eg seglar i Nordsjøen har eg tenkt på at det hadde vore ein fordel å forbetra mobildekninga.

Har det noko effekt med antenne i mastetoppen, eventuelt med signalforsterking? Masta er ca 17m og kabelen må bli ca 25m. Kor finn ein slikt utstyr for sal?

Har VHF med konsesjon og antenne i mastetoppen slik at dette ikkje er tenkt som eit alternativ til VHF men eit supplement.

Har selv montert ekstern antenne i mastetoppen, 12m, for ti år siden(!), men aldri koplet den til.....

Jeg har rett og slett aldri savnet antennen. Men jeg beveger meg sjelden lenger fra land enn at jeg har landkjenning, (ca 12 nm, såvidt jeg husker.)

I moderne telefoner er antennen så følsom at signalet rekker lenger enn dette

Antennen var en pisk med tre armer (omvendt Y) Argon, og kabelen 20 meter av low-loss typen.

Jeg vil tippe at elfa.se har det som trengs.

Er det noen her på forumet som har praktisk erfaring?

GSM signalet rekker ca 35 km ved fri sikt, Enkelte steder har Telenor utvidet dette til ca 70 km fra kysten.

For å få plass til så mange samtidige samtaler som mulig er GSM systemet tids-multiplekset. Dvs at 8 brukere deler på en kanal og får 1/8 del av tiden hver. Mellom hver tidsluke er det lagt inn slakk på ca 0,25 ms. I denne slakken må signalet rekke frem og tilbake mellom basestasjon og mobiltelefon for ikke å krasje med "naboen". Med lyshastigheten tilbakelegger radiosignalet ca 76 km ila 0,25 ms. Men signalet må rekke frem og tilbake, altså en maks teoretisk radius på 35 - 38 km.

Samtidig er GMS-signalet så kortbølget at det ikke følger jordkrumningen eller terrenget i særlig grad. Antenne i mastetoppen vil derfor kunne øke rekkeviddden over åpent hav og forbedre signalet hvis man ligger i radioskyggen av et fjell/øy. Men det kan bli så store tap i kabelen og koplingene at vinningen går opp i spinningen eller sågar kan signalene bli dårligere. En antenneforsterker forsterker jo også forstyrrelsene, så det er ikke sikkert det heller hjelper.

Se: http://en.wikipedia.org/wiki/Gsm#Cellular_radio_network

For mobilt internettbruk kan ICE-modem være bedre egnet langt fra land. For det opprerer på 1/4 av GSM-frekvensen og følger jordkrumning og terreng mye bedre. Samtidig er sendestyrken høyere. De leverer ekstern båtantenne. For ekstra dårlige forhold kan man benytte en ekstern Yagi-antenne som rettes mot nærmeste ICE-mast. Det er ofte ikke nødvendig å plassere ICE-antennen i toppen av masten. Man kan ofte få gode signaler selv om antennen ligger inni båten og med dertil hørende kort antennekabel.

Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det......

Dette var interessant.

Trur kanskje det er lurast å ikkje ta dette lenger enn å montera ei antenne på targaen. Vil vel verta betre med ei antenne som står fritt enn ein mobiltelefon i cockpiten på ein stålbåt.

Må denne då ha jordplan? Plassering vert då 3m over havoverflata. Båten er i stål med targabøyle i syrefast med elektrisk kontakt med resten. Finn ikkje antenner frå ELFA med jordplan som høver til utandørs montering. Kva med denne? art. nr. 78-007-66 hjå ELFA.

Redigert av optimisten (see edit history)
  • 4 år senere...

Noen som vet om ice.net sin magnetfot-antenne kan brukes som antenne for GSM

ice.net kjörer på gamle NMT 450 nettet 450 MHz 15-20W sendereffekt om jeg husker rett (jeg kunde vare i båten på Läsö o kopple meg opp mot svensk basestasjon...helt omulig idag med dagens mobiltelefoner!)

frekvenser for GSM/3G/4G kan du finne her ....dvs helt andre frekvenser og betydlig lavare sendereffekt

http://www.induowireless.com/nu/gsm-3g-4g-frekvensband/

S/Y Gunga Din

Beklager, med de frekvensene som benyttes i moderne mobiltelefoner benyttes ikke ledning til antennetilkobling, men bølgeledere. Da blir det ikke så enkelt med ekstern antenne. Dessuten, selv om du fikk til impedanstilpasning så ville nok tapene bli større enn gevinsten.

Hvis du ser på signalstyrkeindikatoren på telefonen og beveger deg litt rundt så ser du ofte at det kan virke tilsynelatende helt meningsløst hvor du får gode eller svake signaler

Anbefaler deg å google GSM antenne. Kommer opp en del på dette da. Utstyr ala det du viser på bildet brukes til varsling innen industri og overvåkning.

Tror du kan glemme å plassere den i mastetoppen. Lang antennekabel vil gi stor dempning av signal.

Vil tro mye er gjort om du får plassert en antenne på hytte-taket.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

• 2 uker senere...

Jeg har en kombinert VHF/GSM antenne fra Comrod i mastetoppen - AC11BI4

Har en RG-213 kabel ned til kartbordet, hvor VHF/GSM splittes. Hadde denne tilkoblet en handsfreeholder for en Sony Ericsson telefon som for lengst har tatt kvelden, så nå er dette for tiden ute av drift. Men vurderer følgende løsning: http://rfshop.com.au/Articles/tabid/107/EntryId/10/Info-on-Passive-Repeaters.aspx

Har aldri testet rekkevidden på dette, men innbiller meg at det funker! :thumbsup:

Noen som vet om ice.net sin magnetfot-antenne kan brukes som antenne for GSM

Dårlig forslag, du får ingen jording om du ikke har stålbåt eller fester magnetfoten på motorblokka.

Dessuten er vel ikke høyden korrekt.

Kjøp heller en GSM antenne for båt .

Redigert av Runner (see edit history)

Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det......

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...