Jump to content

Er alder på båt viktig?

Bazze

Recommended Posts

Hei,

Jeg skal kjøpe seilbåt (nå snart) og har sett på Comfortina 32. Pt ligger det flere ute på Finn.no. I den forbindelse har jeg et par spørsmål:

-Hvor mye har alder og si for en båt? Kan en båt fra 1979 være vel så bra som en fra 1986? Hvilke typer slitasje kan ikke repareres eller byttes?

-Hva bør jeg se etter på disse båtene? Spesielle svakheter?

Takk for svar!

Mvh

Christian

om en båt fra 1979 kan være like bra som en fra 1986...?ja i aller høyeste grad!

vedlikehold er en avgjørende faktor.

vil si at en 79 mod kan være like bra som en fra 2005...

har sett nok av båter som har vært på litt for mange festivaler type loost weekend som ser helt vrak ut.

men det er jo ikke noe å legge skjul på at det kan fort bli dyrt å kjøpe en billig båt fra 70 og 80 tallet.

tiden tærer....

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Jeg har fått litt erfaring med gamle båter de siste årene.... Jeg mener at selve skroget og styrken i det, kan være like god på en 30 år gammel båt som en 3 år gammel båt, både fordi glassfiberen holder på styrken lenge og fordi eldre båter ofte har tykkere laminat enn det som produseres i dag. Når det er sagt er det utrolig mange deler og dippedutter i en båt. Disse eldes og må vedlikeholdes/byttes.

De siste 5 årene har båten min fått ny motor, nye seil, nytt elektrisk anlegg, nye puter nye tepper, nytt ditt og nytt datt. Det blir mange tusenlapper og mange timers arbeid av det, Virkelig mange timers arbeid.... Jeg fikk båten min rimelig så totalsummen er overkommelig, men jeg tror båtkjøpere ofte lar seg blende av en tilsynelatende fin båt der investeringene kommer på løpende bånd.

Jeg sier ikke at man skal styre unna de gamle båtene, men prøv å finne en der vedlikehold og oppgraderinger er løpende utført, og gjerne en med nyere motor og seil. Bytte av motor og seil koster cash..

En strøken båt i den størrelsen du kikker på, med nyere motor og nyere seil, bør etter min mening gjerne koste 100 tusen mer enn en litt sliten en der investeringene står i kø. De fleste av oss synes det er koselig å "putle" med båten, men det tar tid, mye tid. Og man stadig må velge bort andre, mer eller mindre viktige gjøremål, så bør man sette en kroneverdi på jobben som gjøres også. Ikke bare delene.

Ikke meningen å være gledesdreper, men tenk gjennom det før du kjøper en båt der vedlikeholdsbehovet er stort. jeg snakker av erfaring. Men får du en knallpris er det jo bare å slå til. Alt kan fikses..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

-Hva bør jeg se etter på disse båtene? Spesielle svakheter?

Kanskje ikke direkte svar på ditt spørsmål, men fant følgende fra Seilmagasinets hjemmeside om båttypen du ser på:

Comfortina 32 ble en suksess da den kom i 1982. Båten var et svar på konkurransen fra Scanmar 33, som utkonkurrerte Comfort 32.

Konstruktøren, Kenneth Albinsson, ville bruke det samme skroget som på 32-foteren, men oppgradere den kraftig innvendig. Målet var å tiltrekke seg familieseilere med sans for komfort – og selvfølgelig – krav til at båten skulle seile bra.

Resultatet ble en moderne, rask båt med separat akterlugar, rommelig innredning og brøkdelsrigg. Det er produserte rundt 1000 Comfortina 32 siden den første gikk ut fra verftet.

Konstruktøren har lagt vekt på at det skal være god dørkplass ved nedgangen og har derfor trukket akterlugaren og toalettet akterover. Det gjør at det er fin plass for kokken å boltre seg på. Det er god plass for mannskapet i cockpiten. Alle fall og trimliner er trukket akterover fra masten. De aller fleste båtene ble levert med rorkult, men det fins båteiere som foretrakk rattløsning. Rattet tar ganske mye av cockpiten.

Masten er gjennomgående og må tres gjennom bordet. Det sjenerer noe når fem, seks personer sitter rundt salongbordet. Finishen om bord er god. To omfattende innerlinere ligger innvendig i skrog og dekk. Innerlinerne er festet til skrog og dekk, mens skottene står i spor i innerlinerne. Skader i denne konstruksjonen, som i utgangspunktet er svært elegant, kan være komplisert å utbedre, og ved for eksempel kraftig grunnstøting kan vedheften mellom skrog og innerliner slippe hverandre. Det vil kunne gå ut over konstruksjonens stivhet.

Seileilegenskapene er gode. Båten oppfører seg som en langt større båt med tung og behagelig gange i sjøen. Comfortina 32 er stiv og bærer sine seil godt, men hun har en tendens til å være litt logirig.

Comfortina 32 ble en populær båt i Norge og det fins et godt brukt-utvalg. Prisene som er registrert varierer en del, men majoriteten ligger rundt 395 000 til 420 000 kroner.

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

har sett på Comfortina 32.

Klokt.

Har selv en sånn og diggern.

Du finner ikke en sånn fra 1979. Den første kom på vannet (Glafsfjorden) i 1982. Ble bygget i 900 eks fram til 1998. De siste ble også levert med mørkeblått skrog, og er direkte lekre. Har også sett den i sort. Spesiell.

Kjennere kan se på stripingen på skroget hvilket år den ble bygget.

Er en videreutvikling av Comfort 32. De ser til forveksling like ut, men er svært forskjellige.

C32 er en tradisjonell mastheader, men Cina 32 har en meget trimbar brøkdelsrigg. Såkalt Ridder-Bergstrøm rigg.

De er også svært ulike inni. Cina 32 har absolutt alt du også finner i en helt ny båt. Selv om alt er 5 cm. for kort.

Brukerne har vel felt sin dom over Cina 32. Du må ut med relativt mye penger for en båt fra 1982.

Båten er primært en seilbåt. Plass under dekk har mått vike for et nesten flatt fordekk og brede sidedekk som er til å bevege seg på. At den er primært en seilbåt vises også på motoriseringen. Motorene er håpløst for små i de aller fleste. Men det betyr ikke så mye i og med at en båt fra 2008 i samme størrelse ikke seiler fra den.

Med tung blykjøl og relativt stor bredde er den meget stiv og bærer mye seil. Sånn reint personlig synes jeg den er gøyal å seile, selv om det er ett forferdelig virrvarr i cockpiten under seilas.

Den har vist seg som en solid og holdbar båt som brukes både til regatta og langtur. De var tidlig ute i Arvika med bruk av aramider for å ta opp kreftene i båten. Den bruker heller ikke skott eller lignende for å ta opp kreftene fra riggen. Den har ei syrefast ramme.

Den har noen svakheter. Roret er en elendig konstruksjon. Det sprekker i forkant ovenfra og nedover. Min båt har nytt ror fra ifjor.

Og renner du kraftig nok på grunn med en Cina 32 så skader du ikke båten, men du kan risikere at innerlineren løsner. Det kan medføre endel arbeid å fikse dette da den er limt til skroget i utgangspunktet.

Innerlineren kunne også være kraftigere bygget. Den er skjør og tynn, men OK til vanlig bruk.

Det elektriske anlegget er håpløst underdimensjonert for nåtidens krav, men det er ikke Cina 32 alene om.

Den helt digre fordelen med denne båten fremfor mange andre av samme alder er at verftet lever i beste velgående. Lennart som driver verftet og den tyske eieren har full support på Cina 32. Alt du trenger til båten fåes med en telefon til Arvika.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...