Jump to content

Trenger kjøpetips daycruiser /Askeladden 605


Heltpropell

Recommended Posts

Hei!

 

Ny medlem her :seeya:

 

Er en stund siden jeg hadde båt sist ..men har nå fått båtplass..og tenker å gjøre noe med dette

 

I den forbindelse har jeg masse spørsmål jeg lurer på, får begynne med etpar :)

 

Båten jeg har falt for er Askeladden 605 m/ Verado 150 HK, er klar over at denne bruker litt mer fuel på toppfart enn endel andre motorer, men det går bra.

 

Budsjettet mitt ligger vel på oppmot 400.000 , og skulle da tro jeg fikk et nyere eksemplar(ser det ligger etpar på Finn.no)

 

Så jeg ønsker litt meninger og synsing fra dere om denne båten kontra andre i samme klasse/type.

 

Er det en spesiell årsmodell kanskje som kan være lurt å kjøpe ?

 

Hvilket utstyr bør jeg "få med" på en slik båt?

 

Det er noen år siden sist jeg hadde båt..og da en mindre en..så tar imot alt av tips !

 

håper på svar/diskusjon :seeya:

 

mvh HP

Link to post

Først, Askeladden 605 er nok et utmerket valg. Kvalitet og holder seg bra i pris. Men det er klart det er alternativer. Forstår det slik at du er ute etter en daycruiser på litt over 20' med kraftig motor. Mange av båtmerkene har de senere år vært solgt med Mercury, og det fungerer vel stort sett bra. Men det er (kanskje litt for mange) som har større el. mindre feil iflg. innlegg her på forumet. Personlig hadde jeg sett etter en båt med Yamaha, Honda el. Suzuki.

 

Det er en del bra og tilnærmet nye båter å velge i. Skal legge ved link til noen jeg mener kan være gode alternativ til 605. Du spør om utstyr. En del sier seg selv (sikkerhetsutstyr, tau, dregg etc.), men jeg mener en god kombinert kartplotter/ekkolodd er et must. Og så må du spørre deg selv om f.eks. kjøkken og toalett er viktig, men de fleste båter i denne klassen har vel det.

 

Så tipsene:

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=16840778

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=17695752

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=17769052

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...ll&tot=null

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...ll&tot=null

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...ll&tot=null

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...ll&tot=null

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...ll&tot=null

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post

Jeg har kjøpt samme kombinasjon nettopp. Du sier høyt forbruk på WOT? Ja, hvis det er en eldre motor enn 2008. Ellers ikke, tvert i mot. Husk bare å få en motor med serienummer høyere enn 0P485988. Da er det en genereasjon 2 motor og den er betydelig forbedret i forhold til drivstofføkonomi, også på WOT.

 

Lykke til.

 

PS. HAr også IM'et dette tidligere.

Link to post

Har min 605 Explorer på tredje sesong, og syntes det er en utmerket daycruiser.Masse av uteplass til soling, ypperlig å bade ifra (port akter ,liten plattform og stige til sjøen), desuten veldig grei og fiske ifra (løse akterputer,selvlensing etc).Båten er vel stort sett uforandret i fra den kom på markedet, bortsett i fra noen små detaljer og fargevalg. Bruker båten mest for "kosekjøring" og fisking, så jeg har en 115efi(firetakter) hengende bakpå. Den holder i massevis til mitt bruk,(ca 32 knop/max). For litt mere fart og krefter passer jo en Verado utmerket, enten en 135 eller 150hk. Ser det refereres av en annen innskriver at der er en del feil med Mercury motorer, tror nok det er forholdsvis jevnt fordelt på de fleste kjente motormerker. Alle har vel sine "mandagsmotorer" og elektronikkfeil. Har selv hatt Mercury de siste ti år uten noe problem. Askeladden har jo vært kjent for topp kvalitet i alle år, så det burde være et sikkert kjøp, ikke minst den dagen båten skal selges igjen.

Link to post
Ser det refereres av en annen innskriver at der er en del feil med Mercury motorer, tror nok det er forholdsvis jevnt fordelt på de fleste kjente motormerker. Alle har vel sine "mandagsmotorer" og elektronikkfeil...

Jo, alle motorer har sine feil. Det er vel ingen konkrete undersøkelser som kan bevise at det ene er bedre enn det andre. Dette blir mye synsing, magefølelse og ut fra egne erfaringer. Har en gode erfaringer med et motormerke så har en tiltro til det. Og det er erfaring over tid som er viktig, en korttidstest med effekt, forbruk, støy osv. forteller lite om hvordan denne motoren er om 10-12 år.

 

Om en trekker parallellen til bilverdenen så er vel de fleste enig om at japansk motorteknikk er solid og med lite feil. Amerikansk er vel en mer blandet fornøyelse.. For min egen del har jeg hatt problemfritt motorhold med Yamaha og Honda de siste 20 årene, men plutselig kan jo noe dukke opp.

 

Kvaliteten på alle kjente motormerker er uansett så bra idag at det ikke bør være motor alene som er utslagsgivende. Det er totalpakken, båt-motor-pris. Men hadde jeg valget, så hadde jeg bladd opp noen lapper ekstra for å få en Yamaha, Honda eller Suzuki på hekken. :yesnod:

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post

Takk for Im`s og svar her :cheers:

 

Jeg er redd for at om jeg skal kjøpe så ny båt(nyere enn 2008) med denne motoren for å få 2. gen motor så sprekker budsjettet mitt i overkant mye. Som jeg skjønner så er jo det høye forbruket stort sett på full gass, mens man på cruisefart rett oppunder 30 kts vil bruke (godt) under det halve i forbruk..og det er vel stort sett her jeg uansett vil ligge mesteparten av tiden.

 

Jeg ser at det er mange flotte alternativer til denne båten, men jeg har fått intrykk av at Askeladden kanskje er litt bedre skrudd sammen og har en bedre finish!? har lest litt tester og kikket på bilder og trekker vel mer mot Askeladden selv om jeg fortsatt er åpen for andre båter.

 

Nå er vi en famile på 2 voksne og et barn på 2 år.. båten er tenkt brukt til vannsport koseturer og kanskje en overnatting i ny og ne.

 

Kokemuligheter er vel noe vi strengt tatt ikke behøver :smash:

 

Førerplass med stoler og instrumenter og generelt smarte løsninger som Arnstein nevner betyr mye også.

Redigert av Heltpropell (see edit history)
Link to post
Nå er vi en famile på 2 voksne og et barn på 2 år.. båten er tenkt brukt til vannsport koseturer og kanskje en overnatting i ny og ne.

Av de båtene jeg tipset om er nok Skibsplast 655 den som har best lugarplass, altså en fordel ved overnatting.

Her et par "brukerlinker" til den. Den første linken er til en av BP's faste bidragsytere, kanskje han også vil kommen med noen synspunkt her etter hvert...

 

 

http://www.seljeseths.net/baat.html

 

http://www.rundbild.at/skibsplast/

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post

Poster IM-en jeg sendte:

 

Har selv en 2007-mod 605 med 135 Optimax. Har lagt inn en del om vår båt på erfaringsdatabasen: https://baatplassen.no/i/baatdb.pl?db=defau...w_records=S%F8k

 

 

Jeg kan virkelig anbefale denne båten! I forhold til de fleste andre 20" er det ingen som kan hamle opp med løsningene og plassen som i denne båten. OK; noen har større kabin - men skal du virkelig bruke den som Overnattingsbåt (med stor O!), så er alle 20" for små etter mitt skjønn.

 

Eneste jeg ville ha vurdert, med ditt budsjett, er hva du må ut med for en brukt C6 - da får du alt 605-en har, pluss alle Q-løsningene til Askeladden, samt større kabin og innenbords - hvis du ikker har noe i mot det...

You'll never walk alone | Klubb Alfa Romeo Norge

Link to post

Vi er kjempefornøyd med vår Skibsplast 605. Etter 5 års bruk er det noen egenskaper som vi setter stor pris som vi ikke finner tilsvarende løsninger på andre båter i denne størrelsen:

 

1.På 605 kan du legge seteputen for baksete oppe på hekkplaten over motor, dette blir en fin solseng som ikke tar ekstra plass fra cocpit.

2.Fin Solplass over cabinen foran med egne håndtak som du kan holde deg i.

3.Dørken går helt inn til ripa på begge sider. Dette setter vi pris på ved fisking og bading. (slipper å tråkke oppi seteputer)

4.Den smale cocpiten foran foran gjør at cocpit blir lun og du kommer passe nære sidemann, slik at vi lett kan prate sammen om du kjører 30knop.

5.Cabinen ser liten ut, men utformingen gjør at overnatting går helt greit. Vi har overnattet 5 stk i båten (3 barn og 2 voksne - 2 av barna lå på solsenga). Cabinen er lang nok til at jeg som er 190 ligger helt ok. Årsaken til at cabinenen er såpass lange er at båten er en stor 20foter (total lengde er 642cm)

2015 Mazda

2016 US Ford

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...