terje81 Startet 12.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 12.Juni.2009 Tenkte å lage meg kalver til teiner, men har ikkje not. Noen som vet hvilke knuter man bruker når man lager not? Sitér dette innlegget Link to post
Tintin Svart 12.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 Flaggstikk. VVVVVV Tre gjennom V-en og lås med flaggstikk. Hvis tråden er glatt kan du tre to ganger gjennom V-en før du låser. Er i allefall slik jeg en gang lærte å binde og bøte garn. Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
terje81 Svart 13.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2009 Takker, skal prøve det så får me sjå koss da blir:) Sitér dette innlegget Link to post
terje81 Svart 13.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2009 Fant ut av det med stikket. Men er det noen triks korleis ein får det til å bli beint? At det blir lik avstand mellom "flaggstikka"? Er det eit redskap eller eit anna hjelpemiddel som kan gjera det lettare å lage not? Sitér dette innlegget Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 13.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2009 Ja, det brukes en "mal" til å avpasse avstanden på løkkene som blir laget underveis. Avhengig av hvor store "hull" du skal ha. Eksempelvis kan du bruke en list på 5 cm til mindre løkker. Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
lnjk Svart 13.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2009 "Malen" for garnbinding som jeg kaller kjevle kan være oval og ganske spiss hvor du lager knuten. Laget av tre og husker jeg rett så var det lagt inn en streng for å beskytte kjevle der hvor knuten lages. Har ikke sett kjevle for trang not og vet ikke hvor godt et vanlig kjevle vil ligge i handa når du kommer opp mot 40 omfars not. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 14.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2009 Dette flaggstikket, som bestefar kalla muleknute i sammenhengen med garnbinding, møter litt fort ei grense for kor små masker som kan bindast. Når maskene vert mindre, bruker ein notknute, som er den samme som båtsmannsknop. Forskjellen er at då skal ikkje nåla treast gjennom so trange opningar. Forresten, det verktøyet som her er kalla kjevle, er kalla for red her hos oss. Magne Sitér dette innlegget Link to post
MagneO Svart 14.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2009 Hallo! Er det noen som har en link eller kilde til hvordan dette gjøres? Tenker egentlig mer på å reparere garn, men også kanskje å lage nett for å lagre ting i. Mvh Sitér dette innlegget Link to post
BAG049 Svart 14.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2009 her er i alle fall link til en bok om emnet som beskriver all teori om dette. Du finner den sikkert også på biblioteket http://www.bokanmeldelse.com/8299047307 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.